Matthew Bourne

Matthew Bourne

Thursday, January 01, 2015

Le Boeuf sur le toit: Swinging Paris – Alexandre Tharaud (Audio video)

«Το "Le Boeuf sur le toit" είναι εντελώς διαφορετικό από οτιδήποτε έχω παρουσιάσει μέχρι τώρα», αναφέρει για τη συγκεκριμένη δισκογραφική δουλειά του ο Γάλλος πιανίστας Αλεξάντρ Ταρό. Έχοντας ως τότε επικεντρωθεί σε συνθέτες όπως ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ο Ντομένικο Σκαρλάτι, ο Φρεντερίκ Σοπέν και ο Ζαν Φιλίπ Ραμώ, δέχεται την πρόκληση να ερμηνεύσει σε τόσο λίγο χρόνο περισσότερα από είκοσι κομμάτια εντελώς διαφορετικών συνθετών, τόσο από το χώρο της κλασικής αλλά και από αυτόν της τζαζ ή της λαϊκής μουσικής.

Σημείο σύγκλισης όλων αυτών των συνθετών είναι το θρυλικό καμπαρέ του Παρισιού Le Boeuf sur le toit, ένας χώρος όπου, τη δεκαετία του 1920, συγκεντρώνονταν γνωστοί Γάλλοι συνθέτες όπως ο Μωρίς Ραβέλ, ο Ντάριους Μιλό, ο Ζαν Βιένερ, ο Ερίκ Σατί, ο Φρανσίς Πουλένκ, ο Βέλγος πιανίστας Κλέμεντ Ντουσέ και πολλοί άλλοι, καλλιτέχνες όπως ο τραγουδιστής και ηθοποιός Μωρίς Σεβαλιέ, η τραγουδίστρια και μαχητική φεμινίστρια Yvonne Georges, οι πολύ γνωστές στην εποχή τους ηθοποιοί Mistinguett και Kiki de Montparnasse, ο Αμερικανός φωτογράφος Μαν Ραίη, ο Γαλλοϊσπανός ζωγράφος Φράνσις Πικαμπιά, ο Ρώσος ιμπρεσάριος και ιδρυτής των Ρωσικών Μπαλέτων, Σεργκέι Ντιαγκίλεφ, η διάσημη Κοκό Σανέλ, καθώς επίσης και πολλοί διανοούμενοι και συγγραφείς όπως οι Αντρέ Ζιντ, Ζορζ Σιμενόν και Ζαν Κοκτώ (για τον τελευταίο λέγεται ότι βρισκόταν εκεί κάθε βράδυ).

Το όνομα "Le Boeuf sur le toit", που σημαίνει «Το Βόδι στη στέγη», οικειοποιήθηκε ο ιδιοκτήτης του καμπαρέ, Louis Moysès, από ένα χορευτικό κομμάτι του Ντάριους Μιλό, ο οποίος το έγραψε μετά από ένα ταξίδι του στη Βραζιλία.

«Πραγματικά πιστεύω ότι η γαλλική μουσική δεν θα ήταν η ίδια χωρίς το Le Boeuf sur le toit», προσθέτει ο Αλεξάντρ Ταρό. «Αυτό το CD περιλαμβάνει έργα για πιάνο, τα οποία παίζονταν εκεί πολύ συχνά, γραμμένα από τους Ζαν Βιένερ, Κλέμεντ Ντουσέ και Ντάριους Μιλό, αλλά και από Αμερικανούς συνθέτες που πιθανότατα δεν πάτησαν ποτέ το πόδι τους στο Le Boeuf sur le toit, όπως ο Τζορτζ Γκέρσουιν και ο Ζερόμ Κερν.»

Γι' αυτό το CD, ο Αλεξάντρ Ταρό συγκεντρώνει γύρω του μιαν επίλεκτη ομάδα μουσικών. Από το χώρο της κλασικής μουσικής, τον πιανίστα Frank Braley, τον περκασιονίστα Florent Jodelet, τον τενόρο Jean Delescluse και τη σοπράνο Natalie Dessay. Από το χώρο της τζαζ και της λαϊκής μουσικής, τον κιθαρίστα David Chevallier (εδώ στο μπάντζο), την τραγουδοποιό Madeleine Peyroux και δύο σπουδαίους εκπροσώπους του παραδοσιακού γαλλικού chansonnier, τη Juliette και τον Bénabar.

