Matthew Bourne

Matthew Bourne

Tuesday, September 30, 2014

Henry Purcell: The Echoing Air – Sylvia McNair, Christopher Hogwood (Audio video)

In memoriam Christopher Hogwood
(10 Σεπτεμβρίου 1941 - 24 Σεπτεμβρίου 2014 • 10 September 1941 - 24 September 2014)
















Ο Άγγλος αρχιμουσικός Κρίστοφερ Χόγκγουντ από το 1973, οπότε και ίδρυσε την Ακαδημία Παλαιάς Μουσικής, απολάμβανε διεθνή αναγνώριση τόσο για τις ικανότητές του ως μαέστρος, όσο και για τη συμβολή του στη μουσικολογία. Ως μουσικός διευθυντής είχε συνεργαστεί με σημαντικές ορχήστρες και σύνολα μουσικής δωματίου και είχε παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση πολλά έργα Ευρωπαίων και Αμερικανών συνθετών σε κάποιες από τις σημαντικότερες αίθουσες του κόσμου. Στο ενεργητικό του συγκαταλέγονται διακόσιες ηχογραφήσεις με εταιρείες όπως Decca, Chandos, Supraphon, Arte Nova, κ.ά.,  ενώ αφιέρωνε σημαντικό μέρος της δραστηριότητάς του στη μελέτη και έκδοση μουσικών έργων. Οι δημοσιεύσεις του Κρίστοφερ Χόγκγουντ περιλάμβαναν έρευνα για το πατρονάρισμα της μουσικής Music at Court, βιογραφίες των Χάυντν, Μότσαρτ και Χαίντελ, μια ιστορία του είδους της Τρίο-σονάτας και μελέτες αναφορικά με τη βρετανική μουσική. Οι μονογραφίες του έχουν μεταφραστεί στα γαλλικά, στα γερμανικά, στα ιταλικά, στα ισπανικά, στα κινέζικα και στα ιαπωνικά.

Εκτός από διευθυντής της Ακαδημίας Παλαιάς Μουσικής, ο Κρίστοφερ Χόγκγουντ διατελούσε βασικός προσκεκλημένος διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας του Μιλάνου «Τζουζέπε Βέρντι», της Ορχήστρας Δωματίου της Βασιλείας και, επίσης, ήταν επίτιμος μουσικός διευθυντής της Εταιρείας Χαίντελ και Χάυντν της Βοστόνης. Ήταν ακόμα επίτιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ, επισκέπτης καθηγητής στη Βασιλική Ακαδημία Μουσικής και συνεργαζόταν τακτικά με το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, όπου είχε αναλάβει την προεδρία της επιτροπής που επιμελείται την έκδοση των Απάντων του Καρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ. (*)




The English harpsichordist and conductor, Chistopher Hogwood, attended, during his study of Music, lectures in classical literature at Pembroke College, Cambridge, and he completed his studies with a bachelor's degree. Raymond Leppard and Thurston Dart influenced him; then he went to Rafael Puyana and Gustav Leonhardt as a pupil. The British Council enabled him to study in Prague for a year.

When he returned to Cambridge, Chistopher Hogwood got to know David Munrow, and until 1967 he played as a harpsichordist in David Munrow's Early Music Consort of London. In 1973, he founded The Academy of Ancient Music, which devotes itself to Baroque and classical music, drawing on all know historical sources. Since 1981, he has regularly conducted the major American symphony orchestras. In 1983 he conducted his first opera in Saint Louis, Don Giovanni by Mozart. From 1983 to 1985 he was the artistic director of the Mostly Mozart Festival in the Barbican Centre in London. From 1987 to 1992 he was the musical director of the chamber orchestra of Saint Paul (Minnesota), which then appointed him as its principal guest conductor.

Since 1992 Chistopher Hogwood has been international professor of Early Music Performance at the Royal Academy in London, and a visiting professor at London's King's College. With the Australian Opera, he performed Idomeneo in 1994 and La Clemenza di Tito in 1997 by Mozart and Iphigenie auf Tauris by Gluck. (**)



Henry Purcell (1659-1695)

♪ The Echoing Air

Part I
1. Staircase: Overture
2. If Music Be The Food Of Love
3. Cebell
4. To Arms, To Arms, Heroic Prince
5. To Arms
6. Tell Me, Some Pitying Angel
7. Slow Air
8. We Come To Sing
9. Oh! Lead Me To Some Peaceful Gloom

Part II
10. O Solitude
11. Hark! Hark! The Echoing Air
12. Trumpet Tune

Part III
13. Sweeter Than Roses
14. Fairest Isle
15. She That Would Gain A Faithful Lover
16. Cupid, The Slyest Rogue Alive
17. I Attempt From Love's Sickness To Fly
18. Jig

Part IV
19. Music For A While
20. The Fatal Hour Comes On Apace
21. Hear, Mighty Love
22. Plainte: O, Let Me Weep
23. Chacony In G Minor

Sylvia McNair, Soprano

Christopher Hogwood, organ and harpsichord
Laurence Dreyfus, cello and viola da gamba
Paul O'Dette, archlute

The Academy of Ancient Music (Period Instruments)
Διευθύνει ο Christopher Hogwood

Recorded at St. John's, Smith Square, London

Philips 1995

(HD 1080p - Audio video)

(*) nooz.gr

(**) bach-cantatas.com


Review by Blair Sanderson: Henry Purcell's music receives a sumptuous presentation on Sylvia McNair's 1994 CD The Echoing Air. Arranged in four parts following the scheme of Baroque entertainment, the concert features both vocal and instrumental pieces. Opening with a vibrant performance of the Staircase Overture, an early piece full of youthful vitality, the program is drawn from a variety of stage works and incidental music, most of which were randomly compiled in Orpheus Britannicus shortly after the composer's death. McNair's pleasant, unaffected voice is perfectly suited to Purcell's pristine lines, and her rhythmic articulations and ornaments are immaculate. Especially noteworthy are her accuracy and sensitivity in bringing off poignant cross relations, a striking feature in many of Purcell's laments. But all the songs benefit from her pure tone and tasteful phrasing. Christopher Hogwood and the Academy of Ancient Music perform on period instruments, and their sound is clear and subtly shaded to set the appropriate mood for each number. Along with Laurence Dreyfus on cello, Hogwood provides an understated continuo on harpsichord and organ, though Paul O'Dette also plays accompaniment on the archlute. Recorded at St. John's, Smith Square, London, the building's live acoustic lends resonance to McNair's clear, ringing tones and the strings' silvery timbre.


Christopher Hogwood, 2014






















No comments:

Post a Comment