Ilya Rashkovskiy

Ilya Rashkovskiy
Ilya Rashkovskiy (b. 1984), pianist

Friday, January 31, 2014

New Year's Concert 2014 – Wiener Philharmoniker, Daniel Barenboim














Η παραδοσιακή Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιένης για μία ακόμη χρονιά εντυπωσίασε το κοινό και τους αμέτρητους τηλεθεατές από όλο τον κόσμο που την παρακολούθησαν σε απευθείας μετάδοση από τη «χρυσοποίκιλτη αίθουσα» του Μεγάρου των Φίλων της Μουσικής της πρωτεύουσας της Αυστρίας το μεσημέρι της 1ης Ιανουαρίου 2014.

Τη φετινή χρονιά τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Βιένης διηύθυνε για δεύτερη φορά μετά την 1η Ιανουαρίου του 2009 ο διάσημος αρχιμουσικός Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ, ο οποίος τη συγκεκριμένη περίοδο είναι Γενικός Μουσικός Διευθυντής της Κρατικής Όπερας του Βερολίνου και Μουσικός Διευθυντής της Σκάλας του Μιλάνου. Μάλιστα φέτος συμπληρώνονται 25 χρόνια συνεργασίας του Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ με τη Φιλαρμονική της Βιένης.















Η Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία που μεταδόθηκε για 56η συνεχή χρονιά από τη δημόσια Αυστριακή Τηλεόραση σε 90 χώρες συνολικά, σε όλο τον κόσμο, όπως πάντα ήταν αφιερωμένη στη μουσική δυναστεία των Στράους. Φέτος στο πρόγραμμα συμπεριλαμβανόταν η 150ή επέτειος της γέννησης του Ρίχαρντ Στράους (την 11η Ιουνίου του 2014) αλλά και η 100ή επέτειος από το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου (τον Αύγουστο του 2014). Επίσης ακούστηκαν έργα των Ρίχαρντ Στράους, Γιόζεφ Λάνερ, Γιόζεφ Χέλμερσμπεργκερ και Λεό Ντελίμπ.

Επίσης, για τα εκατομμύρια των τηλεθεατών σε όλο τον κόσμο, η δημόσια Αυστριακή Τηλεόραση είχε φροντίσει να παρουσιάζεται κατά τη διάρκεια της ζωντανής μετάδοσης από την αίθουσα του Μεγάρου Φίλων της Μουσικής ζωντανή εικόνα με το φημισμένο Μπαλέτο της Κρατικής Όπερας της Βιένης, το οποίο αυτή τη φορά χόρεψε στο πρόσφατα ανακαινισμένο βιενέζικο ανάκτορο «Λίχτενσταϊν». Φέτος το σχεδιασμό και την επιμέλεια των κουστουμιών του Κρατικού Μπαλέτου της Βιένης είχε αναλάβει η διάσημη σχεδιάστρια Vivienne Westwood.

Η Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Βιένης είναι συνώνυμη της μουσικής δυναστείας των Στράους, αφού από την αρχική καθιέρωσή της, πριν 120 χρόνια σχεδόν, ακούγονται πάντα τα έργα τους. Από το 1892 που έγινε ουσιαστικά η καθιέρωσή της, παρόλο που επίσημα στη σημερινή της μορφή αναφέρεται από το 1946 και μετά, την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Βιένης διηύθυναν οι μεγαλύτεροι αρχιμουσικοί παγκοσμίου φήμης.



• Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιένης 2014 
• Neujahrskonzert der Wiener Philharmoniker 2014 
• New Year's Concert of Vienna Philharmonic Orchestra 2014


Μέρος Πρώτο • Part One

Eduard Strauss: Helena Quadrille, Op.14
Josef Strauss: Olive Branch Waltz, Op.207
Johann Strauss, sen.: Caroline Gallop, Op.21
Johann Strauss II: Egyptian March, Op.335
Johann Strauss II: Seid umschlungen, Millionen. Walzer, Op.443
Johann Strauss II: Tempestuous in Love and Dance, Fast Polka, Op.393


Μέρος Δεύτερο • Part Two

Johann Strauss II: Overture to the Operetta "Waldmeister"
Johann Strauss II: Klipp-Klapp, Gallop, Op.466
Johann Strauss II: Tales from the Vienna Woods, Waltz, Op.325
Josef Hellmesberger, Jr.: Vielliebchen, Polka française, Op.1
Josef Strauss: Bouquet Polka, Fast Polka, Op.188
Richard Strauss: Moonlight Music from the Opera "Capriccio"
Joseph Lanner: The Romantics, Waltz, Op.167
Josef Strauss: Teasing, Polka mazur, Op.262
Josef Strauss: Shenanigans, Fast Polka, Op.98
Leo Delibes: Variation dansée (Pizzicati) from the Ballet "Sylvia"
Josef Strauss: Dynamiden, Waltz, Op.173
Josef Strauss: Without a Care, Fast Polka, Op.271
Josef Strauss: Carriere, Fast Polka, Op.200
Johann Strauss II: On the beautiful blue Danube, Waltz, Op.314
Johann Strauss, Sr.: Radetzky-March, Op.228

