Christian Thielemann

Christian Thielemann

Saturday, July 02, 2016

Wolfgang Amadeus Mozart: Violin Concerto No.3 in G major – Daniel Lozakovich, Moscow Virtuosi Chamber Orchestra, Vladimir Spivakov

Το Κοντσέρτο για βιολί σε Σολ μείζονα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ είναι το τρίτο από τα πέντε κοντσέρτα για βιολί που έγραψε ο μεγάλος Αυστριακός συνθέτης, ο οποίος ήταν δεξιοτέχνης βιολονίστας από την παιδική του ηλικία και είχε πλήρη γνώση των τεχνικών του συγκεκριμένου οργάνου. Το συνέθεσε στο Σάλτσμπουργκ το 1775, στην ηλικία των 19 ετών.

Το έργο απαιτεί σόλο βιολί, δύο βιολιά, βιόλα, βιολοντσέλο, κοντραμπάσο, δύο κόρνα, δύο όμποε (με εξαίρεση το δεύτερο μέρος) και δύο φλάουτα (μόνο στο δεύτερο μέρος).

Το αριστουργηματικό Κοντσέρτο για βιολί αρ. 3 σε Σολ μείζονα, K.216, του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, ένα από τα πλέον δημοφιλή κοντσέρτα για βιολί του ρεπερτορίου, ερμηνεύει ο δεκαπεντάχρονος σήμερα, Σουηδός βιολονίστας Daniel Lozakovich, ο νεότερος μουσικός που έχει υπογράψει ποτέ με την Deutsche Grammophon. Την Ορχήστρα Δωματίου Moscow Virtuosi διευθύνει ο κορυφαίος Ρώσος μαέστρος Βλαντιμίρ Σπιβακόφ. Η συναυλία δόθηκε στο Μέγαρο Μουσικής «Τσαϊκόφσκι» στη Μόσχα, την 31η Ιανουαρίου 2015.














Daniel Lozakovich was 13 when he gave this performance of Mozart's Violin Concerto No.3 in G major, K.216, with Vladimir Spivakov and the Moscow Virtuosi. He plays with a combination of effortless, natural charm and soulfulness. It will be interesting to see how he transitions in the coming years from prodigy to adulthood. — Timothy Judd, violinist

Mozart's five authentic violin concertos are traditionally attributed to the year 1775, but recently there has been some speculation that the first and possibly the second are in fact products from a few years earlier. If this is indeed the case, the distinctly greater sophistication of the Violin Concerto No.3 in G major, K.216 as compared to its immediate predecessors ceases to be the great mystery that it has for so long been. Even a composer given to as rapid spurts of artistic growth as Mozart would have been hard-pressed to travel such a great distance in the span of only a few months.

This is arguably Mozart's most popular violin concerto; it has neither the boisterous enthusiasm of No.4 in D nor the electric virtuosity of No.5 in A – it is a far more intimate work than either of those – but the sweetness and ingratiating simplicity of its melodies are surpassed by virtually nothing Mozart ever wrote. Furthermore, it is here that for perhaps the first time Mozart is completely successful in his effort to fill the outlines of the three-movement Classical chamber concerto with the kind of clever, colorful, and continually changing dramatic course that makes Mozart's operas the glorious events that they are.

So, when the orchestra decides in the middle of the Allegro first movement to interrupt the happy, charming discussion and shove the violinist, willing or not, into the role of unhappy protagonist for a while we can feel safe chalking it up to Italian opera: a pair of sobbing outbursts grow into a vehement series of sixteenth notes; a little later on, at one of the concerto's most spectacular moments, the sobbing outburst becomes nearly heroic, and, satisfied at having achieved concord from discord, launches the recapitulation.

During the celebrated Adagio, Mozart asks the two oboists to cast their instruments aside and play flutes instead. Each of the finales of Mozart's last three violin concertos is interrupted mid-course by an episode that contrasts with the main music far more than one normally finds in a rondo (the movements are examples of the so-called French Rondo, or Rondeau, then just entering its heyday). In the Concerto No.3, that episode is a delightfully impish Allegretto whose folk-like tune is so full of joie de vivre that the violinist cannot but explode into effervescent triplet arpeggios. Another sign of Mozart's growing mastery is found at the very end of the concerto, as the traditional bombastic conclusion is thrown out in favor of lighthearted little cadence for just oboes and horns.