Με το "Le Boeuf sur le toit", ο Αλεξάντρ Ταρό αποτίει φόρο τιμής στον παππού του, Charles Auvergne, κλασικό βιολονίστα ο οποίος το 1920 έπαιζε σε κινηματογράφους, μπυραρίες ή συνόδευε στις ηχογραφήσεις τους στο στούντιο διάφορους τραγουδιστές της εποχής. «Ήταν ένας μουσικός που τα έκανε όλα», λέει ο Ταρό, για να συμπληρώσει: «Μου αρέσει η ιδέα να μπορεί ένας μουσικός να ερμηνεύει τη μουσική με την ευρεία έννοια, να βιώνει πλήρως τη μουσική, είτε ερμηνεύει ένα απλό λαϊκό τραγούδι είτε ένα μεγάλο κοντσέρτο του Ραχμάνινοφ, είτε παίζει στην Όπερα είτε σ' ένα μικρό καφέ».


In a startling new departure for the French pianist Alexandre Tharaud, he invites a diverse group of musical friends to join him in celebrating Le Boeuf sur le toit, the legendary Paris cabaret that became a hotspot of Parisian and international culture in the heady 1920s. A confluence of jazzy musical currents brings together French composers like Ravel, Milhaud, Wiener and Doucet and American songwriters like Gershwin, Kern and Porter.

"This CD, 'Le Boeuf sur le toit', is completely different from anything I have recorded up till now," says Alexandre Tharaud. While each of his previous Virgin Classics albums has focused on a single composer – Bach, Scarlatti, Chopin – here the French pianist presents more than 20 items by a kaleidoscope of musical talent from both classical and popular milieux: Ravel, Milhaud, Gershwin, Kern, Porter, Kalman, W.C. Handy (the so-called Father of the Blues), the French piano duo Wiener and Doucet and more.

Their point of convergence is the legendary Paris cabaret, Le Boeuf sur le toit, a hotspot and melting pot of Parisian and international culture in the heady 1920s. Its name – meaning "the ox on the roof" – was appropriated by the cabaret's owner, Louis Moysès, from the composer Darius Mihaud, who had used it for a celebrated orchestral score, written after a visit to Brazil and filled with syncopated dance rhythms. Jean Cocteau, the Renaissance man of French artistic life in the mid-20th century, brokered the deal.

As Tharaud explains: "Cocteau – who was there almost every evening and sometimes used to play drums with the marvellous pianist and composer, Jean Wiener – embodied the spirit of Le Boeuf sur le toit. The pianist Clément Doucet also used to play there regularly. And, in the restaurant every evening, you would come across composers like Maurice Ravel, Erik Satie and the members of Les Six, like Francis Poulenc, Darius Milhaud, Germaine Tailleferre... or perhaps Stravinsky. There were French popular singers like Maurice Chevalier, Yvonne Georges, Mistinguett, Kiki de Montparnasse and then, among the throng, lots of artists, such as Man Ray, Picabia, Diaghilev, Coco Chanel, Georges Simenon, André Gide... Though they came from different worlds, everybody on the Paris scene came to Le Boeuf sur le toit for jazz and new music amidst the excitement of the Roaring Twenties". The cabaret's importance in the history of jazz can be gauged by its immortalisation in the French term for having a jam session, "faire le boeuf".

"I really think that French music would not have been the same without Le Bœuf sur le toit", continues Tharaud. "The programme for this CD includes piano pieces that were played there on a regular basis, written by Jean Wiener, Clément Doucet and Darius Milhaud, but also by American composers who probably never set foot there, such as George Gershwin and Jerome Kern".

