Livestream

Livestream
SATURDAY, OCTOBER 21: Los Angeles: 05:00 PM – Detroit, New York, Toronto: 08:00 PM | SUNDAY, OCTOBER 22: London: 01:00 AM – Paris, Brussels, Berlin, Madrid, Rome: 02:00 AM – Moscow, Kiev, Jerusalem, Athens: 03:00 AM – Beijing: 08:00 AM – Tokyo: 09:00 AM | Wei Yu, Eric Nowlin (photo), Detroit Symphony Orchestra, Leonard Slatkin | Live on Livestream

Sunday, January 15, 2017

Dmitri Shostakovich: Cello Concerto No.1 in E flat major, & Symphony No.1 in F minor | Benjamin Britten: Sinfonietta, Op.1 – Steven Isserlis, Mahler Chamber Orchestra, Teodor Currentzis (HD 1080p)















The Mahler Chamber Orchestra is orchestra-in-residence at the KlaraFestival 2013, a Belgian music festival of international renown, featuring both modern and classical repertoire.

The concerts of the Mahler Chamber Orchestra constitute one of the highlights of this year's festival. Alongside young Greek conductor Teodor Currentzis, an "eccentric super-talented maestro", the orchestra is dedicating its performance to Benjamin Britten and Dmitri Shostakovich, two composers known for being both good colleagues and good friends.

The performances include Shostakovich's Cello Concerto No.1, at whose world premiere in London in 1960 the two composers met for the first time. Alongside this classic work (one of the most popular cello concertos of the 20th century) are programed Britten's Sinfonietta and Shostakovich's Symphony No.1.



Υπό τη διεύθυνση του σπουδαίου Έλληνα αρχιμουσικού Θεόδωρου Κουρεντζή, η Ορχήστρα Δωματίου Μάλερ ερμηνεύει τα έργα του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, Κονσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε Μι ύφεση μείζονα, αρ. 1, έργο 107, και τη Συμφωνία αρ. 1 σε Φα ελάσσονα, έργο 10, καθώς επίσης και τη νεανική σύνθεση του Μπέντζαμιν Μπρίτεν, Συμφωνιέτα, έργο 1. Συμπράττει ο διάσημος Βρετανός βιολοντσελίστας Steven Isserlis. Η συναυλία πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Κοντσερτγκεμπάου, στην πόλη Μπρυζ του Βελγίου, στο πλαίσιο του Klarafestival το 2013.

Η Ορχήστρα Δωματίου Μάλερ ιδρύθηκε το 1997 με πρωτοβουλία του Κλαούντιο Αμπάντο και μιας ομάδας μουσικών από την Ορχήστρα Νέων Γκούσταβ Μάλερ, που επιθυμούσαν να συνεχίσουν να παίζουν μαζί, ακόμη και μετά τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας για την Ορχήστρα Νέων. Το ρεπερτόριο του συνόλου περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα, από το μπαρόκ έως τη σύγχρονη μουσική.



Dmitri Shostakovich (1906-1975)

♪ Cello Concerto No.1 in E flat major, Op.107 (1959)


i. Allegretto

ii. Moderato
iii. Cadenza – Attacca
iv. Allegro con moto

Steven Isserlis, cello



Benjamin Britten (1913-1976)


♪ Sinfonietta, Op.1 (1932)


i. Poco presto ed agitato

ii. Variations
iii. Tarantella


Dmitri Shostakovich


♪ Symphony No.1 in F minor, Op.10 (1924-1925)


i. Allegretto – Allegro non troppo

ii. Allegro – Meno mosso – Allegro – Meno mosso
iii. Lento – Largo – Lento (attaca)
iv. Allegro molto – Lento – Allegro molto – Meno mosso – Allegro molto – Molto meno mosso – Adagio


Mahler Chamber Orchestra
Conductor: Teodor Currentzis

Concertgebouw, Bruges, Belgium, Klarafestival 2013

Director: Johan Cloetens


High definition video with high quality audio


(HD 1080p)

Uploaded on Youtube for the Blog "Faces of Classical Music"























The Cello Concerto No.1 in E flat major, Op.107, was composed in 1959 by Dmitri Shostakovich. It is perhaps the most popular 20th Century cello concerto. Shostakovich wrote the work for his friend Mstislav Rostropovich, who committed it to memory in four days and gave the premiere on October 4, 1959, with Yevgeny Mravinsky conducting the Leningrad Philharmonic Orchestra in the Large Hall of the Leningrad Conservatory. The first recording was made in two days following the premiere by Rostropovich and the Moscow Philharmonic, under the baton of Aleksandr Gauk.