Source: Blair Johnston (allmusic.com)



Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

♪ Violin Concerto No.3 in G major, K.216 (1775)

i. Allegro
ii. Adagio
iii. Rondeau. Allegro

Daniel Lozakovich, violin

Moscow Virtuosi Chamber Orchestra
Μουσική διεύθυνση (Conductor): Vladimir Spivakov

Tchaikovsky Concert Hall, Moscow, January 31, 2015 (31 Ιανουαρίου 2015)

(HD 720p)


Ο Daniel Lozakovich γεννήθηκε στη Στοκχόλμη τον Απρίλιο του 2001 και άρχισε να παίζει βιολί το 2007. Είναι ο νεότερος καλλιτέχνης που έχει υπογράψει ποτέ με τη μεγαλύτερη δισκογραφική εταιρεία στο χώρο της κλασικής μουσικής, την Deutsche Grammophon.

Η ανακοίνωση για την ένταξη του νεαρού Σουηδού Daniel Lozakovich στην περίφημη κίτρινη ετικέτα, έγινε από την ίδια την εταιρεία. Lozakovich και Deutsche Grammophon υπέγραψαν ένα πολλά υποσχόμενο συμβόλαιο που περιλαμβάνει, στο ξεκίνημα της συνεργασίας τους, δύο άλμπουμ ορχηστρικής μουσικής και ένα άλμπουμ ρεσιτάλ. Η αρχή πρόκειται να γίνει με το Κοντσέρτο για βιολί του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν.

Με αυτή την υπογραφή, ο Daniel Lozakovich έγινε ο νεότερος μουσικός που ενσωματώθηκε στο δυναμικό της διάσημης ετικέτας, και ο ίδιος, μιλώντας με μεγάλη υπερηφάνεια για το θέμα αυτό, δήλωσε ότι είναι πολύ χαρούμενος που θα συνεργαστεί με την Deutsche Grammophon.

«Ο Daniel είναι προικισμένος με εξαιρετικό ταλέντο και την αφοσίωση που απαιτείται για να εξελιχτεί σ' έναν μεγάλο ερμηνευτή, όπως κάθε μουσικός που έχει συνεργαστεί στο παρελθόν ή συνεργάζεται σήμερα με την Deutsche Grammophon», δήλωσε ο πρόεδρος της εταιρείας, Dr Clemens Trautmann. «Το γεγονός ότι ο Daniel υπέγραψε μαζί μας, επιβεβαιώνει την πίστη μας στο μέλλον της κλασικής μουσικής, που ο Ντάνιελ ενσαρκώνει τέλεια. Πιστεύουμε ότι οι λάτρεις της κλασικής μουσικής θα μείνουν απόλυτα ικανοποιημένοι μαζί του, όπως και ότι θα προσελκύσει τη νέα γενιά να ανακαλύψει ένα νέο μουσικό σύμπαν.»

Ο νεαρός μουσικός ξεκίνησε την καριέρα του με την Ορχήστρα Δωματίου Moscow Virtuosi, υπό τη διεύθυνση του Vladimir Spivakov. Από την αρχή, το παιδί-θαύμα έδειχνε ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον Μπετόβεν και το έργο του. Μετά από μια σειρά συναυλιών, τον περασμένο μήνα κέρδισε το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό Spivakov. Λίγες ημέρες αργότερα, ο ίδιος επιβεβαίωσε και πάλι το ταλέντο του συμπράττοντας με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Θεάτρου Μαριίνσκι, υπό τη διεύθυνση του Βαλέρι Γκεργκίεφ, στη συναυλία λήξης του 15ου ετήσιου Πασχαλινού Φεστιβάλ της Μόσχας.

Το βιογραφικό του Lozakovich δεν σταματά εδώ, παρά τη μικρή του ηλικία. Έχει συμπράξει με πολλές μεγάλες ορχήστρες στην Ευρώπη, όπως η Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα της Στοκχόλμης, η Ορχήστρα Δωματίου της Βιένης, η Εθνική Ορχήστρα της Λυών, η Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λίβερπουλ, η Συμφωνική Ορχήστρα Τσαϊκόφσκι και η Φιλαρμονική της Μόσχας. Τελευταία έχει δείξει την υπεροχή του στην ερμηνεία έργων και άλλων συνθετών, όπως ο Μπαχ, ο Βιβάλντι, ο Μότσαρτ, ο Τσαϊκόφσκι και ο Μπάρτοκ.



