Sergei Redkin

Sergei Redkin
Sergei Redkin (b. 1991), pianist – Third Prize (XV International Tchaikovsky Competition, 2015)

Sunday, October 27, 2013

Ludwig van Beethoven: Bagatelle No.25 in A minor "Für Elise" – Ivo Pogorelić (New video, HD 1080p)

Με την ευκαιρία της πρώτης παρουσίασης του έργου, στις 27 Απριλίου 1810.

Η πιο δημοφιλής σύνθεση του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν και ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα της κλασικής μουσικής, γνωστή με τη γερμανική της ονομασία "Für Elise" («Για τη Λίζα»). Πρόκειται για μια τρίλεπτη μπαγκατέλα (μικρής διάρκειας σύνθεση για πιάνο με ελαφρύ περιεχόμενο) σε Λα ελάσσονα, η πρεμιέρα της οποίας δόθηκε στις 27 Απριλίου 1810.

Οι ειδικοί για το έργο του Μπετόβεν, όσο κι αν έχουν προσπαθήσει, δεν έχουν καταφέρει να μάθουν ποια ήταν η Λίζα. Πιστεύουν βάσιμα ότι ο μεγάλος Γερμανός μουσουργός έγραψε στα σαράντα του ένα έργο «Για την Τερέζα» ("Für Therese"), προκειμένου να εντυπωσιάσει τη δεκαοκτάχρονη Τερέζα Μαλφάτι φον Ρόρενμπαχ, στην οποία είχε κάνει πρόταση γάμου.

Ο Μπετόβεν, που δεν ευδοκίμησε στις σχέσεις του με το άλλο φύλο, έφαγε μία ακόμη «χυλόπιτα» από τη μικρή Τερέζα, σε μια περίοδο που τα οικονομικά του δεν ήταν ιδιαιτέρως ανθηρά. Η κόρη του Βιενέζου εμπόρου Γιάκομπ Μαλφάτι προτίμησε τη σιγουριά, τα νιάτα και τους τίτλους ευγενείας του Βίλχελμ φον Ντρόσντικ, ανώτερου υπαλλήλου στην Αυλή των Αψβούργων. Το έργο εκδόθηκε το 1865 και ο μουσικολόγος Λούντβιχ Νολ, εξαιτίας του άσχημου γραφικού χαρακτήρα του Μπετόβεν, το αντέγραψε λανθασμένα, Ελίζε αντί για Τερέζα.

Τη Μπαγκατέλα αρ. 25 σε Λα ελάσσονα ("Für Elise") του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, ερμηνεύει με απόλυτο έλεγχο και αισθαντικότητα ένας από τους λαμπρότερους αστέρες της διεθνούς μουσικής σκηνής, ο Κροάτης πιανίστας Ίβο Πογκορέλιτς.



Ludwig van Beethoven (1770-1827)

♪ Bagatelle No.25 in A minor, "Für Elise" (1810) 

Ivo Pogorelić, piano

Βιένη, 1987

(HD 1080p)

Δημοσιεύτηκε στο Youtube για λογαριασμό του Blog: Πρόσωπα της Κλασικής Μουσικής (Faces of Classical Music)

Πρώτη δημοσίευση: 27 Οκτωβρίου 2013 – First publication: October 27, 2013
Αναθεωρημένη δημοσίευση: 27 Απριλίου 2015 – Reuploaded post: April 27, 2015

Ivo Pogorelić, 1987
















Χωρίς ποτέ να καταφεύγει σε εξεζητημένες και «χορογραφημένες» ερμηνείες, ο Πογκορέλιτς επιτυγχάνει να αποκαλύπτει κρυφές πτυχές των έργων και συχνά να αιφνιδιάζει με τις «ιδιοσυγκρασιακές» αλλά ποτέ μελοδραματικές προσωπικές προσεγγίσεις του. Οι ηχογραφήσεις του, άλλωστε, για περισσότερα από είκοσι χρόνια τώρα, αποδεικνύουν ότι η μελέτη του πάνω σε σειρά συνθετών, όπως στον Μπετόβεν, τον Σοπέν ή τον Μότσαρτ, εμπλουτίζει τη δισκογραφία με μία εντελώς νέα θεώρηση.

