Matthew Bourne

Matthew Bourne

Thursday, November 13, 2014

Robert Schumann: Kinderszenen – Annie Fischer (Audio video)

Από το 1833 έως το 1840 ο Σούμαν εμπλούτισε την πιανιστική φιλολογία με πλήθος έργων: χορούς, σονάτες, συμφωνικές σπουδές, φαντασίες και πολλά άλλα. Τα «Φανταστικά Κομμάτια» ("Fantasiestücke"), έργο 12, και οι «Παιδικές Σκηνές» γράφτηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της άκρως παραγωγικής οκταετίας για τον διάσημο μουσουργό, ο οποίος στράφηκε στη σύνθεση εξαιτίας ενός ατυχήματος που του στέρησε τη δυνατότητα να κάνει σολιστική καριέρα ως πιανίστας: υπέστη αγκύλωση στο χέρι λόγω της υπέρμετρης χρήσης μιας συσκευής μυικής ενδυνάμωσης δικής του κατασκευής. Ο Ρόμπερτ Σούμαν, εκτός από την κλονισμένη σωματική του υγεία (έπασχε επίσης από σύφιλη),  αντιμετώπιζε από νεαρή ηλικία σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα. Είχε πιεστεί από τη μητέρα του να σπουδάσει νομική ενώ εκείνος προτιμούσε τη μουσική, ερωτεύτηκε την Κλάρα Βικ, κόρη του δασκάλου του, αλλά ο πατέρας της αγαπημένης του εναντιώθηκε στο γάμο τους, πάθαινε συχνά κρίσεις μελαγχολίας και κατάθλιψης, αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει στον Ρήνο και τελικά πέθανε σε ψυχιατρικό άσυλο κοντά στη Βόνη το 1856.

Οι «Παιδικές Σκηνές» ("Kinderszenen"), έργο 15, αποτελούνταν αρχικώς από 30 κομμάτια, από τα οποία ο Ρόμπερτ Σούμαν επέλεξε να εκδώσει μόνο 13, τα οποία απαρτίζουν μαζί με άλλες κορυφαίες συνθέσεις του 19ου αιώνα τον βασικό κορμό του ρομαντικού πιανιστικού ρεπερτορίου. Φέρουν τους επιμέρους τίτλους: Από μακρινές χώρες και ανθρώπους, Παράξενη ιστορία, Πιάσε με αν μπορείς, Παιδική ικεσία, Ευτυχία, Σπουδαίο συμβάν, Ονειροπόληση, Κοντά στο τζάκι, Ο ιππότης με το ξύλινο άλογο, Σχεδόν σοβαρά, Τρόμος, Παιδί στο μισοΰπνι και Ο ποιητής μιλά. Γράφτηκαν το 1838 και προηγούνται χρονολογικά του δημοφιλούς «Λευκώματος για τη Νεότητα» που ο Σούμαν συνέθεσε 10 χρόνια αργότερα. Εντούτοις, το παράδοξο είναι ότι οι αφοπλιστικής γοητείας «Παιδικές Σκηνές» δεν προορίζονται για παιδικό ακροατήριο. Λέγεται ότι ο Σούμαν εμπνεύστηκε τη σύνθεση από μια παρατήρηση της συζύγου του, της πιανίστριας και συνθέτριας Κλάρας Βικ, με την οποία γνωριζόταν από πολύ νεαρή ηλικία, ότι ο Ρόμπερτ, παρά τα 28 του χρόνια, φερόταν συχνά σαν παιδί.



Annie Fischer (1914-1995)
100 χρόνια από τη γέννησή της – 100th Anniversary of her Birth

Robert Schumann (1810-1856)

♪ Kinderszenen, Op.15 (1838)


Annie Fischer, piano


Concert Hall, BBC Broadcasting House, London, 8 April 1986


BBC Music


(HD 1080p - Audio video)


Πηγή για την εισαγωγή: culturenow.gr


Η Άννι Φίσερ γεννήθηκε στη Βουδαπέστη, στις 5 Ιουλίου 1914. Ως παιδί θαύμα, έκανε το ντεμπούτο της σε ηλικία οκτώ χρόνων, ερμηνεύοντας το Κοντσέρτο αρ. 1 σε Ντο μείζονα του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν. Σπούδασε στη Μουσική Ακαδημία της Βουδαπέστης υπό τους Arnold Székely και Ernst von Dohnányi. Το 1933, κέρδισε το πρώτο βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου «Φραντς Λιστ» στη Βουδαπέστη. Τέσσερα χρόνια αργότερα παντρεύτηκε με τον γνωστό κριτικό και μουσικολόγο Aladár Tóth (1898-1968). Το 1941, αναγκάστηκε, λόγω της εβραϊκής καταγωγής της, να εγκαταλείψει την Ουγγαρία όταν η χώρα προσχώρησε στις δυνάμεις του Άξονα, και να καταφύγει με τον σύζυγό της στη Σουηδία. Στην Ουγγαρία επέστρεψε το 1946, όταν τελείωσε ο πόλεμος.

