Livestream

Livestream
SATURDAY, OCTOBER 21: Los Angeles: 05:00 PM – Detroit, New York, Toronto: 08:00 PM | SUNDAY, OCTOBER 22: London: 01:00 AM – Paris, Brussels, Berlin, Madrid, Rome: 02:00 AM – Moscow, Kiev, Jerusalem, Athens: 03:00 AM – Beijing: 08:00 AM – Tokyo: 09:00 AM | Wei Yu, Eric Nowlin (photo), Detroit Symphony Orchestra, Leonard Slatkin | Live on Livestream

Thursday, July 16, 2015

Mahan Esfahani: Harpsichord Concert – Johann Kuhnau, JS Bach, WF Bach, CPE Bach, Bohuslav Martinů, Sergei Prokofiev (HD 1080p)

Ο βραβευμένος τσεμπαλίστας και οργανίστας Mahan Esfahani γεννήθηκε στην Τεχεράνη το 1984. Τα πρώτα μαθήματα στο πιάνο τα πήρε από τον πατέρα του, προτού εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για το τσέμπαλο. Σπούδασε Μουσικολογία και Ιστορία στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ στην Καλιφόρνια των Ηνωμένων Πολιτειών, υπό την καθοδήγηση του μουσικολόγου George Houle. Συνέχισε τις σπουδές του στη Βοστόνη με τον Αυστραλό τσεμπαλίστα Peter Watchorn και στο Μιλάνο με τον Ιταλό οργανίστα Lorenzo Ghielmi, για να τις ολοκληρώσει στην Πράγα με τη διάσημη τσεμπαλίστρια Zuzana Růžičková. Στην Αγγλία έγινε δεκτός ως Artist-in-residence στο New College της Οξφόρδης, θέση την οποία διατήρησε για τρία χρόνια. Ήταν ο πρώτος τσεμπαλίστας που τιμήθηκε με τον τίτλο του Καλλιτέχνη της Νέας Γενιάς από το BBC, για την περίοδο 2008-2010. Το 2014 κέρδισε το Diapason d'Or και το βραβείο Gramophone για το καλύτερο άλμπουμ ενόργανης μπαρόκ μουσικής (Carl Philipp Emanuel Bach: "Württemberg Sonatas", Hyperion Records), ενώ ήταν υποψήφιος για δύο ακόμη σημαντικά βραβεία: του τσεμπαλίστα της χρονιάς, από τη Βασιλική Φιλαρμονική Εταιρεία, καθώς και για το βραβείο του Καλλιτέχνη της χρονιάς, από το Gramophone.

Ο Esfahani πραγματοποίησε το ντεμπούτο του ως σολίστ το 2009 στο Wigmore Hall του Λονδίνου, σε μια συναυλία που μεταδόθηκε από το Τρίτο Ραδιόφωνο του BBC. Επιπλέον, η ηχογράφηση του Κοντσέρτου για τσέμπαλο του Φρανσίς Πουλένκ από τον Esfahani, επελέγη ως ο «δίσκος του μήνα» από το BBC Music Magazine (τεύχος Μαΐου 2010), και από το Classic FM magazine ως «Hot Property». Τον Ιούλιο του 2011, ο Esfahani έδωσε το πρώτο ρεσιτάλ τσέμπαλου στην ιστορία του φεστιβάλ Proms του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς επίσης και ένα ρεσιτάλ με τις «Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ» του Μπαχ στο Cadogan Hall του Λονδίνου (τα εισιτήρια του οποίου εξαντλήθηκαν). Επέστρεψε στα Proms το 2012 με μια δική του ενορχήστρωση στην «Τέχνη της Φούγκας» του Μπαχ, με την ορχήστρα Academy of Ancient Music.

Ο Ιρανός τσεμπαλίστας έχει συμπράξει επίσης με τη Συμφωνική του Αμβούργου, την ορχήστρα Hanover Band, την Εθνική Ορχήστρα του BBC της Ουαλίας, τη Συμφωνική της Πράγας, και έχει δώσει ρεσιτάλ σε μεγάλα φεστιβάλ όπως το Istanbul Bach Days, το Festival of Flanders at Bruges, το Utrecht Oude Muziek και το Frick Collection της Νέας Υόρκης, ενώ έχει εμφανιστεί σε περίφημες αίθουσες στην Κολωνία, τη Βιένη, το Βανκούβερ, το Λονδίνο, το Τόκιο και τη Ναγκόγια. Οι ηχογραφήσεις του περιλαμβάνουν έργα των Ζαν Φιλίπ Ραμώ, Ουίλιαμ Μπερντ, Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, Γκιέργκι Λίγκετι και Καρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ. Το τελευταίο του άλμπουμ "Time Present And Time Past" (Archiv), με έργα των Αλεσσάντρο Σκαρλάττι, Χένρικ Γκορέτσκι,  Καρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ, Φραντσέσκο Τζεμινιάνι, Στιβ Ράιχ και Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, έχει αποσπάσει ήδη διθυραμβικές κριτικές από τον διεθνή Τύπο. Ο Mahan Esfahani ζει στο Λονδίνο, όπου επίσης διδάσκει τσέμπαλο στο Guildhall School of Music and Drama.

Στο ρεσιτάλ το οποίο έδωσε στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου στην Ουάσινγκτον, στις 4 Απριλίου 2014, ο Mahan Esfahani ερμηνεύει έργα των Γιόχαν Κουνάου, Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, Βίλχελμ Φρίντεμαν Μπαχ, Καρλ Φίλιπ Εμάνουελ Μπαχ, Μπόχουσλαβ Μαρτίνου και Σεργκέι Προκόφιεφ.