Ο Ίβο Πογκορέλιτς γεννήθηκε στο Βελιγράδι το 1958 όπου άρχισε μαθήματα πιάνου σε ηλικία 7 ετών. Στα 12 έγινε δεκτός στη Μουσική Σχολή της Μόσχας και μετά στο Ωδείο «Τσαϊκόφσκι». Το 1976, ξεκίνησε εντατικά μαθήματα με τη γνωστή πιανίστα και καθηγήτρια Aliza Kezeradze, με την οποία υπήρξε παντρεμένος από το 1980 μέχρι τον πρόωρο θάνατό της το 1996. Έχει κερδίσει πρώτα βραβεία στους διαγωνισμούς Casagrande της Ιταλίας το 1978 και στον Διεθνή Μουσικό Διαγωνισμό του Μόντρεαλ το 1980. Αυτό όμως που τον καθιέρωσε στο καλλιτεχνικό στερέωμα ήταν... το βραβείο που δεν πήρε! Το 1980, συμμετείχε στον Διεθνή Διαγωνισμό «Σοπέν» της Βαρσοβίας, όπου η απόφαση της κριτικής επιτροπής να τον αποκλείσουν στον 3ο Κύκλο ξεσήκωσε μια άγρια αντιπαράθεση ανάμεσα στα μέλη, με την Μάρθα Άργκεριχ να διαφωνεί κάθετα και να αποχωρεί από την κριτική επιτροπή. Το γεγονός αυτό έστρεψε την προσοχή όλου του μουσικού κόσμου στον νεαρό τότε πιανίστα.

Μετά το πρώτο του ρεσιτάλ στο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης το 1981, ο Ίβο Πογκορέλιτς προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση με τις ερμηνείες του στις μεγαλύτερες μουσικές σκηνές του κόσμου (Ηνωμένες Πολιτείες, Καναδά, Ευρώπη, Ιαπωνία, Νότιος Αμερική και Ισραήλ). Έχει συμπράξει με όλες τις διάσημες ορχήστρες όπως τις Φιλαρμονικές του Βερολίνου και της Βιένης, όλες τις ορχήστρες του Λονδίνου, τις Συμφωνικές του Σικάγου και της Βοστόνης, τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης και την Ορχήστρα του Παρισιού.

Όπου και όποτε εμφανίζεται, οι εκπληκτικές μουσικές ερμηνείες του επιβεβαιώνουν το πηγαίο ταλέντο και την ιδιοφυΐα του. Οι New York Times έγραψαν γι' αυτόν: «Έπαιξε με ακρίβεια κάθε νότα, με τόσο συναίσθημα και τόση εκφραστικότητα, που ήταν σαν να άκουγες μιαν ολόκληρη ορχήστρα»

Ο Ίβο Πογκορέλιτς προσφέρει στην πατρίδα του κοινωνικό έργο με την υποστήριξη πολλών νέων μουσικών. Το 1986, δημιούργησε ένα Ίδρυμα στην Κροατία με σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων που θα δίνονται ως υποτροφίες σε νέους καλλιτέχνες για να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο εξωτερικό.

Από το 1989, πραγματοποιείται στο Bad Wörishofen το ετήσιο φεστιβάλ «Ίβο Πογκορέλιτς». Σκοπός αυτού του φεστιβάλ είναι η υποστήριξη νέων μουσικών στην αρχή της καριέρας τους, δίνοντας τους την ευκαιρία να εμφανισθούν στο πλευρό γνωστών καλλιτεχνών. Το 1993, ο διαγωνισμός πιάνου «Ίβο Πογκορέλιτς» πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Καλιφόρνια. 

Επίσης, το 1994 δημιούργησε στο Σαράγιεβο ένα Ίδρυμα με σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων για την ανέγερση Νοσοκομείου. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού έχει δρομολογηθεί στα επόμενα χρόνια ένας μεγάλος αριθμός κονσέρτων τα οποία τελούν υπό την αιγίδα της UNESCO. Ο Ίβο Πογκορέλιτς πραγματοποιεί πολλές φιλανθρωπικές μουσικές εμφανίσεις για την στήριξη του Ερυθρού Σταυρού, την ανοικοδόμηση του Σαράγιεβο ή για τη μάχη ασθενειών όπως ο καρκίνος ή η σκλήρυνση κατά πλάκας. Το 1988, τιμήθηκε από την UNESCO με τον τίτλο του «Πρεσβευτή Καλής Θέλησης».

Από το 1982 ο Ίβο Πογκορέλιτς ηχογραφεί αποκλειστικά για την Deutsche Grammophon. Έχει κάνει πάνω από 15 ηχογραφήσεις, με Σονάτες των Μότσαρτ, Λιστ και Σκριάμπιν, Σουίτες του Μπαχ, καθώς και το κονσέρτο αρ. 1 του Τσαϊκόφσκι. To 2006 η DG κυκλοφόρησε σε DVD μέρος αυτού του υλικού, ξεκινώντας με Μπαχ, Σκαρλάτι και Μπετόβεν. Τον Μάρτιο του 2007 ο Ίβο Πογκορέλιτς αποδέχθηκε πρόσκληση του Ινστιτούτου «Φρεντερίκ Σοπέν» και έδωσε ρεσιτάλ στη Βαρσοβία, για πρώτη φορά στην Πολωνία, 27 χρόνια μετά από εκείνον το διαγωνισμό του 1980, που τον καθιέρωσε.

Ivo Pogorelić,  2014
















Δείτε επίσης – Watch also

Ludwig van Beethoven: Sonata No.27 in E minor & Sonata No.32 in C minor – Ivo Pogorelić

No comments:

Post a Comment