Christian Thielemann

Christian Thielemann

Wednesday, July 06, 2016

Camille Saint-Saëns: Introduction and Rondo Capriccioso in A minor – Daniel Lozakovich, Talich Philharmonia Prague, Jan Talich (HD 1080p)

Ο δεκαπεντάχρονος σήμερα, ταλαντούχος Σουηδός βιολονίστας Daniel Lozakovich, ερμηνεύει το έργο «Εισαγωγή και ρόντο καπριτσιόζο» σε Λα ελάσσονα, έργο 28, του Καμίγ Σαιν-Σανς. Την Τάλιχ Φιλαρμόνια της Πράγας διευθύνει ο ιδρυτής της Ορχήστρας, Γιαν Τάλιχ, ανιψιός του θρυλικού Τσέχου μαέστρου Βάτσλαφ Τάλιχ. Η συναυλία δόθηκε στην «Ισπανική Αίθουσα» του Κάστρου της Πράγας, την Πρωτοχρονιά του 2014.

Ο Καμίγ Σαιν-Σανς έγραψε το έργο «Εισαγωγή και ρόντο καπριτσιόζο» για βιολί και ορχήστρα, σε Λα ελάσσονα, το 1863, για τον βιρτουόζο Ισπανό βιολονίστα και συνθέτη της Ρομαντικής περιόδου, Πάμπλο ντε Σαρασάτε (Pablo de Sarasate, 1844-1908), στον οποίο και το αφιέρωσε. Το έργο, ιδιαίτερης τεχνικής δυσκολίας για τον βιολονίστα ερμηνευτή, έχει γνωρίσει πολλές διασκευές, με γνωστότερες αυτές από τον Ζωρζ Μπιζέ (για βιολί και πιάνο) και από τον Κλωντ Ντεμπυσσύ (για δύο πιάνα).














The Introduction and Rondo capriccioso, Op.28, is one of Saint-Saëns' few genuine showpieces. It was composed for his friend, the virtuoso violinist Pablo de Sarasate (1844-1908), for whom he had already written the Violin Concerto in A major, Op.20 (1859), and for whom he would eventually create the Violin Concerto in B minor, Op.61 (1880). Whereas the Op.20 Violin Concerto was written when the violinist was only 24 years of age, the Introduction and Rondo capriccioso is deliberately challenging – a testimony to the mature master's technique. Sarasate's frequent programming of the work did a great deal for its popularity in the years after its publication (1870); its appeal was wide enough, in fact, that both George Bizet and Claude Debussy made arrangements of it – the former for violin and piano, and the latter for piano, four hands.

As one would expect from the title, the Introduction and Rondo capriccioso begins with a slow section, marked Andante malinconico and characterized by a plaintive falling leap and rising arpeggio. Becoming gradually more animated, the introduction culminates in a scintillating mini-cadenza that leads into the Rondo proper (Allegro ma non troppo). When the violin enters, it states a theme that has a Spanish flavor, stemming from syncopation and chromatic inflections. The melody spins out into wild arpeggios and gigantic leaps before the orchestra begins a bridge to the contrasting theme, marked con morbidezza. This lyric melody is especially entrancing because it is in 2/4 time, played simultaneously with the continuing 6/8 time of the orchestra. The Rondo theme returns quietly in the solo violin before an orchestral outburst that is a reprise of the earlier bridge passage. The oboe takes the final statement of the rondo theme, which becomes fragmented and developed until the beginning of the brilliant coda, which is mainly a showcase for Sarasate's technical ability.

Source: John Palmer (allmusic.com)



Camille Saint-Saëns (1835-1921)

♪ Introduction and Rondo Capriccioso in A minor, Op.28 (1863)

Daniel Lozakovich, violin

Talich Philharmonia Prague
Μουσική διεύθυνση (Conductor): Jan Talich

Prague Castle's Spanish Hall, January 1, 2014 (1 Ιανουαρίου 2014)

(HD 1080p)


Photo by Alexander Mahmoud
Ο Daniel Lozakovich γεννήθηκε στη Στοκχόλμη τον Απρίλιο του 2001 και άρχισε να παίζει βιολί το 2007. Είναι ο νεότερος καλλιτέχνης που έχει υπογράψει ποτέ με τη μεγαλύτερη δισκογραφική εταιρεία στο χώρο της κλασικής μουσικής, την Deutsche Grammophon.

Η ανακοίνωση για την ένταξη του νεαρού Σουηδού Daniel Lozakovich στην περίφημη κίτρινη ετικέτα, έγινε από την ίδια την εταιρεία. Lozakovich και Deutsche Grammophon υπέγραψαν ένα πολλά υποσχόμενο συμβόλαιο που περιλαμβάνει, στο ξεκίνημα της συνεργασίας τους, δύο άλμπουμ ορχηστρικής μουσικής και ένα άλμπουμ ρεσιτάλ. Η αρχή πρόκειται να γίνει με το Κοντσέρτο για βιολί του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν.