Mahan Esfahani: Harpsichord Concert

Johann Kuhnau (1660-1722)


♪ Suonata seconda: Saul malinconico e trastullato per mezzo della Musica (The melancholy of Saul assuaged by means of music), from the Musicalische Vorstellung Einiger Biblischer Historien (Musical portrayals of Biblical history, 1700)


i. La tristezza ed il furore del Rè (The sadness and rage of the King)

ii. La Canzona refrigerativa dell arpa di Davide  (The refreshing song of David's harp)
ii. L'animo tranquillo e contento di Saulo (The tranquil and contented soul of Saul)


Johann Sebastian Bach (1685-1750)


♪ Chromatische Fantasie und Fuga, BWV 903 (before 1723)



Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784)


♪ Twelve Polonaises, selections, Fk. 12 (c. 1765, rev. c. 1775)

iv. Polonaise in D minor
viii. Polonaise in E minor
ix. Polonaise in F major
x. Polonaise in F minor


Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)


♪ Sonata in F-sharp minor, from Zweyte Fortsetzung von Sechs Sonaten fürs Clavier, Wq. 52/4 (1763)

i. Allegro–Adagio–Allegro
ii. Poco Andante
iii.Allegro assai


Bohuslav Martinů (1890-1959)


♪ Deux Impromptus pour clavecin, H.381 (1959)

i. Allegretto
ii. [without marking]


Sergei Prokofiev (1891-1953)


♪ Visions fugitives, op. 22, selections (1915-17, originally for piano)

i. Lentamente
x. Ridiculosamente
xi. Con vivacità
xv. Inquieto


Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)


♪ Sonata in A minor, "Württemberg," Wq. 49/1 (1742-4)
i. Moderato
ii. Andante–Adagio–Andante
iii. Allegro assai


Mahan Esfahani,  harpsichord


The Library of Congress, Coolidge Auditorium (Thomas Jefferson Building, Washington), April 4, 2014


Βίντεο υψηλής ευκρίνειας με υψηλή ποιότητα ήχου

High definition video with high quality audio

(HD 1080p)


Δημοσιεύτηκε στο Youtube για λογαριασμό του Blog: Πρόσωπα της Κλασικής Μουσικής (Faces of Classical Music)



"The harpsichord may never quite be mainstream material, but you sense that, if it were ever to get there, Esfahani might just be the man to make it happen." — International Record Review, February 2014

"It would be hard not to be impressed by Iranian harpsichordist Mahan Esfahani. Young, suave, eloquent... he's an inquisitive mind... a phenomenally accomplished performance. — The Guardian, July 2012

"...elegant ...impressive technique." — New York Times, April 2012

"Esfahani, in total control technically, clearly delights in exploiting the expressive possibilities of the harpsichord and its sheer variety of sounds..." — Gramophone, July 2011

Mahan Esfahani was born in Tehran in 1984 and received his first guidance on the piano from his father before exploring an interest in the harpsichord as a teenager. He went on to study musicology and history at Stanford University, where he was mentored by George Houle, before studying intensively with Peter Watchorn in Boston and completing his formation with the celebrated Zuzana Růžičková in Prague. He was a BBC New Generation Artist from 2008-2010, a Borletti-Buitoni Trust prizewinner, and in 2014 Mahan was on the shortlist both for the Royal Philharmonic Society Instrumentalist of the Year and Gramophone Artist of the Year – all firsts for the harpsichord.

Since making his London debut in 2009 he has worked tirelessly to establish the harpsichord in the mainstream of concert instruments in classical and contemporary repertoire. This mission came to significant public attention when Mahan played the first harpsichord recital in the history of the BBC Proms in 2011. Since then, recent and upcoming highlights include solo performances at the Zurich Tonhalle, Cologne Philharmonie, Wigmore Hall and the Barbican Centre in London, Wiener Konzerthaus, Schloss Elmau, Munich's Bell'Arte Festival, the Frick Collection in New York, Sumida Symphony Hall in Tokyo, Denki Bunka Kaikan in Nagoya, the Aldeburgh Festival, the Bristol Proms at the Old Vic, the Laeiszhalle in Hamburg, Petronas Hall in Kuala Lumpur, the Bruges Concertgebouw, Mogens Dahl Koncerthus in Copenhagen, Pharos Arts Trust in Cyprus, Howard Assembly Rooms in Leeds, the Rudolfinum in Prague, the Library of Congress in Washington D.C., the Sheldonian Theatre in Oxford, and the Leipzig Bach Festival.

Following two successful albums for Hyperion Records – with C.P.E. Bach's Württemburg Sonatas garnering a Gramophone Award and a Diapason d'Or, and the complete keyboard works of Jean-Philippe Rameau being named in the New York Times "Critics' List of Top Recordings of 2014" – Mahan Esfahani signed as an exclusive artist with Deutsche Grammophon. His first album for DG/Archiv, "Time Present and Time Past" – a recording of music ranging from J.S. Bach and Scarlatti to Gorecki and Steve Reich – is due to be released in the Spring of 2015, and he can also be heard with fellow DG artist Avi Avital on the latter's recent Vivaldi album. He also has recorded Byrd and Ligeti for Wigmore Live, winning yet another Gramophone Editor's Choice. He is professor of harpsichord at the Guildhall School of Music and Drama in London.















See also

Franz Schubert: Winterreise – Ian Bostridge, Julius Drake


No comments:

Post a Comment