Wiener Philharmoniker
Διευθύνει ο Daniel Barenboim

Σκηνοθεσία: Michael Beyer

Wiener Musikverein, January 1, 2014 (1η Ιανουαρίου 2014)

(HD 720p)

Πρώτη δημοσίευση: 31 Ιανουαρίου 2014 – First publication: January 31, 2014
Δεύτερη δημοσίευση (αναθεωρημένη): 29 Δεκεμβρίου 2014  – Second publication (revised): December 29, 2014

Για τα διαφημιστικά μηνύματα που ενδεχομένως παρεμβάλλονται στη ροή του βίντεο, το Blog δεν φέρει καμία ευθύνη.














Η ιστορία της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας

Η Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιένης, του πιο δημοφιλούς κονσέρτου κλασικής μουσικής στον κόσμο, πρόκειται για ένα κονσέρτο που έχει συνδεθεί με τη μουσική της οικογένειας Στράους (κυρίως του πατέρα Γιόχαν Στράους και του υιού Γιόχαν Στράους του δεύτερου), δημιουργώντας μιαν ανάλογη παράδοση για τις πρωτοχρονιάτικες συναυλίες που οργανώνονται πλέον και σε πολλές άλλες πόλεις του κόσμου. Η μουσική των Στράους έχει πλέον ταυτιστεί με την ελπίδα που γεννά η έλευση του νέου έτους.

Η σχέση βέβαια της Φιλαρμονικής της Βιένης με τον Γιόχαν Στράους υιό πέρασε από κάποιες διακυμάνσεις έως ότου η μουσική του συνθέτη να υιοθετηθεί σχεδόν πλήρως από την διάσημη ορχήστρα. Μολονότι η μουσική ιδιοφυΐα της οικογένειας Στράους είχε αναγνωριστεί από τους συγχρόνους του, Μπραμς και Βάγκνερ, υπήρχε μια σχετική απροθυμία των συντελεστών της ορχήστρας να ταυτιστούν με μια μουσική που είχε συνδεθεί με το χορό και τη διασκέδαση. Αυτό βέβαια δεν σήμαινε με κανέναν τρόπο αποκλεισμό της μουσικής του Γιόχαν Στράους υιού – οι σχέσεις του συνθέτη με την ορχήστρα ήταν εγκάρδιες, άλλωστε την είχε διευθύνει σποραδικά τα έτη 1873-1878 και ξανά το 1898-1899, λίγο πριν πεθάνει.

H στενή σχέση των δύο ονομάτων ξεκινά ουσιαστικά το 1929, όταν αναλαμβάνει τη διεύθυνση της ορχήστρας ο Κλέμενς Κράους, θαυμαστής της μουσικής του Στράους. Παρουσιάζει ένα κονσέρτο αποκλειστικά με μουσική του Γιόχαν Στράους υιού στο Σάλτσμπουργκ τον Αύγουστο του 1929, η επιτυχία του οποίου οδηγεί σε επανειλημμένες επαναλήψεις έως το 1939, εμπλουτισμένων με συνθέσεις και άλλων μελών της οικογένειας. Η πολιτική συγκυρία του 1938 – προσάρτηση της Αυστρίας στο Γερμανικό Ράιχ – οδήγησαν τον Κλέμενς Κράους στην απόφαση να οργανώσει για πρώτη φορά την Πρωτοχρονιάτικη Συναυλία στη Βιένη αποκλειστικά με έργα των Στράους, για να τονώσει το ηθικό των συμπατριωτών του που έβλεπαν την πρόθεση των ναζί να εξαφανίσουν την έννοια της «Αυστριακής Εθνότητας».

Από τότε ξεκινά η μακρά ιστορία της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας, με σημείο καμπής το 1986, όταν αποφασίστηκε η πρόσκληση «φιλοξενούμενων» διευθυντών ορχήστρας, με πρώτο καλεσμένο τον Χέρμπερτ φον Κάραγιαν στην ιστορική συναυλία του 1987. Ένα ακόμη σημείο αναφοράς της Πρωτοχρονιάτικης Συναυλίας της Φιλαρμονικής της Βιένης είναι βέβαια και η επιβλητική αίθουσα Wiener Musikverein, η ιστορία της οποίας συνδέεται σε κάποιο βαθμό με την Ελλάδα. Η πρώτη πτυχή της σχέσης έχει να κάνει με το ότι ο αρχιτέκτονας του κτηρίου της Musikverein (Σύλλογος Μουσικής) Θεόφιλος Χάνσεν είχε σχεδιάσει στη δεκαετία του 1840 δημόσια κτήρια της Αθήνας (Ζάππειο και Ακαδημία Αθηνών μεταξύ άλλων), πριν αναλάβει το κτήριο της Musikverein το οποίο αποπερατώθηκε το 1870 με εμφανή στοιχεία ελληνοπρεπούς αρχιτεκτονικής. Η δεύτερη πτυχή της σχέσης έχει να κάνει με τον Έλληνα ομογενή Νικόλαο Δούμπα, έναν από τους πλουσιότερους μαικήνες των τεχνών στη Βιένη του 19ου αιώνα, πρωτεργάτη της κατασκευής του κτηρίου, προς τιμήν του οποίου ονομάστηκε Dumbastrasse ο δρόμος στον οποίο είναι η πρόσοψη του διάσημου κτηρίου.

