Christian Thielemann

Christian Thielemann

Sunday, August 14, 2016

Lucas Debargue plays Franz Liszt: Piano Concerto No.2 in A major, & Pyotr Ilyich Tchaikovsky: Piano Concerto No.1 in B flat minor – State Academic Symphony Orchestra "Evgeny Svetlanov", Alexey Bogorad – XV International Tchaikovsky Competition, 2015, Piano / Final Round














The International Tchaikovsky Competition, first held more than 50 years ago, is not only a valuable asset of Russian musical culture but is also one of the major events in the international music community. The International Tchaikovsky Competition is held once every four years

The first, in 1958, included two disciplines – piano and violin. Beginning with the second competition, in 1962, a cello category was added, and the vocal division was introduced during the third competition in 1966. In 1990, a fifth discipline was announced for the IX International Tchaikovsky Competition – a contest for violin makers which was held before the main competition.

The XV International Tchaikovsky Competition was held in Moscow and St Petersburg from June 15 to July 3, 2015, and was dedicated to the 175th anniversary of the great Russian composer.

In the competition participated more than 600 artists from 45 countries.

On the jury for piano was the distinguished pianists Dmitri Bashkirov, Boris Berezovsky, Michel Béroff, Peter Donohoe, Sergei Dorensky, Barry Douglas, Denis Matsuev, Vladimir Ovchinnikov, Alexander Toradze, Vladimir Feltsman, Klaus Hellwig, and the founder and director of the Verbier International Festival and Academy, Martin Engström.



Franz Liszt wrote drafts for his Piano Concerto No.2 in A major, S.125, during his virtuoso period, in 1839 to 1840. He then put away the manuscript for a decade. When he returned to the Concerto, he revised and scrutinized it repeatedly. The fourth and final period of revision ended in 1861. Liszt dedicated the work to his student Hans von Bronsart, who gave the first performance, with Liszt conducting, in Weimar on January 7, 1857.

The Piano Concerto No.1 in B flat minor, Op.23, was composed by Pyotr Ilyich Tchaikovsky between November 1874 and February 1875. It was revised in the summer of 1879 and again in December 1888. The first version received heavy criticism from Nikolai Rubinstein, Tchaikovsky's desired pianist. Rubinstein later repudiated his previous accusations and became a fervent champion of the work. It is one of the most popular of Tchaikovsky's compositions and among the best known of all piano concertos.

en.wikipedia.org










Ο 15ος Διεθνής Διαγωνισμός Τσαϊκόφσκι, ο οποίος ήταν αφιερωμένος στην 175η επέτειο από τη γέννηση του μεγάλου Ρώσου συνθέτη, πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα και στην Αγία Πετρούπολη από τις 15 Ιουνίου έως τις 3 Ιουλίου 2015.

Στο πλαίσιο του τελικού του διαγωνισμού στην κατηγορία του πιάνου, ο Γάλλος πιανίστας Lucas Debargue, ο οποίος έλαβε την τέταρτη θέση, ερμήνευσε το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2 σε Λα μείζονα, S.125, του Φραντς Λιστ, και το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1 σε Σι ύφεση ελάσσονα, έργο 23, του Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι. Τη State Academic Symphony Orchestra "Evgeny Svetlanov" διηύθυνε ο ταλαντούχος Ρώσος μαέστρος Alexey Bogorad.

Η συναυλία έλαβε χώρα στη Μεγάλη Αίθουσα του Ωδείου της Μόσχας, στις 29 Ιουνίου 2015.

Ο Διεθνής Διαγωνισμός Τσαϊκόφσκι, ο οποίος πραγματοποιείται κάθε τέσσερα χρόνια, είναι ίσως ο σημαντικότερος διαγωνισμός στο χώρο της κλασικής μουσικής. Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 1958, περιλαμβάνοντας μόνο δύο κατηγορίες: του βιολιού και του πιάνου. Το 1962, στη δεύτερη διοργάνωση, προστέθηκε η κατηγορία του βιολοντσέλου, ενώ στην τρίτη διοργάνωση του διαγωνισμού, το 1966, προστέθηκε ακόμη η κατηγορία της φωνής.

Στον 15ο Διαγωνισμό, το 2015, συμμετείχαν περισσότεροι από εξακόσιοι καλλιτέχνες από 45 χώρες, οι οποίοι διαγωνίστηκαν και στις τέσσερεις κατηγορίες: πιάνο, βιολί, βιολοντσέλο και φωνή.

