Matthew Bourne

Matthew Bourne

Thursday, November 12, 2015

Alban Berg: Lulu – Marlis Petersen, Kirill Petrenko, Dmitri Tcherniakov – Bavarian State Opera 2015 (Download the opera)

Στη νέα παραγωγή της «Λούλου» του Άλμπαν Μπεργκ, στην Κρατική Όπερα της Βαυαρίας στο Μόναχο, τη σκηνοθεσία υπογράφει ένας από τους μεγαλύτερους Ρώσους σκηνοθέτες όπερας, ο Dmitri Tcherniakov. Την Κρατική Ορχήστρα της Βαυαρίας διευθύνει ο μουσικός διευθυντής της Κρατικής Όπερας της Βαυαρίας και επόμενος (από το 2018) καλλιτεχνικός διευθυντής της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, Κιρίλ Πετρένκο. Τον ρόλο της Λούλου ερμηνεύει με τρόπο συγκλονιστικό η περίφημη Γερμανίδα υψίφωνος Μάρλις Πέτερσεν. Η παράσταση δόθηκε στις 6 Ιουνίου 2015, στο Εθνικό Θέατρο του Μονάχου, στο οποίο στεγάζεται η Κρατική Όπερα της Βαυαρίας.












Η Λούλου, γυναίκα-παιδί που στάθηκε μοιραία για όσους τη συνάντησαν, είναι πλάσμα της φαντασίας. Πριν αρχίσει το έργο, ένας θηριοδαμαστής την παρουσιάζει ως γυναίκα-φίδι, ένα από τα εξωτικά ζώα του τσίρκου. Μόνον έτσι γίνεται αντιληπτός ο μοιραίος ερωτισμός της.

«Λούλου» δεν είναι καν το πραγματικό της όνομα. Από τότε που ως έφηβη πουλούσε λουλούδια και τον εαυτό της, καθένας από τους άντρες της τη φώναζε όπως επιθυμούσε: Νέλυ, Εύα, Μινιόν, Λούλου. Φαντασιώσεις. Η Λούλου δεν ήταν ποτέ κάτι άλλο από αυτό που πρόβαλαν οι άλλοι πάνω της: αποσπασματικές όψεις.

Παιδί ακόμη, καταστράφηκε και δυνάμωσε. Εξαρτιόταν από τους άντρες και αντέστρεψε το παιχνίδι: σκότωσε όσους τη «σκότωσαν». Δεν υπήρξε «λολίτα» ούτε «μοιραία γυναίκα». Ως ερωτικό αντικείμενο, ποθητό από άντρες και γυναίκες, επερώτησε τις στερεότυπες συμπεριφορές κάθε φύλου. Όταν, στο τέλος, το παρελθόν επιστρέφει μέσα από τα φαντάσματα τριών δολοφονημένων συζύγων, τη διαλύει. Δίνεται στον Τζακ Αντεροβγάλτη χωρίς αντίτιμο. Μοναδικό ζητούμενο, η λύτρωση.















Μολονότι ο Αυστριακός συνθέτης Άλμπαν Μπεργκ (1885-1935) κατέθεσε ένα μικρό σε όγκο μουσικό έργο, ο «Βόιτσέκ» του θεωρείται η σημαντικότερη όπερα του 20ού αιώνα, ενώ η «Λούλου» θεωρείται η όπερα-σταθμός για την είσοδο του μοντερνισμού στο λυρικό θέατρο. H «Λούλου» (1934), σε λιμπρέτο του ίδιου του συνθέτη, βασίζεται στα δύο θεατρικά έργα του Φρανκ Βέντεκιντ (Frank Wedekind, 1864-1918), «Το Πνεύμα της Γης» και «Το Κουτί της Πανδώρας». Στα  έργα του αυτά ο σπουδαίος Γερμανός δραματουργός αποτυπώνει τις κοινωνικές και θεατρικές του πεποιθήσεις, σύμφωνα με τις οποίες το σεξουαλικό ένστικτο αποτελεί την πρωταρχική δύναμη ζωής, παρόλο που βρίσκεται σε διαρκή σύγκρουση με τις υποκριτικές και κοινωνικές συμβάσεις. H ηρωίδα του είναι το αληθινό, το άγριο, όμορφο ζώο, ενσάρκωση και σύμβολο του θηλυκού, δαιμονικού ερωτισμού, η «μοιραία γυναίκα» που καταστρέφει και σκοτώνει εραστές και συζύγους για να καταλήξει πόρνη στο Λονδίνο και να δολοφονηθεί από τον Τζακ τον Αντεροβγάλτη.