Με αυτή την υπογραφή, ο Daniel Lozakovich έγινε ο νεότερος μουσικός που ενσωματώθηκε στο δυναμικό της διάσημης ετικέτας, και ο ίδιος, μιλώντας με μεγάλη υπερηφάνεια για το θέμα αυτό, δήλωσε ότι είναι πολύ χαρούμενος που θα συνεργαστεί με την Deutsche Grammophon.


«Ο Daniel είναι προικισμένος με εξαιρετικό ταλέντο και την αφοσίωση που απαιτείται για να εξελιχτεί σ' έναν μεγάλο ερμηνευτή, όπως κάθε μουσικός που έχει συνεργαστεί στο παρελθόν ή συνεργάζεται σήμερα με την Deutsche Grammophon», δήλωσε ο πρόεδρος της εταιρείας, Dr Clemens Trautmann. «Το γεγονός ότι ο Daniel υπέγραψε μαζί μας, επιβεβαιώνει την πίστη μας στο μέλλον της κλασικής μουσικής, που ο Ντάνιελ ενσαρκώνει τέλεια. Πιστεύουμε ότι οι λάτρεις της κλασικής μουσικής θα μείνουν απόλυτα ικανοποιημένοι μαζί του, όπως και ότι θα προσελκύσει τη νέα γενιά να ανακαλύψει ένα νέο μουσικό σύμπαν.»


Ο νεαρός μουσικός ξεκίνησε την καριέρα του με την Ορχήστρα Δωματίου Moscow Virtuosi, υπό τη διεύθυνση του Vladimir Spivakov. Από την αρχή, το παιδί-θαύμα έδειχνε ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον Μπετόβεν και το έργο του. Μετά από μια σειρά συναυλιών, τον περασμένο μήνα κέρδισε το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό Spivakov. Λίγες ημέρες αργότερα, ο ίδιος επιβεβαίωσε και πάλι το ταλέντο του συμπράττοντας με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Θεάτρου Μαριίνσκι, υπό τη διεύθυνση του Βαλέρι Γκεργκίεφ, στη συναυλία λήξης του 15ου ετήσιου Πασχαλινού Φεστιβάλ της Μόσχας.


Το βιογραφικό του Lozakovich δεν σταματά εδώ, παρά τη μικρή του ηλικία. Έχει συμπράξει με πολλές μεγάλες ορχήστρες στην Ευρώπη, όπως η Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα της Στοκχόλμης, η Ορχήστρα Δωματίου της Βιένης, η Εθνική Ορχήστρα της Λυών, η Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λίβερπουλ, η Συμφωνική Ορχήστρα Τσαϊκόφσκι και η Φιλαρμονική της Μόσχας. Τελευταία έχει δείξει την υπεροχή του στην ερμηνεία έργων και άλλων συνθετών, όπως ο Μπαχ, ο Βιβάλντι, ο Μότσαρτ, ο Τσαϊκόφσκι και ο Μπάρτοκ.




Η Τάλιχ Φιλαρμόνια της Πράγας ιδρύθηκε, αρχικά ως ορχήστρα δωματίου, το 1992, από τον βιολονίστα Γιαν Τάλιχ, ανιψιό του θρυλικού Τσέχου μαέστρου Βάτσλαφ Τάλιχ. Αυτή η νέα και φιλόδοξη ορχήστρα που στελεχώνεται από απόφοιτους της Ακαδημίας Παραστατικών Τεχνών της Πράγας και μουσικούς οι οποίοι έχουν διακριθεί σε πολλούς τοπικούς και διεθνείς διαγωνισμούς, έχει καταφέρει να αποκτήσει το απαιτούμενο κύρος τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στο εξωτερικό. Το ρεπερτόριο της Ορχήστρας, αν και βασίζεται στα έργα του βιενέζικου κλασικισμού, περιλαμβάνει από τις Συμφωνίες του Μπετόβεν μέχρι και απαιτητικά έργα του 20ού αιώνα.

Photo by Alexander Mahmoud















Daniel Lozakovich was born in Stockholm in April 2001 and began playing the violin in 2007, making his concerto debut with the Moscow Virtuosi Chamber Orchestra and Vladimir Spivakov two years later. Daniel has already performed as a soloist throughout Europe with orchestras including the Royal Stockholm Philharmonic, Vienna Chamber Orchestra, Tchaikovsky Symphony, Moscow Philharmonic, Stockholm Royal Court, Gävle Symphony, Brussels Chamber Orchestra, and Stockholm Sinfonietta. Recently, Daniel made his debuts with Valery Gergiev and the Mariinsky Theatre Orchestra, Leonard Slatkin and the Orchestre National de Lyon, and Ilyich Rivas and the Orchestre de la Suisse Romande. He also performed the Bach Concerto for Two Violins with Shlomo Mintz and the Cameristi della Scala and Daniel Cohen at the Crans-Montana Classics New Year's Concert.

