Christian Thielemann

Christian Thielemann

Tuesday, March 31, 2015

Joseph Haydn: Cello Concerto No.1 in C major – Marie-Elisabeth Hecker, Radio Kamer Filharmonie, Philippe Herreweghe

Joseph Haydn
(31 Μαρτίου 1732 - 31 Μαΐου 1809 • March 31, 1732 - May 31, 1809)

206η επέτειος από το θάνατό του – 206th anniversary of his death

Γιος αμαξοποιού, ο Φραντς Γιόζεφ Χάυντν γεννήθηκε το 1732 στο χωριό Ρόραου (Rohrau) της Αυστρίας κοντά στα σύνορα με την Ουγγαρία. Οι γονείς του δεν είχαν ιδιαίτερη σχέση με τη μουσική, αν και ο πατέρας του έτρεφε ιδιαίτερη εκτίμηση για την παραδοσιακή μουσική και ήταν αυτοδίδακτος στην άρπα. Ο Χάυντν παίρνει τα πρώτα μαθήματα μουσικής κοντά στον συγγενή της οικογένειας, Γιόχαν Ματίας Φρανκ και ειδικότερα στο πιάνο και το βιολί. Σε ηλικία επτά ετών γίνεται μέλος της παιδικής χορωδίας στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Στεφάνου στη Βιένη, ωστόσο γενικά δεν λαμβάνει μία συστηματική μουσική εκπαίδευση κατά τα νεανικά του χρόνια. Εγκαταλείποντας την παιδική χορωδία, ο Χάυντν αναγκάζεται να εργαστεί ως ελεύθερος επαγγελματίας μουσικός, παίζοντας βιολί και πληκτροφόρα όργανα ή διδάσκοντας μουσική. Αυτή την περίοδο, που διαρκεί δέκα χρόνια περίπου, καταγράφονται κάποια επιπλέον μαθήματα μουσικής σύνθεσης με τον Nicola Porpora, σημαντικό Ιταλό συνθέτη και δάσκαλο τραγουδιού.

Το 1759 (ή το 1757) ο Χάυντν διορίζεται ως μουσικός διευθυντής στην αυλή του κόμη Karl von Morzin, όπου διευθύνει μία μικρή ορχήστρα, για την οποία συνθέτει και την πρώτη του Συμφωνία. Σύντομα όμως, όλοι οι μουσικοί της αυλής απολύονται λόγω οικονομικών δυσχερειών του κόμη. Το γεγονός αυτό θεωρείται ορόσημο στην καλλιτεχνική σταδιοδρομία του Χάυντν, καθώς το 1761 βρίσκει μόνιμη εργασία στο παλάτι του πρίγκιπα Εστερχάζυ (Paul Anton Eszterházy), το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει ένα θέατρο όπερας και δύο μεγάλα δωμάτια μουσικής. Ο Χάυντν είναι υπεύθυνος όχι μόνο για τη σύνθεση της μουσικής και τη διεύθυνση της ορχήστρας, αλλά και για την εκπαίδευση των μουσικών και τη συντήρηση των οργάνων. Σε αυτή τη θέση θα παραμείνει για περισσότερο από τριάντα χρόνια, παράγοντας σχεδόν το σύνολο του έργου του. Σε αυτό το διάστημα καταγράφεται και η ανάπτυξη της φιλίας του Χάυντν με τον Μότσαρτ, του οποίου το έργο άσκησε σημαντική επίδραση στον Χάυντν. Στα σημαντικότερα έργα αυτής της περιόδου συγκαταλέγονται οι Συμφωνίες του Παρισιού (1785-1786), η Συμφωνία του Αποχαιρετισμού (αρ. 45) καθώς και αρκετές Σονάτες για πιάνο και Κουαρτέτα εγχόρδων.