First symphonies are generally unsuccessful, or at least questionably successful as compositions. The Brahms First and the Prokofiev "Classical" Symphony are exceptions, not least because in the former instance the composer completed the work when he was 42, and in the latter because the pastiche nature of the piece reflected Prokofiev's youthful inclination toward surprises and stimulated his natural ability to write memorable melodies. Shostakovich's First Symphony is light in mood, like Prokofiev's, but is written in a thoroughly modern, if conservative vein. Shostakovich was 19 when he completed the piece, which he used as his graduation exercise for the Leningrad Conservatory. While he was working on it, he considered calling it "Symphony-Grotesque". It was premiered on May 12, 1926, to an overwhelmingly enthusiastic reception. The symphony quickly caught on throughout the world, as Bruno Walter, Leopold Stokowski, and other noted conductors championed it. By the age of 21 Shostakovich was something of a celebrity, even mentioned in the company of the two Russian giants living abroad, Prokofiev and Stravinsky. — Robert Cummings (allmusic.com)

It was Erwin Stein who first noted the influence of Schoenberg – and in particular his first Chamber Symphony – on Britten's three-movement Sinfonietta, written during June and July 1932 when Britten was studying composition under John Ireland at the Royal College of Music, London. The hostility of the College towards the radically new ideas of the Second Viennese School was a determining factor in preventing Britten from studying with Berg in 1934. Such music did not interest most of the leading teachers at the College – Ireland and Vaughan Williams among them; but it fascinated Britten's first composition teacher and principal guiding mentor, Frank Bridge, whose later works bear a remarkable resemblance to mainstream atonal compositions and who surely encouraged his pupil to explore wider horizons. — Philip Reed, 1996



Ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς έγραψε το Κονσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε Μι ύφεση μείζονα, αρ. 1, έργο 107 (ίσως το δημοφιλέστερο Κοντσέρτο για βιολοντσέλο του 20ού αιώνα), στα μέσα του 1959 για τον επιστήθιο φίλο του και κορυφαίο βιολοντσελίστα Μτσισλάβ Ροστροπόβιτς, ο οποίος, γεμάτος ενθουσιασμό, απομνημόνευσε το πολύ δύσκολο σολιστικό μέρος σε τέσσερεις μόλις ημέρες και το ερμήνευσε στις 4 Οκτωβρίου του ίδιου έτους στη μεγάλη Αίθουσα του Ωδείου του Λένινγκραντ με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λένινγκραντ υπό τον Εβγκένι Μραβίνσκι και με τη συνοδεία του συνθέτη στο πιάνο! Η πρώτη ηχογράφηση του έργου έγινε δύο ημέρες μετά την πρεμιέρα, με σολίστα πάντα τον Ροστροπόβιτς και τη Φιλαρμονική της Μόσχας υπό τη διεύθυνση του Aleksandr Gauk.

Η Συμφωνία αρ. 1 σε Φα ελάσσονα του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, που αποτέλεσε την εργασία του για το δίπλωμα σύνθεσης, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 12 Μαΐου 1926 από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λένινγκραντ υπό τη διεύθυνση του Νικολάι Μάλκο. Το έργο είχε μεγάλη επιτυχία και μάλιστα παρουσιάστηκε την ίδια χρονιά από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου υπό τη διεύθυνση του Μπρούνο Βάλτερ.


Η Συμφωνιέτα, έργο 1, νεανική σύνθεση του Μπέντζαμιν Μπρίτεν, ολοκληρώθηκε το 1932. Το έργο δείχνει ότι ο συνθέτης, παρά το νεαρό της ηλικίας του (φοιτούσε ακόμη στο Royal College of Music) είχε ήδη βρει την ιδιαίτερη και ώριμη φωνή του.


















Teodor Currentzis is the Artistic Director of the Perm State Opera and Ballet Theatre, Artistic Director of the ensemble MusicAeterna and of the MusicAeterna Chamber Choir, both formed in 2004, during his tenure as Music Director of the Novosibirsk State Opera and Orchestra (2004-2010).

MusicAeterna, now resident in Perm, has been granted the status of the first orchestra of Perm State Theatre of Opera and Ballet. In 2016-2017, Teodor will travel across Europe with MusicAeterna, touring semi-staged performances of Purcell's The Indian Queen, as well as a programmes of music by Rameau, Mozart and Beethoven. He will also debut at Salzburg Festival with MusicAeterna in a new production of La clemenza di Tito. More European dates follow in 2016, including appearances with Camerata Salzburg and a new production of Mozart's Entfuhrung aus dem Serail with Zurich Opera. As an Artistic Partner of the Mahler Chamber Orchestra, Teodor will join with the orchestra on tour with Pekka Kuusisto, Barbara Hannigan and MusicAeterna Choir. Further highlights include performances with Vienna Symphony and Patricia Kopatchinskaja.


Teodor Currentzis and MusicAeterna are exclusive Sony artists and this year will release the final disc of the Mozart-Da Ponte trilogy, Don Giovanni. Earlier this year, they released a disc of Stravinsky's Les Noces and Tchaikovsky's Violin Concerto, with Patricia Kopatchinskaja. Previous recordings include Shostakovich's Symphony No.14, Mozart's Requiem and Purcell's Dido and Aeneas all on the Alpha label and the Shostakovich Piano Concertos with Alexander Melnikov and the Mahler Chamber Orchestra on the Harmonia Mundi label.


