Christian Thielemann

Christian Thielemann

Thursday, January 09, 2014

Ludwig van Beethoven: Piano Sonatas No.2, No.17, No.10 & No.26 – Daniel Barenboim

«Ο εντεκάχρονος Μπάρενμποϊμ είναι φαινόμενο». Με τη φράση αυτή που έγραψε σε μια κόλλα χαρτί το καλοκαίρι του 1954 στο Σάλτσμπουργκ, ο αρχιμουσικός Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ έμελλε να συμβάλει αποφασιστικά στη μετεξέλιξη ενός προικισμένου παιδιού σε έναν από τους διασημότερους πιανίστες και διευθυντές ορχήστρας της γενιάς του. Η επιστολή αυτή συνοδεύθηκε από μια πρόσκληση του Φουρτβένγκλερ στον μικρό Μπάρενμποϊμ να συμπράξει με την περίφημη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου. Ωστόσο οι γονείς του αρνήθηκαν καθώς πίστευαν πως, μετά τις ναζιστικές φρικαλεότητες, ήταν ακόμη πολύ νωρίς για μια εβραϊκή οικογένεια να ταξιδέψει από το Ισραήλ στη Γερμανία. Η άρνηση αυτή στάθηκε ένα από τα πρώτα ερεθίσματα της πολιτικής σκέψης του Μπάρενμποϊμ.

Ένας από τους σημαντικότερους εκφραστές του κόσμου του Μπετόβεν, ο Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ ερμηνεύει και τις 32 Σονάτες για πιάνο του συνθέτη, κατά τη διάρκεια μιας σειράς από οκτώ συναυλίες, σε μία περίοδο τριών εβδομάδων στα μέσα του 2005, στην Κρατική Όπερα του Βερολίνου.

Barenboim on Beethoven – Live from Berlin
The 32 Piano Sonatas: Concert 2




Ludwig van Beethoven (1770-1827)

♪ Sonata No.2 in A major Op.2 No.2 (1794-1795)
i. Allegro vivace
ii. Largo appassionato
iii. Scherzo: Allegretto — Trio
iv. Rondo: Grazioso

♪ Sonata No.17 in D minor Op.31 No.2 "Tempest" (1802)
i. Largo — Allegro
ii. Adagio
iii. Allegretto

♪ Sonata No.10 in G major Op.14 No.2 (1799)
i. Allegro
ii. Andante
iii. Scherzo: Allegro assai

♪ Sonata No.26 in E flat major Op.81a "Les Adieux" (1809-1810)
i. Das Lebewohl (Les Adieux). Adagio — Allegro
ii. Abwesenheit (L'Absence). Andante espresoivo
iii. Das Wiedersehen (Le Retour). Vivacissimamente

Daniel Barenboim, piano

Σκηνοθεσία: Andy Sommer

Κρατική Όπερα του Βερολίνου, Ιούνιος και Ιούλιος 2005
Deutsche Staatsoper Berlin, in June and July 2005

Βίντεο υψηλής ευκρίνειας με υψηλή ποιότητα ήχου
High definition video with high quality audio

(HD 1080p)

Δημοσιεύτηκε στο Youtube για λογαριασμό του Blog: Πρόσωπα της Κλασικής Μουσικής (Faces of Classical Music)


«Πάντα μου προκαλούσε σύγχυση το γεγονός ότι εκείνη την περίοδο το Ισραήλ δεν είχε διπλωματικές σχέσεις με τη Γερμανία αλλά είχε με την Αυστρία» γράφει ο διάσημος Αργεντινο-ισραηλινός μαέστρος και πιανίστας. «Με κάποιον τρόπο οι Αυστριακοί κατάφεραν να πείσουν τον κόσμο ότι ήταν θύματα των ναζιστών και του Χίτλερ. Οι Αυστριακοί είναι, πράγματι, οι πιο επιτήδειοι άνθρωποι στον κόσμο: έχουν καταφέρει να κάνουν τον Μπετόβεν Αυστριακό και τον Χίτλερ Γερμανό!»