He has a love of chamber music and has enjoyed collaborations with, among others, Maxim Vengerov and Ivry Gitlis. In September 2015, Daniel recorded a selection of Bartók’s Violin Duos with Daniel Hope for Deutsche Grammophon, having previously performed together on ARTE's Concert television programme.

Daniel is a regular performer at the Verbier Festival, most recently in a chamber music concert with Martin Fröst and Julien Quentin. He returns in 2016 for a solo recital and further chamber music concerts. Daniel has performed at many international music festivals, including the Verbier Festival, Progetto Martha Argerich in Lugano, Carinthian Summer Music Festival in Austria, Musica Mundi in Belgium, Moscow Meets Friends, Copenhagen Summer Festival, the Yuri Bashmet International Festival in Minsk, the International Mstislav Rostropovich Festival in Baku, and the Sommets musicaux de Gstaad, where he returned in February 2016 to perform both the Bach Concerto in A minor BWV 1041 and Concerto for Two Violins BWV 1043 with Renaud Capuçon and the Lucerne Strings.

In this and next season, Daniel performs with the Mariinsky and Munich Philharmonic orchestras with Valery Gergiev, Royal Liverpool Philharmonic with Vasily Petrenko, Norrköping Symphony, Konzerthausorchester Berlin, Stockholm Philharmonic, Orchestre de la Suisse Romande, Swedish Radio Symphony, Orchestre National du Capitole de Toulouse, and the National Philharmonic of Russia at the Colmar Festival. He makes his chamber music debut at the Aix en Provence Festival de Pâques with Renaud Capuçon and others.

Daniel has been awarded numerous international prizes including both the 1st Prize and the "Grand Prix" at the 2012 EMCY International Competition for young musicians, "Ohrid Pearls", Macedonia; 1st Prize at the 2010 International Music Competition in Stockholm; 1st Prize at the 2010 "Bravo" International Violin Competition in Belgium; 1st Prize and the "Gulda Nutcracker" at the 12th Nutcracker International Television Contest for Young Musicians in Moscow, 2011; Winner of the 2012 Stockholm Solna Music Award; 2nd Prize at the "Yehudi Menuhin International Competition for Young Violinists", Austin, USA 2014, and the 2015 Manfred Grommek Prize from Kronberg Academy. Daniel won three prestigious awards: the "Viennese Classics", "String Soloists", and "Best Interpretation of Sarasate ‘Gypsy Airs’" at the 2014 International Summer Academy of the University of Music and Performing Arts, Vienna. Daniel lives in Stockholm and studies with Professor Josef Rissin at the Karlsruhe University of Music. Since September 2015 he has been coached by Eduard Wulfson. In his spare time, Daniel enjoys playing football, tennis and chess.

Daniel Lozakovich has signed to Deutsche Grammophon, and will begin his "long-term association" with the yellow label by releasing two orchestral albums and a recital disc. The artist, who is now the youngest musician signed to DG, will record Beethoven's Violin Concerto as his first release under the new agreement.

Source: imgartists.com




The Talich Philharmonia Prague was established in 1992 by violinist Jan Talich Jr, great-nephew of legendary Czech conductor Václav Talich, as a chamber orchestra under the name Talich Chamber Orchestra.This young and ambitious orchestra composed of graduates of the Academy of Performing Arts in Prague and winners of many domestic and international competitions has gained prestige at home and abroad through its passion and musical engagement.At present, the Talich Philharmonia Prague's canonical arrangement is based on the era of Viennese Classicism, although its repertoire includes a variety of genres from chamber compositions to Beethoven symphonies and demanding 20th-century works.










































































Περισσότερες φωτογραφίες / More photos


Δείτε επίσης – See also


Wolfgang Amadeus Mozart: Violin Concerto No.3 in G major – Daniel Lozakovich, Moscow Virtuosi Chamber Orchestra, Vladimir Spivakov


15-year-old violinist Daniel Lozakovich signs to Deutsche Grammophon


&

Camille Saint-Saëns: Introduction and Rondo Capriccioso in A minor, arr. for violin & piano – Charlie Siem, Caroline Jaya-Ratnam

Camille Saint-Saëns: Introduction and Rondo Capriccioso in A minor, arr. for violin & piano – Charlie Siem, Walter Delahunt (rehearsal)

No comments:

Post a Comment