Livestream

Livestream
SATURDAY, OCTOBER 21: Los Angeles: 05:00 PM – Detroit, New York, Toronto: 08:00 PM | SUNDAY, OCTOBER 22: London: 01:00 AM – Paris, Brussels, Berlin, Madrid, Rome: 02:00 AM – Moscow, Kiev, Jerusalem, Athens: 03:00 AM – Beijing: 08:00 AM – Tokyo: 09:00 AM | Wei Yu, Eric Nowlin (photo), Detroit Symphony Orchestra, Leonard Slatkin | Live on Livestream

Sunday, June 28, 2015

Adolphe Adam: Giselle – Ballet of the Opéra National de Bordeaux, Charles Jude, Ermanno Florio (2011)

174η επέτειος από την πρεμιέρα του έργου, στις 28 Ιουνίου 1841
174th anniversary of the first performance of the work, on June 28, 1841

Ο Γάλλος συνθέτης Αντόλφ Αντάμ έγραψε τη μουσική για το δίπρακτο μπαλέτο «Ζιζέλ» το 1841, πάνω στο λιμπρέτο των Ζιλ-Ανρί Βερνουά ντε Σεν Ζορζ και Θεόφιλου Γκωτιέ. Η πρώτη χορογραφία του μπαλέτου έγινε από τους Ζαν Κοραλί και Ζιλ Περό. Ο πλήρης τίτλος του έργου είναι «Ζιζέλ ή τα Ουιλί» ("Giselle ou les Wilis"). Θεωρείται ένα από τα πρώτα ρομαντικά μπαλέτα και από τα λίγα εκείνης της περιόδου, που παίζονται σήμερα με μεγάλη επιτυχία.

Η Πρώτη Πράξη του μπαλέτου εκτυλίσσεται σ' ένα μεσαιωνικό χωριό του Ρήνου. Η Ζιζέλ είναι μια νεαρή χωριατοπούλα, που ερωτεύεται τον αριστοκράτη Άλμπρεχτ, αγνοώντας την πραγματική καταγωγή του. Η αποκάλυψη της ταυτότητας, καθώς και του αρραβώνα του με μια κοπέλα της τάξης του, οδηγεί τη Ζιζέλ στην τρέλα και την αυτοκτονία. Στη Δεύτερη Πράξη, ο μετανοημένος Άλμπρεχτ έρχεται στον τάφο της Ζιζέλ, αλλά τα Ουιλί τον παρασύρουν σ' ένα θανάσιμο χορό. (Τα Ουιλί είναι τα πνεύματα των νέων γυναικών που προδόθηκαν από τον αγαπημένο τους την παραμονή του γάμου τους και, έχοντας μεταμορφωθεί σε ξωτικά, υποχρεώνουν κάθε περαστικό άνδρα να χορέψει μαζί τους ασταμάτητα ώσπου να πέσει νεκρός.) Όμως η Ζιζέλ επεμβαίνει στηρίζοντας τον Άλμπρεχτ ως την αυγή, οπότε παύει η εξουσία των ξωτικών. Τότε, αφού τον συγχωρήσει, επιστρέφει στον τάφο της, γνωρίζοντας πως εφεξής θα ανήκει και η ίδια στα ξωτικά Ουιλί.

Ο Αντόλφ Αντάμ, αν και υπήρξε πολυγραφότατος, στις μέρες μας είναι γνωστός κυρίως για τη «Ζιζέλ». Το λιμπρέτο των Σεν Ζορζ (1799-1875) και Γκωτιέ (1811-1872) βασίζεται σε ένα ποίημα από τη συλλογή του Βίκτορα Ουγκώ "Les Orientales" («Τα Ανατολίτικα»), όπου οι χορευτές είναι καταδικασμένοι να χορεύουν όλο το βράδυ, και στο δοκίμιο του σημαντικού Γερμανού ποιητή του 19ου αιώνα, Χάινριχ Χάινε (1797-1856), "De l'Allemagne" («Για τη Γερμανία»), όπου γίνεται αναφορά στα Ουιλί, τα σλαβικά υπερφυσικά όντα που γοητεύουν τους άνδρες και τους οδηγούν στο θάνατο μέσω του χορού.