Tharaud is joined on this disc by a hand-picked group of colleagues. From the world of classical music come: the pianist Frank Braley ("He is crazy about Gershwin", explains Tharaud); the percussionist Florent Jodelet; the tenor Jean Delescluse and, singing (or doing the vocal trumpet more precisely) a blues by Jean Wiener, the soprano Natalie Dessay, one of Virgin Classics' highest-flying artists. Joining Tharaud from the world of jazz and popular music are the guitarist David Chevallier (here on banjo) and three singer-songwriters: Madeleine Peyroux (an American of French extraction) and two French artists very much in the idiosyncratic tradition of the French chansonnier, Juliette and Bénabar. The actor Guillaume Galliene, an resident of France's most prestigious theatre, the Comédie-Française, takes on a cheeky comic song.

Touchingly, Tharaud also sees this disc as a tribute to his grandfather, Charles Auvergne, a classical violinist who in the 1920s used to play in cinema orchestras, dance bands and brasseries and in the recording studio for singers. "He was an all-round musician", says Tharaud, "and I like the idea of being a musician who interprets music in a broad sense, who can experience music to the full, whether it's a little popular song or a grand concerto by Rachmaninov. From the opera house to a little café".

Source: Presto Classical

Μία από τις καλύτερες δημοσιεύσεις του 2015 – One of the best posts of 2015



Le Boeuf sur le toit: Swinging Paris

1. Chopinata (
Clément Doucet, after Chopin)
2. The man I love (George Gershwin)
3. Yes Sir, That's My Baby (Walter Donaldson)
4. Do It again (George Gershwin)
5. Hungaria (Clement Doucet)
6. Let's Do It (Cole Porter) [Madeleine Peyroux, voice]
7. Doll Dance (Nacio Herb Brown)
8. J'ai Pas Su Y Faire (Maurice Yvain) [Juliette, voice]
9. Blue River (Alfred Bryan) [Frank Braley, piano]
10. Why do I love you? (Jerome Kern) [Frank Braley, piano]
11. A Little Slow Fox with Mary (Emmerich Kálmán) [Frank Braley, piano]
12. Covanduihno (Giuseppe Milano) [Frank Braley, piano]
13. Poppy Cock (Paul Segnitz) [Florent Jodelet, percussion]
14. Blues (Jean Wiéner)
15. Isoldina (Clement Doucet)
16. Blues Chanté (Jean Wiéner) [Natalie Dessay, soprano]
17. Gonna Get a Girl (Howard Simon) [Benabar, voice]
18. Henri, Pourquoi N'Aimes-Tu Pas Les Femmes? (Georges Van Parys) [Guillaume Gallienne, voice]
19. Tango Des Fratellini (Darius Milhaud)
20. Five o'clock (Maurice Ravel)
21. Caramel Mou, Op.68 (Darius Milhaud) [Jean Delescluse, tenor]
22. Haarlem (Jean Wiéner)
23. Collegiate (Moe Jaffe) [David Chevallier, banjo]
24. Georgian Blues (Jean Wiéner)
25. St. Louis Blues (W.C. Handy)
26. Clement's Charleston (Jean Wiéner)

Alexandre Tharaud, piano


with


Madeleine Peyroux, voice

Juliette, voice
Frank Braley, piano
Florent Jodelet, percussion
Natalie Dessay, soprano
Benabar, voice
Guillaume Gallienne, voice
Jean Delescluse, tenor
David Chevallier, banjo

Virgin Classics 2012


(HD 1080p – Audio video)


Πρώτη δημοσίευση: 1η Ιανουαρίου 2015 – First publication: January 1, 2015
Τελευταία ενημέρωση: 16 Φεβρουαρίου 2016 – Last update: February 16, 2016


+ 5 Videos from "Le Boeuf sur le toit"

1. Clement Doucet: Chopinata





2. Maurice Yvain: J'ai Pas Su Y Faire (Juliette, voice)




3. George Gershwin: The man I love




4. Walter Donaldson: Yes Sir, That's My Baby




5. Jean Wiéner: Georgian Blues




Δείτε επίσης – See also

Alexandre Tharaud plays Erik Satie – Part II: Duos (Audio video)

Alexandre Tharaud plays Erik Satie – Part I: Solo (Audio video)

Alexandre Tharaud – Part I | All the posts

No comments:

Post a Comment