Livestream

Livestream
SATURDAY, OCTOBER 21: Los Angeles: 05:00 PM – Detroit, New York, Toronto: 08:00 PM | SUNDAY, OCTOBER 22: London: 01:00 AM – Paris, Brussels, Berlin, Madrid, Rome: 02:00 AM – Moscow, Kiev, Jerusalem, Athens: 03:00 AM – Beijing: 08:00 AM – Tokyo: 09:00 AM | Wei Yu, Eric Nowlin (photo), Detroit Symphony Orchestra, Leonard Slatkin | Live on Livestream

Wednesday, February 17, 2016

Gustav Mahler: Symphony No.6 in A minor "Tragic" – Orquesta Sinfónica de Galicia, Dima Slobodeniouk (HD 1080p)

Μεγαλειώδες μουσικό έργο, ίσως το πιο αποκαλυπτικό για την προσωπικότητα του Γκούσταβ Μάλερ, η Έκτη Συμφωνία σε Λα ελάσσονα, η επιλεγόμενη και «τραγική», διαπνέεται από το πνεύμα της φθοράς και του τέλους. Το περίεργο είναι πως η Συμφωνία αυτή (η μοναδική από τις Συμφωνίες του συνθέτη, που καταλήγει εμφατικά σε ελάσσονα τρόπο) γράφτηκε σε μια από τις πιο ευτυχισμένες περιόδους της ζωής του Μάλερ: 1902 είχε παντρευτεί την Άλμα Σίντλερ και κατά τη διάρκεια της σύνθεσης της Συμφωνίας γεννήθηκε η δεύτερη κόρη του. Δεν άργησε, όμως, να αποκαλυφθεί η τραγικά προφητική διάσταση του έργου, αφού, μετά την ολοκλήρωσή του, τρεις προσωπικές κακοτυχίες ήρθαν να σημαδέψουν τη ζωή του δημιουργού του: ο χαμός της μεγάλης κόρης του, η διάγνωση μιας σοβαρής καρδιακής νόσου, και η απομάκρυνσή του από τη θέση του αρχιμουσικού της Όπερας της Βιένης.

Το φινάλε της Έκτης Συμφωνίας αποτελεί ανατριχιαστική περίπτωση μουσικής προφητείας. Ο υποτιθέμενος ήρωας του έργου δέχεται τρία χτυπήματα από τη μοίρα, τα οποία συμβολίζονται μουσικά με ισάριθμες «σφυριές» από τα κρουστά της ορχήστρας. Το τρίτο, μοιραίο χτύπημα τον αποτελειώνει…

Τη Συμφωνία αρ. 6 σε Λα ελάσσονα, του Γκούσταβ Μάλερ, ερμηνεύει η Συμφωνική Ορχήστρα της Γαλικίας υπό τη διεύθυνση του διακεκριμένου Ρώσου μαέστρου Dima Slobodeniouk. Η συναυλία δόθηκε στο Palacio de la Ópera, στην πόλη Α Κορούνια της Ισπανίας, στις 5 Ιανουαρίου 2016.














As with his Fifth Symphony, this work is exclusively instrumental. It is also Mahler's most "Classical" symphony in its form and layout. Although the Sixth Symphony has no specific program, much has been written about the "tragic" aspects of the work that gave rise to its subtitle, which, by the way, was withdrawn by Mahler before publication. The prevailingly dark mood is not unusual for Mahler, but there is no transformation into a glorious ending or peaceful resignation. It is his only symphony to end unremittingly in the minor. As for the autobiographical elements, it is known from Alma Mahler's memoirs that it may have been Mahler himself upon whom three hammer strokes of fate fall in the Finale, which seems strangely prophetic of the following year when Mahler lost his Vienna Opera position, lost his daughter, and was diagnosed with heart disease. The song quotes, Ländlers, country tunes, bird calls, and military marches are all gone. In their place is a powerful and stark contrapuntal texture, certainly not devoid of soaring melodies and lush harmonies, but lacking in the referential styles of the early symphonies. The entire symphony is unified by a motto theme that consists of a major moving to minor triad over a characteristic rhythm. It carries particular significance in the Finale, as it is linked with the aforementioned hammer strokes of fate. Many commentators believe this to be Mahler's most cohesive and tautly organized symphony.

Source: Steven Coburn (allmusic.com)



Gustav Mahler (1860-1911)

♪ Symphony No.6 in A minor "Tragic" (1903-1904)

i. Allegro energico, ma non troppo. Heftig, aber markig [00:00]*
ii. Andante moderato [24:47]
iii. Scherzo. Wuchtig [41:22]
iv. Finale. Allegro moderato [55:16]

Orquesta Sinfónica de Galicia
Μουσική διεύθυνση (Conductor): Dima Slobodeniouk

Palacio de la Ópera, A Coruña, January 5, 2016 (5 Ιανουαρίου 2016)

(HD 1080p)

* Χρόνος έναρξης του κάθε μέρους / Start time of each movement

































































































Δείτε επίσης – Watch also

Dmitri Shostakovich: Symphony No.13 in B flat minor "Babi Yar" – Sergei Aleksashkin, Groot Omroepmannenkoor, Radio Filharmonisch Orkest, Dima Slobodeniouk

Manuel de Falla: Noches en los jardines de España – Iván Martín, Orquesta Sinfónica de Galicia, Dima Slobodeniouk

No comments:

Post a Comment