Την κριτική επιτροπή για την κατηγορία του πιάνου αποτελούσαν οι διακεκριμένοι πιανίστες Dmitri Bashkirov, Boris Berezovsky, Michel Béroff, Peter Donohoe, Sergei Dorensky, Barry Douglas, Denis Matsuev, Vladimir Ovchinnikov, Alexander Toradze, Vladimir Feltsman, Klaus Hellwig, καθώς επίσης και ο Martin Engström, ιδρυτής και διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ και της Ακαδημίας του Βερμπιέρ.



Ο Φραντς Λιστ άρχισε να γράφει το Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο κατά την περίοδο 1839-1840. Στη συνέχεια εγκατέλειψε το χειρόγραφο για μια δεκαετία. Όταν επέστρεψε σε αυτό, το αναθεώρησε κατ' επανάληψη. Η τέταρτη και τελευταία αναθεώρηση του έργου ολοκληρώθηκε το 1861. Ο Λιστ αφιέρωσε το Κοντσέρτο στον μαθητή του, Hans von Bronsart (1830-1913), ο οποίος το ερμήνευσε πρώτος, υπό τη διεύθυνση του συνθέτη, στη Βαϊμάρη στις 7 Ιανουαρίου 1857.



Ο Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι άρχισε να συνθέτει το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 1 σε Σι ύφεση ελάσσονα, έργο 23, τον Νοέμβριο του 1874 και το ολοκλήρωσε τον Φεβρουάριο του 1875. Αρχικά σκόπευε να το αφιερώσει στον φίλο του, πιανίστα Νικολάι Ρουμπινστάιν (1835-1881), αλλά όταν αυτός σε μια πρώτη ακρόαση του έργου στο Ωδείο της Μόσχας, στις 5 Ιανουαρίου 1875, το χαρακτήρισε «κοινότοπο» και «προχειροφτιαγμένο», οι σχέσεις των δύο ανδρών ψυχράνθηκαν. Ο συνθέτης ένιωσε βαθύτατα πληγωμένος και απέσυρε την αφιέρωση, την οποία πρόσφερε στον Γερμανό πιανίστα και διευθυντή ορχήστρας Χανς φον Μπίλοβ (1830-1894), ο οποίος σε ένα πρόσφατο άρθρο του είχε χαρακτηρίσει τον Τσαϊκόφσκι «έναν πολλά υποσχόμενο συνθέτη».

Ο φον Μπίλοβ κολακεύτηκε από την αφιέρωση και στην ευχαριστήρια επιστολή του προς τον συνθέτη του δήλωνε τον θαυμασμό του και τον κατέτασσε μεταξύ των πέντε καλύτερων σύγχρονων συνθετών τους οποίους εκτιμούσε· οι άλλοι τέσσερεις ήταν οι Μπραμς, Ραφ, Ραϊνμπέργκερ και Σαιν-Σανς. Στις 25 Οκτωβρίου του 1875 ο Μπίλοβ παρουσίασε για πρώτη φορά το Κοντσέρτο, στη Βοστόνη των ΗΠΑ, όπου βρισκόταν για καλλιτεχνική περιοδεία, ενθουσιάζοντας κοινό και κριτικούς.

Στις 13 Νοεμβρίου του ίδιου χρόνου ήταν η σειρά του ρωσικού μουσικόφιλου κοινού να υποδεχθεί θερμά το Κοντσέρτο του Τσαϊκόφσκι. Το πρωτοπαρουσίασε σε συναυλία στην Αγία Πετρούπολη ο Ρώσος πιανίστας και μουσικοδιδάσκαλος  Γκούσταβ Κρος (1831-1885). Λίγες ημέρες αργότερα, στις 3 Δεκεμβρίου, ήταν σειρά των κατοίκων της Μόσχας να αποθεώσουν τον συνθέτη. Το Κοντσέρτο ερμήνευσε ο Νικολάι Ρουμπινστάιν, ο οποίος, εν τω μεταξύ, είχε αναθεωρήσει τη στάση του απέναντι στο έργο και από δεινός επικριτής του είχε μεταμορφωθεί σε ενθουσιώδη υποστηρικτή του. Σε αναθεωρήσεις του έργου προέβη και ο Τσαϊκόφσκι, λαμβάνοντας σοβαρά, όπως φαίνεται τις υποδείξεις του φίλου του. Η πρώτη έγινε το καλοκαίρι του 1879 και η οριστική τον Δεκέμβριο του 1888.