Μετά το θάνατο του πρίγκιπα Νικολάου το 1790, ο διάδοχός του Αντώνιος αποφασίζει να απολύσει όλους τους μουσικούς της αυλής. Το γεγονός αυτό επιτρέπει στον Χάυντν να αποδεχτεί την τιμητική πρόσκληση του ιμπρεσάριου Γιόχαν Πέτερ Σάλομον (Johann Peter Salomon) για μία περιοδεία στο Λονδίνο με την υποστήριξη μιας μεγάλης ορχήστρας. Στα πλαίσια αυτής της περιοδείας, ο Χάυντν συνθέτει συνολικά δώδεκα Συμφωνίες, μεταξύ των οποίων η Συμφωνία της Έκπληξης (αρ. 94) και η Στρατιωτική (αρ. 100). Οι αποκαλούμενες και Συμφωνίες του Λονδίνου, τυγχάνουν μεγάλης απήχησης και συγκαταλέγονται στα πιο σημαντικά έργα του Χάυντν.

Μετά από την περιοδεία στο Λονδίνο, ο Χάυντν επιστρέφει στη Βιένη, όπου εγκαθίσταται μόνιμα και συνθέτει κυρίως θρησκευτική μουσική. Στο διάστημα αυτό, ολοκληρώνει δύο ορατόρια, τη «Δημιουργία» ("Die Schöpfung") και τις «Εποχές» ("Die Jahreszeiten"), του 1798 και 1801 αντίστοιχα. Τα κείμενα για τα δύο αυτά ορατόρια έγραψε ο βαρόνος Gottfried von Swieten και για τη «Δημιουργία» βασίστηκε στη «Γένεση» και το έργο του Μίλτον «Ο χαμένος παράδεισος». Θεωρείται πως τα έργα αυτά είναι επηρεασμένα από τη μουσική του Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ και ειδικότερα από το ορατόριο «Μεσσίας», καθώς κατά την επίσκεψή του στο Λονδίνο, ο Χάυντν ήρθε σε επαφή με το έργο του Χαίντελ.

Το Κοντσέρτο για βιολοντσέλο αρ. 1 σε Ντο μείζονα, του Γιόζεφ Χάυντν, ερμηνεύει η 28χρονη σήμερα, Γερμανίδα βιολοντσελίστρια Marie-Elisabeth Hecker. Την Ολλανδική Φιλαρμονική Δωματίου, η οποία ιδρύθηκε το 2005 και έδωσε την αποχαιρετιστήρια συναυλία της στις 14 Ιουλίου του 2013, διευθύνει ο σπουδαίος Βέλγος αρχιμουσικός Philippe Herreweghe.



Joseph Haydn (1732-1809)

♪ Cello Concerto No.1 in C major, Hob. VIIb/1 (1761-1765)

i. Moderato
ii. Adagio
iii. Allegro molto

Marie-Elisabeth Hecker, cello (Luigi Bajoni, 1864)

Radio Kamer Filharmonie
Μουσική διεύθυνση (Conductor): Philippe Herreweghe

Grote Zaal van het Concertgebouw Amsterdam, September 18, 2011 (Μεγάλη Αίθουσα του Κοντσερτγκεμπάου του Άμστερνταμ, 18 Σεπτεμβρίου 2011)

(HD 720p)

Πηγή για την εισαγωγή: el.wikipedia

Πρώτη δημοσίευση: 31 Μαρτίου 2015 – First publication: March 31, 2015
Αναθεωρημένη δημοσίευση: 31 Μαΐου 2015 – Reuploaded post: May 31, 2015


























Δείτε επίσης – Watch also

Joseph Haydn: Cello Concerto No.1 in C major – Andreas Brantelid, Musica Vitae, Malin Broman (HD 1080p)

Joseph Haydn: Die Jahreszeiten / The Seasons – Wiener Philharmoniker, Nikolaus Harnoncourt (Salzburg Festival 2013, HD 1080p)

Joseph Haydn: Symphony No.91 in E flat major – Gothenburg Symphony Orchestra, Christian Zacharias

Felix Mendelssohn Bartholdy: Violin Concerto in E minor – Alina Ibragimova, Philippe Herreweghe

Johann Sebastian Bach: Cantata BWV 80 – Felix Mendelssohn: Symphony No.5 in D – Radio Kamer Filharmonie (The farewell concert), Frans Brüggen

No comments:

Post a Comment