In 2016, the ECHO Klassik for "Symphonic Recording (20th/21st century music)" was awarded to Teodor and MusicAeterna, for their recording of Stravinsky's Le Sacre du Printemps released on Sony Classical. Teodor was also nominated along with his brother, Vangelino Currentzis, for a daytime Emmy Award, in the category of Outstanding Music Direction and Composition, for the recording and composition of the soundtrack of the Europeon Games opening ceremony in Baku, 2002. Since 2005, Teodor has received Russia's prestigious Golden Mask theatrical award many times, most recently in 2015 together with the Perm Opera and Ballet Theatre he received five awards for Indian Queen including Best Opera Conductor. In 2013 the Theatre received four Awards, two of which for Best Opera Conductor and Best Ballet Conductor. Previous awards include the Best Opera Conductor award (Wozzeck, Bolshoi 2009), for a "brilliant performance of Prokofiev's score" (Cinderella, 2007) and for "outstanding results in the area of authentic performance" (The Marriage of Figaro, 2008).


In 2006, combining his knowledge and passion for early music with contemporary composers and new music, Teodor started the Territoria Modern Art Festival, which in a short space of time has become the most prestigious and progressive annual music festival in Moscow. For the past three years, Teodor has also curated the Diaghilev Festival, held in the home of the composer's birth town in Russia.


Born in Greece, Russia has become Teodor's home since the beginning of the 1990s, when he began studying conducting at the state conservatory of St Petersburg, under the tutelage of Professor Ilya Musin, whose pupils, among others, were renowned conductors Odyseuss Dimitriadis, Valery Gergiev, and Semyon Bychkov.


Source: teodor-currentzis.com



Photo by Robert Kittel
Ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής της Ορχήστρας και Χορωδίας MusicAeterna, ο χαρισματικός Θεόδωρος Κουρεντζής θεωρείται διάδοχος των μεγάλων μαέστρων της Ρωσικής Σχολής. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1972 και στις αρχές του 1990 πήγε στη Ρωσία για να συνεχίσει τις μουσικές του σπουδές στην Αγία Πετρούπολη κοντά στον περίφημο δάσκαλο Ιλιά Μούσιν. Στη διάρκεια των σπουδών του γοητεύτηκε από αυτή τη χώρα με την τεράστια μουσική παράδοση και αποφάσισε να την κάνει δεύτερη πατρίδα του.

Ο Θεόδωρος Κουρεντζής είναι σήμερα καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Όπερας και του Μπαλέτου του Περμ και καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντιαγκίλεφ, ενώ διετέλεσε Μουσικός Διευθυντής της Κρατικής Όπερας του Νοβοσιμπίρσκ (2004-2010).


Η MusicAeterna (ορχήστρα και χορωδία) απαρτίζεται από εξαιρετικούς σολίστ και φημίζεται για τις αυθεντικές της ερμηνείες σε ένα ρεπερτόριο που εκτείνεται από την παλιά μουσική μέχρι τον 20ό και 21ο αιώνα. Διευθυντής της χορωδίας είναι ο Βιτάλι Πολόνσκι. Από το 2012 η MusicAeterna και ο Θεόδωρος Κουρεντζής έχουν αποκλειστική συνεργασία με τη Sony Music. Το σύνολο έχει εμφανιστεί στη Βιένη, στο Άμστερνταμ, το Λονδίνο, το Μπάντεν Μπάντεν, τη Μόσχα, την Αγία Πετρούπολη και το Περμ.


Ο Θεόδωρος Κουρεντζής, παράλληλα με τη δραστηριότητά του στο Περμ και τις εμφανίσεις του με τη MusicAeterna, συνεργάζεται με κορυφαίες ορχήστρες του κόσμου (Φιλαρμονική της Βιένης, του Μονάχου, Ορχήστρα Δωματίου Μάλερ, κ.ά.) και εμφανίζεται σε μουσικά κέντρα όπως η Όπερα της Ζυρίχης, το Κόβεντ Γκάρντεν, η Όπερα του Παρισιού, το Θέατρο Μπολσόι, κ.ά. Επίσης έχει στενή και πολύχρονη συνεργασία με το Τεάτρο Ρεάλ της Μαδρίτης.


Έχει τιμηθεί τέσσερεις φορές με το βραβείο «Χρυσή Μάσκα», μια από τις σημαντικότερες θεατρικές διακρίσεις στη Ρωσία, ενώ ισάριθμες φορές περιλήφθηκε στην κατηγορία του Καλύτερου Μαέστρου.


Πηγή: megaron.gr



Steven Isserlis














Mahler Chamber Orchestra


















Teodor Currentzis & Mahler Chamber Orchestra

















See also

Pyotr Ilyich Tchaikovsky: Violin Concerto in D major | Igor Stravinsky: Les Noces – Patricia Kopatchinskaja, Nadine Koutcher, MusicAeterna, Teodor Currentzis (Download 96kHz/24bit)

Dmitri Shostakovich – All the posts

No comments:

Post a Comment