Πηγή: sansimera.gr



XV International Tchaikovsky Competition, 2015, Piano / Final Round


Franz Liszt (1811-1886)

♪ Piano Concerto No.2 in A major, S.125 (1839, 1848-1861) [00:00]*

Adagio sostenuto assai – Allegro agitato assai – Allegro moderato – Allegro deciso – Marziale un poco meno allegro – Allegro animato


Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893)

♪ Piano Concerto No.1 in B flat minor, Op.23 (1874-1875, 1879, 1888) [24:47]

i. Allegro non troppo e molto maestoso
ii. Andantino semplice
iii. Allegro con fuoco


Lucas Debargue, piano – Fourth  Prize

State Academic Symphony Orchestra "Evgeny Svetlanov"
Μουσική διεύθυνση (Conductor): Alexey Bogorad

Great Hall of the Moscow Conservatory, June 29, 2015 (29 Ιουνίου 2015)

(HD 720p)

* Start time of each work / Χρόνος έναρξης του κάθε έργου


In 2015 the French pianist Lucas Debargue became the most talked-about artist of the 15th International Tchaikovsky Competition.

Despite being placed 4th, his muscular and intellectual playing, combined with an intensely poetic and lyrical gift for phrasing, earned him the coveted Moscow Music Critics' Award as "the pianist whose incredible gift, artistic vision and creative freedom have impressed the critics as well as the audience". He was the only musician across all disciplines to do so. Soon after the competition Debargue was signed by Sony Classical, and recorded a live recital for his debut release with music by Ravel, Liszt, Chopin and Scarlatti in his native city of Paris.

Debargue was born in 1990 in a non-musical family. In 1999 he settled in Compiègne, about 90km north of Paris and began his initial piano studies at the local music school at the age of 11.

At 15 Debargue ceased piano studies having found no musical mentor to help him share his passion with others and having become frustrated at playing solely for himself. He began to work, successfully for his Baccalaureate at a local college and joined a rock band. At 17 he relocated to the capital to study for a degree in Arts and Literature at Paris Diderot University and, remarkably, ceased playing the piano altogether for three years.

In 2010 he was asked to play at the Fête de la Musique festival in Compiègne, and this marked his return to the keyboard. Shortly after he was put in touch with his current mentor and guide, the celebrated Russian professor Rena Shereshevskaya, who is based at both the Rueil-Malmaison Conservatory and the École Normale de Musique de Paris "Alfred Cortot". Seeing in Debargue a future as a great interpreter, Professor Shereshevskaya admitted him into her class at the Cortot School to prepare him for grand international competitions. It was at the age of 20 when Debargue started formal piano training.

Only four years later he entered the Tchaikovsky Competition in 2015, and the world instantly took note of a startling and original new talent. "There hasn't been a foreign pianist who has caused such a stir since Glenn Gould's arrival in Moscow, or Van Cliburn's victory at the Tchaikovsky Competition", said The Huffington Post.

A performer of fierce integrity and dazzling communicative power, Debargue draws inspiration for his playing from many disciplines, including literature, painting, cinema and jazz. The core piano repertoire is central to his career, but he is also keen to present works by lesser-known composers such as Nikolai Medtner, Samuel Maykapar and Nikolai Roslavets.

Source: lucas-debargue.com



Το 2015 ο Γάλλος πιανίστας Lucas Debargue υπήρξε ο πιο πολυσυζητημένος καλλιτέχνης του 15ου Διεθνούς Διαγωνισμού Τσαϊκόφσκι στη Μόσχα. Παρόλο που έλαβε την τέταρτη θέση, εντυπωσίασε ιδιαίτερα τόσο τους κριτικούς όσο και το κοινό. Κέρδισε, μάλιστα, το πολυπόθητο Βραβείο των Κριτικών Μουσικής της Μόσχας. Λίγο μετά τον διαγωνισμό, ο Debargue υπέγραψε συμβόλαιο με τη Sony Classical, από την οποία πολύ σύντομα κυκλοφόρησε και την πρώτη δισκογραφική του δουλειά, με έργα των Ντομένικο Σκαρλάτι, Φρεντερίκ Σοπέν, Φραντς Λιστ, Μωρίς Ραβέλ, Έντβαρντ Γκρηγκ και Φραντς Σούμπερτ.