Το παραπάνω είναι ένα απόσπασμα από την αυτοβιογραφία του Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ με τίτλο «Μια ζωή στη μουσική». Η πρώτη αγγλική έκδοση κυκλοφόρησε το 1991 έχοντας γραφτεί στο Μπαϊρόιτ, στο Σικάγο, στο Παρίσι, στη Δρέσδη, στο Λονδίνο, στο Σάλτσμπουργκ, στο Γκστάαντ και στη Βιένη, τις πόλεις δηλαδή που είχαν ως τότε διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη ζωή και στην καριέρα του συγγραφέα. Έντεκα χρόνια αργότερα κυκλοφόρησε η - γενναία αναθεωρημένη - έκδοση, η οποία συμπεριέλαβε έξι νέα κεφάλαια και η επεξεργασία της έγινε στο Βερολίνο (βάση του Μπάρενμποϊμ από τις αρχές της δεκαετίας του 1990) και στο Σικάγο.

Από την εποχή της αναθεωρημένης πρωτότυπης έκδοσης του βιβλίου μεσολάβησαν πολλά στη ζωή και στην καριέρα του Μπάρενμποϊμ: αποχαιρέτισε την περίφημη Συμφωνική Ορχήστρα του Σικάγου όπου επί σειρά ετών κατείχε τη θέση του μουσικού διευθυντή, ανέλαβε τον αντίστοιχο ρόλο στη Σκάλα του Μιλάνου διατηρώντας, παράλληλα, και την Κρατική Όπερα του Βερολίνου, έγραψε κι άλλα βιβλία, ενώ οι τολμηρές απόψεις του σχετικά με την ανάγκη της ειρηνικής αραβοϊσραηλινής συνύπαρξης τον έφεραν συχνά σε αντιπαράθεση με το επίσημο κράτος του Ισραήλ. Παράλληλα, όμως, του χάρισαν και την παλαιστινιακή υπηκοότητα (το 2008) δίπλα στην αργεντίνικη, στην ισραηλινή και στην ισπανική, τις οποίες ήδη διέθετε. Όσο για τη νεανική West Eastern Divan Orchestra την οποία ίδρυσε το 1999 από κοινού με τον Αμερικανο-παλαιστίνιο διανοούμενο Έντουαρντ Σαΐντ, με σκοπό την πραγμάτωση της ειρηνικής συνύπαρξης μέσω της μουσικής, σήμερα ηχογραφεί για την Decca.

Ωστόσο, το «Μια ζωή στη μουσική» διατηρεί στο ακέραιο το ενδιαφέρον του καθώς, όπως ο ίδιος ο Μπάρενμποϊμ ξεκαθαρίζει από τον πρόλογο, δεν πρόκειται για μια συμβατική αυτοβιογραφία: το αυτοβιογραφικό νήμα υπάρχει μόνο ως προέκταση των σκέψεων για τη μουσική και τη σχέση της με την ίδια τη ζωή.

Τα πρώτα χρόνια στην Αργεντινή, όπου γεννήθηκε τον Νοέμβριο του 1942, τα μαθήματα πιάνου με τον πατέρα του ο οποίος ουσιαστικά παρέμεινε και ο μοναδικός δάσκαλός του, η μετεγκατάσταση στο Ισραήλ το 1952 και η προσαρμογή του εκεί, οι παράλληλες σπουδές στη διεύθυνση ορχήστρας, περνούν με τρόπο γοητευτικό στις σελίδες του βιβλίου. Εξίσου ενδιαφέρουσες είναι οι περιγραφές του για τους κορυφαίους μουσικούς και άλλους καλλιτέχνες τους οποίους συναναστράφηκε: τους επίσης αρχιμουσικούς, συμμαθητές και φίλους του Κλάουντιο Αμπάντο και Ζούμπιν Μέτα - τον δεύτερο, μάλιστα, τον χαρακτηρίζει «αδελφή ψυχή» -, τον Όττο Κλέμπερερ, τον Πάμπλο Καζάλς, τον Πιερ Μπουλέζ, τους σκηνοθέτες Πατρίς Σερό και Χάινερ Μίλερ και πολλούς ακόμη.

Πηγή: tovima.gr (Τουλάτου Ισμα Μ.)


Barenboim on Beethoven – Concert 2 (New Video Full HD 1080p)
http://facesofclassicalmusic.blogspot.gr/2013/12/ludwig-van-beethoven-piano-sonatas-no1.html


No comments:

Post a Comment