Daniel Lozakovich was born in Stockholm in April 2001 and began playing the violin in 2007, making his concerto debut with the Moscow Virtuosi Chamber Orchestra and Vladimir Spivakov two years later. Daniel has already performed as a soloist throughout Europe with orchestras including the Royal Stockholm Philharmonic, Vienna Chamber Orchestra, Tchaikovsky Symphony, Moscow Philharmonic, Stockholm Royal Court, Gävle Symphony, Brussels Chamber Orchestra, and Stockholm Sinfonietta. Recently, Daniel made his debuts with Valery Gergiev and the Mariinsky Theatre Orchestra, Leonard Slatkin and the Orchestre National de Lyon, and Ilyich Rivas and the Orchestre de la Suisse Romande. He also performed the Bach Concerto for Two Violins with Shlomo Mintz and the Cameristi della Scala and Daniel Cohen at the Crans-Montana Classics New Year's Concert.

He has a love of chamber music and has enjoyed collaborations with, among others, Maxim Vengerov and Ivry Gitlis. In September 2015, Daniel recorded a selection of Bartók’s Violin Duos with Daniel Hope for Deutsche Grammophon, having previously performed together on ARTE's Concert television programme.

Daniel is a regular performer at the Verbier Festival, most recently in a chamber music concert with Martin Fröst and Julien Quentin. He returns in 2016 for a solo recital and further chamber music concerts. Daniel has performed at many international music festivals, including the Verbier Festival, Progetto Martha Argerich in Lugano, Carinthian Summer Music Festival in Austria, Musica Mundi in Belgium, Moscow Meets Friends, Copenhagen Summer Festival, the Yuri Bashmet International Festival in Minsk, the International Mstislav Rostropovich Festival in Baku, and the Sommets musicaux de Gstaad, where he returned in February 2016 to perform both the Bach Concerto in A minor BWV 1041 and Concerto for Two Violins BWV 1043 with Renaud Capuçon and the Lucerne Strings.

In this and next season, Daniel performs with the Mariinsky and Munich Philharmonic orchestras with Valery Gergiev, Royal Liverpool Philharmonic with Vasily Petrenko, Norrköping Symphony, Konzerthausorchester Berlin, Stockholm Philharmonic, Orchestre de la Suisse Romande, Swedish Radio Symphony, Orchestre National du Capitole de Toulouse, and the National Philharmonic of Russia at the Colmar Festival. He makes his chamber music debut at the Aix en Provence Festival de Pâques with Renaud Capuçon and others.

Daniel has been awarded numerous international prizes including both the 1st Prize and the "Grand Prix" at the 2012 EMCY International Competition for young musicians, "Ohrid Pearls", Macedonia; 1st Prize at the 2010 International Music Competition in Stockholm; 1st Prize at the 2010 "Bravo" International Violin Competition in Belgium; 1st Prize and the "Gulda Nutcracker" at the 12th Nutcracker International Television Contest for Young Musicians in Moscow, 2011; Winner of the 2012 Stockholm Solna Music Award; 2nd Prize at the "Yehudi Menuhin International Competition for Young Violinists", Austin, USA 2014, and the 2015 Manfred Grommek Prize from Kronberg Academy. Daniel won three prestigious awards: the "Viennese Classics", "String Soloists", and "Best Interpretation of Sarasate ‘Gypsy Airs’" at the 2014 International Summer Academy of the University of Music and Performing Arts, Vienna. Daniel lives in Stockholm and studies with Professor Josef Rissin at the Karlsruhe University of Music. Since September 2015 he has been coached by Eduard Wulfson. In his spare time, Daniel enjoys playing football, tennis and chess.

Daniel Lozakovich has signed to Deutsche Grammophon, and will begin his "long-term association" with the yellow label by releasing two orchestral albums and a recital disc. The artist, who is now the youngest musician signed to DG, will record Beethoven's Violin Concerto as his first release under the new agreement.

Source: imgartists.com






























































Περισσότερες φωτογραφίες / More photos


Δείτε επίσης – See also

Camille Saint-Saëns: Introduction and Rondo Capriccioso in A minor – Daniel Lozakovich, Talich Philharmonia Prague, Jan Talich (HD 1080p)

15-year-old violinist Daniel Lozakovich signs to Deutsche Grammophon

Wolfgang Amadeus Mozart: Violin Concerto No.5 in A major – Charlie Siem, Gabriele Bonolis

No comments:

Post a Comment