Ο Lucas Debargue γεννήθηκε το 1990 από γονείς που δεν είχαν σχέση με τη μουσική. Το 1999 εγκαταστάθηκε στην Κομπιέν, περίπου 90 χιλιόμετρα βόρεια του Παρισιού, όπου στην ηλικία των έντεκα άρχισε να σπουδάζει πιάνο στο τοπικό μουσικό σχολείο. Είναι εντυπωσιακό ότι ο Debargue ξεκίνησε την πρακτική του άσκηση στο πιάνο στην ηλικία των είκοσι.


Alexey Bogorad is a rising young resident conductor of Moscow's acclaimed Bolshoi Theatre. His 2011 triumph at the Lovro von Matacic International Conducting Competition in Zagreb pushed him to the front ranks of today's generation of European conducting talent.

Born to a family of musicians, Maestro Bogorad started studying music at the age of three. After completing Moscow's prestigious Central Music School, he first studied clarinet and then studied conducting with Maestro Gennady Rozhdestvensky at the Moscow State Conservatory. In 2009 he completed his conducting studies with honors, including master classes with Mikhail Jurowsky and Colin Metters.

In 2010, Bogorad was awarded a fellowship by the American Academy of Conducting to study and perform at the Aspen Music Festival under Music Director Robert Spano. In the same year, he won second prize and special recognition from the Ukraine National Symphony in the Stefan Turchak International Conducting Competition in Kiev. Also in 2010, he was selected by Maestro Vladimir Jurowsky to be assistant conductor of the Svetlanov State Symphony Orchestra.

An experienced solo clarinetist and chamber musician, Bogorad was a principal player of the Bolshoi Theatre Orchestra from 1997 to 2011. In addition, he was a soloist of Mikhail Pletnev's Russian National Orchestra from 2001 to 2012.

Recognized for his mastery in conducting opera and ballet repertoire, Maestro Bogorad leads a wide range of programs at the Bolshoi. His opera experience includes Glinka's Ruslan and Ludmila; Rimsky-Korsakov's May Night and The Tsar's Bride; Tchaikovsky's Iolanta, Evgeny Onegin and The Queen of Spades; Prokofiev's The Fiery Angel; Mozart's Don Giovanni; Wagner's The Flying Dutchman; Puccini's Madame Butterfly, Tosca and La Boheme; Ravel's L'Enfant et les Sortileges; and Alban Berg's Wozzeck.

Of the ballet repertoire, he has conducted Giselle, Swan Lake, Sleeping Beauty, Nutcracker, Raymonda, Cinderella, Don Quixote, Bayadere, Jewels, La Sylphide and Marco Spada, which among other Bolshoi productions led by Bogorad, was widely broadcast by Bel Air Classiques. He has worked with such artists as Svetlana Zakharova, Albina Shagimuratova, and Natalia Gutman.

Regularly invited to conduct the Svetlanov State Symphony Orchestra, Bogorad has mastered an extensive symphonic repertoire. With Moscow's Tchaikovsky Symphony Orchestra he has recorded a double CD of classical ballet music for Columbia Records label.

Maestro Bogorad performs as guest conductor at various Russian opera companies and symphony orchestras including the Russian National Orchestra, the St. Petersburg Academic Symphony Orchestra, and Perm Opera Theatre. In 2013 he substituted for Valery Gergiev conducting the Mariinsky Theatre Orchestra during the G20 Summit in St. Petersburg. In 2015 he was honored with an invitation to conduct the piano finals of the XV Tchaikovsky International Competition in Moscow, live-streamed by Medici TV with more ten millions viewers worldwide.

Outside Russia Bogorad has achieved debuts with the Arctic Philharmonic Orchestra (Norway), Oita Symphony (Japan), Teatro di San Carlo (Naples, Italy), Craiova Opera Theatre (Romania), Belgrade and Prague National Theater

Source: alexeybogorad.com



















































































































































Περισσότερες φωτογραφίες / More photos


See also / Δείτε επίσης


Lucas Debargue, piano / fourth prize

Lucas Debargue – All the posts



Daniel Kharitonov, piano / third prize

Daniel Kharitonov – All the posts



Haik Kazazyan, violin / third prize

Haik Kazazyan – All the posts



Yu-Chien Tseng, violin / second prize

Yu-Chien Tseng – All the posts











No comments:

Post a Comment