Στη διάρκεια της καριέρας της, εμφανίστηκε πολλές φορές στην Ευρώπη και την Αυστραλία και ελάχιστες στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής όπου ταξίδεψε μόνο δύο φορές. Οι ερμηνείες της επαινέθηκαν από κορυφαίους μουσικούς, όπως τον Όττο Κλέμπερερ, τον Σβιατοσλάβ Ρίχτερ και τον Μαουρίτσιο Πολίνι. Ερμήνευσε κυρίως Μότσαρτ, Μπετόβεν, Μπραμς, Σούμπερτ, Σούμαν και Μπάρτοκ. Τη δεκαετία του 1950 έκανε σημαντικές ηχογραφήσεις με τον Όττο Κλέμπερερ και τον  Βόλφγκανγκ Σαβάλις. Ως τελειομανής που ήταν, πίστευε πως μια ερμηνεία δεν μπορεί ποτέ να θεωρηθεί «οριστική». Επίσης, προτιμούσε να ηχογραφείται «ζωντανά» κατά τη διάρκεια των συναυλιών της. Εκτός όλων των άλλων πολύ σπουδαίων ηχογραφήσεων, η μεγαλύτερη κληρονομιά που άφησε πίσω της θεωρείται πως είναι η καταγραφή σε στούντιο του πλήρη κύκλου με τις Σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν, ένα έργο για το οποίο εργάστηκε για δεκαπέντε χρόνια, ξεκινώντας το 1977, και το οποίο, κατόπιν δικής της επιθυμίας, δεν κυκλοφόρησε παρά μόνο μετά το θάνατό της.


Η Άννι Φίσερ υπήρξε η κορυφαία πιανίστρια του εικοστού αιώνα. Και σήμερα, όταν ακούει κανείς τις ηχογραφήσεις της, έχει συχνά την εντύπωση ότι ακούει τα συγκεκριμένα έργα για πρώτη φορά. Η Άννι Φίσερ είχε την ικανότητα να εμβαθύνει τόσο πολύ σε κάθε έργο που ερμήνευε, ώστε πραγματικά να αποδίδει τον πυρήνα του. Πέθανε στη Βουδαπέστη, στις 10 Απριλίου 1995.




Annie Fischer (born July 5, 1914, Budapest – died April 10, 1995, Budapest), was a Hungarian pianist who gained international renown in the 20th century.


Fischer was a child prodigy. Her debut performance, at age eight, was of Ludwig van Beethoven’s Concerto in C major. She studied at the Academy of Music in Budapest under Arnold Székely and Ernst von Dohnányi. In 1933 she won first prize in the Liszt piano competition in Budapest. Four years later she married music critic Aladár Tóth. In 1941 she emigrated to Sweden—forced, because of her Jewish origins, to flee a Hungary where anti-Semitism was on the rise and that was aligned with Nazi Germany. At the end of World War II, she returned to Hungary (1946).


Her performing career took her all over the world. In 1955 she was made an honorary professor of the Academy of Music in Budapest. In her later years she performed less regularly, playing mostly outside of Budapest (both in Hungary and abroad). Her blend of temperamental, explosive playing combined with sensitivity was reminiscent of the tradition of the Romantic era. Her repertoire centred on the period from Wolfgang Amadeus Mozart to Johannes Brahms. She also recorded her own interpretations of a number of Mozart’s concertos as well as Bela Bartók’s Piano Concerto No.3.


britannica.com




Δείτε επίσης – See also

Béla Bartók: Piano Concerto No.3 in E major – Annie Fischer, Laszlo Somogyi (Audio video)

Robert Schumann: Fantasie in C major – Annie Fischer (Audio video)

Robert Schumann: Kreisleriana – Annie Fischer (Audio video)

Annie Fischer – 100th Anniversary of her Birth • 100 χρόνια από τη γέννησή της

No comments:

Post a Comment