Η πρεμιέρα της «Ζιζέλ» δόθηκε στην Όπερα των Παρισίων στις 28 Ιουνίου 1841, με την Ιταλίδα μπαλαρίνα Καρλότα Γκρίζι (1819-1899) στον επώνυμο ρόλο, τον Λισιέν Πετιπά ως Άλμπρεχτ και τον Ζαν Κοραλί ως Ιλαρίωνα. Η επιτυχία ήταν μεγάλη και ακολούθησαν παραστάσεις στα μεγάλα καλλιτεχνικά κέντρα εκείνης της εποχής: Στις 12 Μαρτίου 1842 στο Λονδίνο, στις 30 Δεκεμβρίου 1842 στην Αγία Πετρούπολη, στις 17 Ιανουαρίου 1843 στη Σκάλα του Μιλάνου και την Πρωτοχρονιά του 1846 στη Βοστόνη (αμερικανική πρεμιέρα).

Το έργο παρουσιάζεται με σημαντικές διαφορές σήμερα, σε σχέση με το παρελθόν. Τα πολλά στοιχεία παντομίμας που περιείχαν οι πρώτες του παραστάσεις αντικαταστάθηκαν σταδιακά από χορευτικά βήματα. Η εκδοχή που επικράτησε είναι αυτή του φημισμένου Μαριούς Πετιπά, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1884 από το Αυτοκρατορικό Μπαλέτο της Αγίας Πετρούπουλης (σημερινά Μπαλέτα Μαριίνσκι), σε μια εποχή που η «Ζιζέλ» είχε περιπέσει στην αφάνεια. Η χορογραφία του Πετιπά χρησίμευσε ως βάση για την περίφημη παραγωγή των Ρωσικών Μπαλέτων του Ντιάγκιλεφ το 1911, που επανέφερε στο προσκήνιο το μπαλέτο.

Ο ρόλος της Ζιζέλ είναι από τους πιο δύσκολους στο μπαλέτο, αφού απαιτεί τεχνική τελειότητα, χάρη, λυρισμό και δραματικές ικανότητες από την μπαλαρίνα. Όλες οι μεγάλες μπαλαρίνες έχουν βάλει τη δική τους πινελιά στο ρόλο της «Ζιζέλ», όπως η πρώτη διδάξασα Καρλότα Γκρίζι, η Άννα Πάβλοβα, η Γκαλίνα Ουλάνοβα, η Μαργκότ Φοντέιν, η Νατάλια Μπεσμέρτνοβα, η Αλίνα Κογιοκάρου και άλλες. Στο ρόλο του Άλμπρεχτ έχουν διακριθεί ο Λισιέν Πετιπά (ο πρώτος διδάξας, αδελφός του Μαριούς Πετιπά) και οι Βασλάβ Νιζίνσκι, Ρούντολφ Νουρέγιεφ, Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, Μιχαήλ Λαβρόφσκι, Βλαντιμίρ Βασίλιεφ και Βλαντιμίρ Μαλάκοφ.

Στην παραγωγή του 2011, από το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας του Μπορντό, στους πρωταγωνιστικούς ρόλους χορεύουν η Oksana Kucheruk και ο Igor Yebra. Η χορογραφία, βασισμένη σε αυτήν των Ζαν Κοραλί και Ζιλ Περό, είναι του Charles Jude. Την Εθνική Ορχήστρα του Μπορντό "Aquitaine" διευθύνει ο διακεκριμένος Ιταλοκαναδός μαέστρος Ermanno Florio. Την κινηματογραφική σκηνοθεσία υπογράφουν οι Jean Pecci και Luc de Tienda.



Adolphe Adam (1803-1856)

Giselle (1841)

Ballet in two acts

A film by Jean Pecci & Luc de Tienda


Χορογραφία – Choreography by Charles Jude after Jean Corally and Jules Perrot


Giselle..........Oksana Kucheruk

Albrecht..........Igor Yebra

Ballet of the Opéra National de Bordeaux


Orchestre National Bordeaux Aquitaine

Μουσική διεύθυνση – Conductor: Ermanno Florio

Σκηνικά – Set designer: Giulio Achilli

Κοστούμια – Costume designer: Philippe Binot
Φωτισμοί – Lighting designer: François Saint-Cyr

Opéra National de Bordeaux, 2011


(HD 720p)

Πηγή για την εισαγωγή: sansimera.gr

























































Δείτε επίσης – Watch also

Pyotr Ilyich Tchaikovsky: Swan Lake – Adam Cooper, Scott Ambler, Fiona Chadwick – Matthew Bourne, Peter Mumford (1996, HD 1080p)

Pyotr Ilyich Tchaikovsky: Swan Lake – Ekaterina Kondaurova, Timur Askerov, Andrei Yermakov – Mariinsky Ballet, Mariinsky Theatre Orchestra, Valery Gergiev, 2013 (Download the performance)

No comments:

Post a Comment