Πηγή: newchoirofkalamaria.blogspot.gr


Wiener Musikverein

Η αίθουσα συναυλιών Wiener Musikverein (Βίνερ Μουζικφεράιν) στη Βιένη της Αυστρίας αποτελεί έδρα της Φιλαρμονικής της Βιένης καθώς και του Συλλόγου Μουσικών της Βιένης.

Ως αίθουσα συναυλιών θεωρείται πως έχει την καλύτερη ακουστική στον κόσμο, τίτλο που μοιράζεται με το Konzerthaus του Βερολίνου, το Concertgebouw του Άμστερνταμ, το Boston's Symphony Hall της Βοστόνης και το Teatro Colón του Μπουένος Άιρες. Καμία από αυτές τις αίθουσες δεν χτίστηκε στη σύγχρονη εποχή με την εφαρμογή της ακουστικής επιστήμης, και με τη μερική εξαίρεση του πεταλοειδούς σχήματος Colón, όλες έχουν ως βάση ένα μεγάλο, ψηλό και στενό κτήριο ορθογώνιου σχήματος, που παραπέμπει σε κουτί παπουτσιών. Αυτό το γεγονός λειτουργεί θετικά όταν πρόκειται για παραστάσεις όπερας, ακόμη και σε σύγκριση με τις περίφημες, αλλά κατώτερες ακουστικά, όπερες του Μιλάνου και των Παρισίων.

Η Großer Saal (Μεγάλη Αίθουσα) βρίσκεται μπροστά στην πλατεία Bösendorferstraße, στο ιστορικό κέντρο της Βιένης, κοντά στην Ringstraße, στην Karlsplatz, καθώς και στον ποταμό που διασχίζει τη Βιένη και απ' όπου η πόλη παίρνει και το όνομά της (Wien). Χτίστηκε ως νέα αίθουσα συναυλιών σε ένα κομμάτι γης που προβλεπόταν από τον αυτοκράτορα Φραγκίσκο Ιωσήφ της Αυστρίας το 1863. Τα σχέδια ανήκουν στον Δανό αρχιτέκτονα Θεόφιλο Χάνσεν και εντάσσονται στο νεοκλασικό ύφος των αρχαίων ελληνικών ναών· περιλαμβάνουν μια αίθουσα συναυλιών καθώς και μια μικρότερη αίθουσα μουσικής δωματίου. Το κτήριο εγκαινιάστηκε στις 6 Ιανουαρίου 1870. Ένας σημαντικός χορηγός ήταν ο Έλληνας έμπορος και ευεργέτης Νικόλαος Δούμπας, του οποίου το όνομα η Αυστριακή κυβέρνηση έδωσε σε έναν από τους δρόμους γύρω από το Musikverein.

Η Großer Saal έχει διαστάσεις σε μέτρα 48,8 (μήκος) × 19,1 (πλάτος) × 17,75 (ύψος). Διαθέτει 1.744 θέσεις και χώρο για 300 ακόμη άτομα. Η ζωντανή ακουστική της βασίζεται κυρίως στη διαίσθηση του Χάνσεν, καθώς δεν μπορούσε να στηριχθεί σε οποιεσδήποτε μελέτες για την αρχιτεκτονική ακουστική. Το ορθογώνιο σχήμα και οι αναλογίες της αίθουσας, τα κουτιά και τα γλυπτά της, επιτρέπουν την έγκαιρη και με πολλές ανακλάσεις μεταφορά του ήχου. Ο αρχικός εξοπλισμός περιελάμβανε και ένα ιστορικό εκκλησιαστικό όργανο, το οποίο κατασκευάστηκε από τον Friedrich Ladegast, με τα εγκαίνιά του να πραγματοποιούνται από τον συνθέτη και οργανίστα Άντον Μπρούκνερ το 1872.

Από το 2001, το κτήριο έχει υποστεί ανακαίνιση, ενώ αρκετές νέες αίθουσες έχουν προστεθεί στο υπόγειο για πρόβες και άλλες χρήσεις.

Πηγή: el.wikipedia












No comments:

Post a Comment