Το 1933 με την ανάληψη της καγκελαρίας από τον Χίτλερ, η μουσική του Μπεργκ χαρακτηρίστηκε «εκφυλισμένη» και απαγορεύτηκε στη Γερμανία, σταδιακά και στην Αυστρία. Παρότι εξέλιπε το θεμελιώδες κίνητρο να ακούσει κάποια στιγμή την όπερά του, ο Μπεργκ ολοκλήρωσε τη 2η πράξη της «Λούλου» τον Απρίλιο του 1934 και άρχισε την ενορχήστρωση. Πέθανε παραμονή Χριστουγέννων του 1935, αφήνοντας το έργο ανολοκλήρωτο. Το 1937 παρουσιάστηκε στη Ζυρίχη η δίπρακτη εκδοχή, με σπαράγματα της 3ης πράξης και μέρη από τη Σουίτα «Λούλου» που είχε συνθέσει ο Μπεργκ το 1934. Ο κόσμος του Μεσοπολέμου βρέθηκε αντιμέτωπος με τον κυνικό εαυτό του. Οι πίνακες του Βίλελμ Χάινριχ Ότο Ντιξ (1891-1969) ζωντάνεψαν στη σκηνή της όπερας.

Η χήρα του συνθέτη ζήτησε από τους συνοδοιπόρους του, Άρνολντ Σένμπεργκ (1874-1951), Άντον Βέμπερν (1883-1945) και Αλεξάντερ φον Τσεμλίνσκι (1871-1942) να ολοκληρώσουν τη «Λούλου». Την άρνησή τους ακολούθησε η δική της απολύτως αρνητική στάση να επιτρέψει σε οποιονδήποτε άλλο πρόσβαση στο υλικό, κάτι που φρόντισε να διασφαλίσει με τη διαθήκη της. Προτού πεθάνει (1976) και εν αγνοία της, ο εκδοτικός οίκος που είχε τα δικαιώματα, έδωσε το υλικό στον Αυστριακό συνθέτη και μαέστρο Φρίντριχ Τσέρχα (Friedrich Cerha, 1926-). Έτσι, η όπερα πλήρης, με τη λυτρωτική τελική κάθαρση, παρουσιάστηκε στην παρισινή Όπερα το 1979 σε μουσική διεύθυνση του Πιερ Μπουλέζ, σκηνοθεσία του Πατρίς Σερό και με την Τερέζα Στράτας στον κεντρικό ρόλο. Η επιτυχία ήταν τέτοια ώστε η «Λούλου» να καθιερωθεί αμέσως σε όλο τον κόσμο ως ένα από τα αριστουργήματα του 20ού αιώνα.

Πρώτη δισκογραφική επιλογή παραμένει εδώ και ένα τέταρτο του αιώνα η ανάγνωση του Πιέρ Μπουλέζ, με την Τερέζα Στράτας στον κεντρικό ρόλο (DG, 1979). Το ανοιχτό πνεύμα της μουσικής διεύθυνσης -που μεταφράζεται σε μεγάλη πλαστικότητα και αποχρώσεις που ξαφνιάζουν- καθώς επίσης η εντυπωσιακή ταύτιση της Στράτας με τον κεντρικό ρόλο, παραμένουν αξεπέραστα.

Πηγή: Νίκος Α. Δοντάς («Η Καθημερινή», 2005)
















At the Bayerische Staatsoper in Munich, Kirill Petrenko conducts this new production of Alban Berg's Lulu, directed for stage by Dmitri Tcherniakov and starring the soprano Marlis Petersen (Lulu).

Lulu is a femme fatale, a maneater. She marries men and then kills them, one after another, or pushes them to commit suicide. This opera, which mixes forbidden love stories, crimes and decadence of the heroine, is one of the greatest operas of the 20th century. Alban Berg died before he had a chance to bring his third act to an end, and the opera was premiered at the Zurich Opera House in 1937, two years after the composer's death. The piece shocked the audience and was far from being acclaimed by the critics. In 1979, Friedrich Cerha achieved the orchestration of the third act.

Alban Berg used the themes from two of Frank Wedekind's plays, "Pandora's Box" and "Earth Spirit", which both were forbidden in Germany. Lulu's philosophical and sociological significance seems to denounce the nonsense of a society in search for modernity, trying to deal with the confusion of the values and the search for the power.

The staging of this new production is by one of the greatest Russian stage directors of the moment, Dmitri Tcherniakov, who staged a beautiful Wozzeck at the Bolchoi a few years ago. The conductor, Kirill Petrenko, is the Bayerische Staatsoper's musical director, and Opera Magazine described him as "one of the most passionate [conductors] of his generation". The cast stars coloratura soprano Marlis Petersen, singing Lulu – one of the most important roles of her career – a role that she performed in the greatest opera theatres worldwide.
















Κατεβάστε την όπερα χρησιμοποιώντας torrent | Download the opera using torrent

Alban Berg: Lulu – Marlis Petersen, Kirill Petrenko, Dmitri Tcherniakov – Bavarian State Opera 2015

Με αγγλικούς υπότιτλους / With English subtitles

Size: 1.94 GB
Container: MP4
Resolution: 640x360
Codec: AVC, 940kbps
Audio.Codec: AAC, 160kbps, 2ch
Frame Rate: 25 fps
Runtime: 04:22:00

Το αρχικό βίντεο αφαιρέθηκε για «λόγους πνευματικών δικαιωμάτων» / The original video was removed for "copyright reasons"















Alban Berg (1885-1935)

Lulu (1934)


