Ilya Rashkovskiy

Ilya Rashkovskiy
Ilya Rashkovskiy (b. 1984), pianist

Sunday, March 09, 2014

Ludwig van Beethoven: Choral Fantasy in C minor – Kim Tae-Hyeong, Hahm Shin-Ik

Η Φαντασία για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα συνετέθη από τον Μπετόβεν σε διάστημα λίγων μόνο ημερών, το Δεκέμβριο του 1808, για μια συναυλία η οποία θα περιελάμβανε μεταξύ άλλων τις Συμφωνίες αρ. 5 και αρ. 6, μέρος της Λειτουργίας σε Ντο μείζονα και το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 4. Ουκ ολίγα δηλαδή. Ο Beethoven ήθελε ως επιστέγασμα της συναυλίας ένα εντυπωσιακό κομμάτι και αφού θα υπήρχαν για τα υπόλοιπα έργα πιανίστας, ορχήστρα και χορωδία, αποφάσισε να συνθέσει ένα έργο το οποίο θα χρησιμοποιούσε όλους αυτούς τους εκτελεστές. Κάπως έτσι γεννήθηκε η Χορωδιακή Φαντασία. Ως συνήθως όμως με τα πράγματα της τελευταίας στιγμής, οι πρόβες που έγιναν δεν ήταν αρκετές, με αποτέλεσμα να γίνουν λάθη στην εκτέλεση και το έργο να τύχει μιας καταστροφικής υποδοχής.

Ο συνδυασμός πιάνου, ορχήστρας και χορωδίας δεν είχε προηγούμενο μέχρι τότε αλλά και μέχρι σήμερα παραμένει σπάνιος (μιά άλλη περίπτωση είναι το Κοντσέρτο για πιάνο του Φερούτσιο Μπουσόνι). Οι σολίστες οι οποίοι απαιτούνται είναι: δύο σοπράνο, μία μέτζο-σοπράνο, δύο τενόροι και ένας μπάσος. Η διάρκεια του έργου είναι περί τα 20 λεπτά.


Το πρώτο μέρος, Adagio, παίζεται από το πιάνο, ήρεμα και μεγαλόπρεπα αρχικά αλλά με μεγαλύτερη ενεργητικότητα στη συνέχεια. Την ημέρα της πρεμιέρας, ο Μπετόβεν, ως σολίστας ο ίδιος, το είχε αυτοσχεδιάσει και δεν το έγραψε σε χαρτί παρά έναν σχεδόν χρόνο μετά. Το δεύτερο μέρος, Finale, αρχίζει με την είσοδο της ορχήστρας με τα κοντραμπάσα να παίζουν χαμηλά και με διακριτικό διάλογο πιάνου - ορχήστρας. Σε κάποιους θα έρθει στο μυαλό το δεύτερο μέρος του Κοντσέρτου για Πιάνο αρ. 4. Στη συνέχεια και μετά από τρία καλέσματα από τα κόρνα και τις αντηχήσεις τους από τα όμποε, θα ακολουθήσει το θέμα, από το πιάνο, και στη συνέχεια κάποιες παραλλαγές του με συνδυασμούς φλάουτου - πιάνου, όμποε - πιάνου, κλαρινέτων και φαγκότου. Στη συνέχεια αναλαμβάνουν τα έγχορδα μόνα τους και μετά από ένα tutti θα ακολουθήσουν κι άλλοι διάλογοι πιάνου και ορχήστρας.


Οι τόνοι πέφτουν με τους διαλόγους πιάνου και ορχήστρας να συνεχίζονται μέχρι να ανέβουν ξανά, σε στυλ μαρς, με όλη την ορχήστρα, για να ακολουθήσει μια σύντομη cadenza της οποίας οι αρπισμοί σε συνδυασμό με την ορχήστρα θα μας θυμίσουν το «Αυτοκρατορικό» Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 5. Είναι πλέον η σειρά των φωνών. Πρώτα οι γυναίκες σολίστες με το πιάνο και μετά οι άνδρες σολίστες επίσης με το πιάνο, για να ακολουθήσει αμέσως μετά η χορωδία με όλη την ορχήστρα και η χορωδία με το πιάνο. Έπειτα από μερικούς ακόμη διαλόγους από τους σολίστ, τη χορωδία, την ορχήστρα και το πιάνο, το έργο οδηγείται στην κορύφωση και το εντυπωσιακό κλείσιμο.


Είναι σχεδόν αδύνατον για όποιον γνωρίζει τη Συμφωνία αρ. 9 του συνθέτη, να μη βρει ομοιότητες ανάμεσα στη «Φαντασία» και την «Ωδή στη Χαρά». Αναφερόμαστε, φυσικά, σε έργα διαφορετικής κλίμακας και με τη «Φαντασία» να μην είναι τόσο ραφιναρισμένη όσο η Ένατη Συμφωνία, όμως ίσως μπορούμε να θεωρήσουμε τη «Φαντασία» σαν μια προάσκηση, κάτι που ο Μπετόβεν είχε πιθανότατα στο μυαλό του και την υλοποίησή του θα ξεκινούσε δέκα χρόνια μετά, το 1818, για να το ολοκληρώσει το 1824.


Ένας από τους σπουδαιότερους νέους πιανίστες της Νότιας Κορέας, ο 25χρονος Kim Tae-Hyeong, η χορωδία της Όπερας της Incheon, ταλαντούχοι σολίστες και η Συμφωνική Ορχήστρα KBS υπό τη διεύθυνση του Hahm Shin-Ik, ερμηνεύουν τη Χορωδιακή Φαντασία για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα σε Ντο ελάσσονα, έργο 80, του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν




Ludwig Van Beethoven (1770-1827)

♪ Choral Fantasy in C minor for Piano, Chorus and Orchestra, Op.80 (1808)

i. Adagio
ii. Finale. Allegro — Meno allegro (Allegretto) — Allegro molto — Adagio ma non troppo — Marcia, assai vivace — Allegro — Allegretto ma non troppo quasi andante con moto — Presto

Kim Tae-Hyeong, piano

Kang Hye-Jung, soprano
Jo Eun-Ah, soprano
Seo Eun-Jin, mezzo-soprano
Na Sung-Suh, tenor
Park Min, tenor
Im Sung-Gyu, baritone

Incheon Municipal Opera Chorus


KBS Symphony Orchestra

Διευθύνει ο Hahm Shin-Ik

South Korea, Seoul, KBS Music Hall, 1η Ιανουαρίου 2011


Βίντεο υψηλής ευκρίνειας με υψηλή ποιότητα ήχου

High definition video with high quality audio

(HD 1080p)


Δημοσιεύτηκε στο Youtube για λογαριασμό του Blog: Πρόσωπα της Κλασικής Μουσικής (Faces of Classical Music)


Πηγή για την εισαγωγή: Skakinen (avclub.gr)













Kim Tae-Hyeong












Hahm Shin-Ik












Kim Tae-Hyeong























No comments:

Post a Comment