Opera in Three Acts / Όπερα σε Τρεις Πράξεις


Marlis Petersen..........Lulu

Daniela Sindram..........Countess Geschwitz
Rachael Wilson..........A theatrical dresser, a high-school boy, a groom
Christian Rieger..........The Doctor (Lulu's first husband), the Banker, the Professor
Rainer Trost..........The painter (Lulu's second husband), a negro
Bo Skovhus..........Dr. Schön (editor-in-chief), Jack the Ripper
Matthias Klink..........Alwa (Dr Schön's son, a composer)
Martin Winkler..........An animal tamer, the Athlete
Wolfgang Ablinger-Sperrhacke..........The prince, the manservant, the marquis
Christoph Stephinger..........The theatre manager
Nicholas Reinke..........The police commissioner
Elsa Benoit..........A fifteen-year-old girl
Cornelia Wulkopf..........Her mother
Heike Grötzinger..........A woman artist
John Carpenter..........A journalist
Leonard Bernad..........A manservant
Pavlo Hunka..........Schigolch, an old man

Stage director: Dmitri Tcherniakov
Costumes: Elena Zaytseva
Lightings: Gleb Filshtinsky

Bayerisches Staatsorchester (Bavarian State Orchestra)

Μουσική διεύθυνση (Conductor): Kirill Petrenko

Bayerische Staatsoper (Bavarian State Opera), National Theatre Munich, June 6, 2015


Πρώτη δημοσίευση: 12 Νοεμβρίου 2015 – First publication: November 12, 2015
Τελευταία ενημέρωση: 15 Δεκεμβρίου 2015 – Last update: December 15, 2015









































See also

Giuseppe Verdi: La Traviata – Marlis Petersen, Giuseppe Varano, James Rutherford – Graz Philharmonic Orchestra and Graz Opera Chorus, Tecwyn Evans, Peter Konwitschny (Oper Graz 2011, HD 1080p)

&

Giuseppe Verdi: La Traviata – Marina Rebeka, Charles Castronovo, Dmitri Hvorostovsky – Orchester & Chor der Wiener Staatsoper, Wiener Staatsballett, Bühnenorchester der Wiener Staatsoper, Speranza Scappucci, Jean-François Sivadier (Wiener Staatsoper, 2016)

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni – Waltteri Torikka, Tapani Plathan, Timo Riihonen, Ida Falk Winland, Joska Lehtinen, Anna Danik, Nicholas Söderlund, Malin Christensson – Tapiola Sinfonietta, New Generation Opera Ensemble, Ville Matvejeff, Erik Söderblom (HD 1080p)

Richard Strauss: Die Frau ohne Schatten – Avgust Amonov, Mlada Khudoley, Olga Savova, Edem Umerov, Olga Sergeyeva – Mariinsky Theatre Orchestra & Chorus, Valery Gergiev – Jonathan Kent, Paul Brown (HD 1080p)

Giacomo Puccini: Tosca – Maria Callas, Carlo Bergonzi, Tito Gobbi – L'Orchestre la Société des Concerts du Conservatoire, Georges Prêtre (1965, Digital Remastering 2014, Audio video)

Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Kristine Opolais, Roberto Alagna, Maria Zifchak, Dwayne Croft – Karel Mark Chichon, Anthony Minghella (MET 2016 – Download the opera)

Georges Bizet: Carmen – Elena Maximova, Giancarlo Monsalve, Michael Bachtadze, Johanna Parisi – Myron Michailidis, Enrico Castiglione (Taormina Festival 2015, HD 1080p)

Giacomo Puccini: Turandot – Mlada Khudoley, Riccardo Massi, Guanqun Yu, Michael Ryssov – Wiener Symphoniker, Paolo Carignani – Marco Arturo Marelli (Bregenz Festival 2015 – Download the opera)


Engelbert Humperdinck: Hänsel und Gretel – Brigitte Fassbaender, Edita Gruberova, Helga Dernesch, Hermann Prey, Sena Jurinac – Wiener Philharmoniker, Georg Solti (HD 1080p)


Christoph Willibald Gluck: Orfeo ed Euridice – A film by Ondřej Havelka – Bejun Mehta, Eva Liebau, Regula Mühlemann – Václav Luks


Giuseppe Verdi: La Traviata – Anna Netrebko, Rolando Villazón, Thomas Hampson – Carlo Rizzi, Willy Decker (Salzburg Festival 2005)


Antonio Vivaldi: Ercole su'l Termodonte – Zachary Stains, Mary-Ellen Nesi, Alan Curtis, John Pascoe (Spoleto Festival 2006)

Pyotr Ilyich Tchaikovsky: Iolanta – Anna Netrebko, Sergei Skorokhodov, Valery Gergiev, Mariinsky Theater 28/9/2009

Giacomo Puccini: Tosca, Act II – Maria Callas, Renato Cioni, Tito Gobbi, Georges Prêtre, Franco Zeffirelli

Dmitri Shostakovich: Katerina Izmailova (Lady Macbeth of Mtsensk), 1966 – A film by Mikhail Shapiro – Galina Vishnevskaya, Konstantin Simeonov

No comments:

Post a Comment