George Li

George Li
George Li (b. 1995), pianist – Second Prize (XV International Tchaikovsky Competition, 2015)

Saturday, July 19, 2014

Gustav Mahler: Symphony No.1 in D major "Titan" – Lorin Maazel

Lorin Maazel
(6 Μαρτίου 1930 - 13 Ιουλίου 2014 • March 6, 1930 - July 13, 2014)

In Memoriam
















Αυτό που συνήθως λέγεται για έναν διευθυντή ορχήστρας είναι ότι η ωρίμανση είναι πολύ πιο αργή από ό,τι για έναν μουσικό. Ο Λόριν Μάαζελ αποτελεί την πιο χτυπητή εξαίρεση αυτού του κανόνα: αυτός τον οποίο αποκαλούσαν "Little Lorin" ήταν ήδη βιρτουόζος του βιολιού όταν διηύθυνε την πρώτη του επαγγελματική ορχήστρα σε ηλικία 9 ετών, και ήταν μόλις 11 ετών, με κοντό παντελονάκι, όταν ο Τοσκανίνι τον κάλεσε να πάρει την μπαγκέτα στη Νέα Υόρκη.

Γεννημένος στη Γαλλία από Αμερικανοεβραίους γονείς, υπήρξε μία ιδιοφυΐα στην οποία τίποτα δεν μπορούσε να αντισταθεί. Όταν όλες οι μεγάλες ορχήστρες του κόσμου τον ζητούσαν, ο «Μαέστρο Μάαζελ» έβρισκε το χρόνο να σπουδάσει παράλληλα μαθηματικά, φιλοσοφία, μία πλειάδα γλωσσών, κλπ.

Όλα αυτά τα λαμπρά ταλέντα συγκεντρώνονταν στη διεύθυνση της ορχήστρας: οι μουσικοί ορχήστρας σε ολόκληρο τον κόσμο θα το επιβεβαιώσουν, ότι ο Μάαζελ ήταν ο μεγαλύτερος βιρτουόζος στην μπαγκέτα και είχε το πιο αλάνθαστο αυτί. Ο Λόριν Μάαζελ διηύθυνε περισσότερες από 150 ορχήστρες σε 5.000 παραστάσεις και συμμετείχε σε περισσότερες από 300 ηχογραφήσεις έργων (από τον Μπετόβεν μέχρι τον Τσαϊκόφσκι και από τον Ντεμπυσσύ και τον Ραβέλ μέχρι τον Ραχμάνινοφ, τον Στράους και τον Μάλερ).

Παντρεμένος και πατέρας τεσσάρων παιδιών, ο Λόριν Μάαζελ συνέθεσε το «1984», την πρώτη του όπερα εμπνευσμένη από το ομώνυμο βιβλίο του Τζορτζ Όργουελ, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου στο Κόβεντ Γκάρντεν και ανέβηκε, με όλα τα εισιτήρια προπωλημένα, στη Σκάλα του Μιλάνου.

«Τεράστια καλλιτεχνική και ανθρώπινη απώλεια», χαρακτήρισε το θάνατο του Λόριν Μάαζελ ο σημερινός διευθυντής της Κρατικής Όπερας της Βιένης, Ντομινίκ Μέγιερ, εκφράζοντας ευγνωμοσύνη για τα πολλά «ίχνη» που αφήνει πίσω του ο μεγάλος εκλιπών και που θα μείνουν ανεξίτηλα για πάντα. Ο Ντομινίκ Μέγιερ μίλησε για τον μεγάλο προσωπικό θαυμασμό που έτρεφε απέναντι στον «πολυσχιδή καλλιτέχνη, καταπληκτικό αρχιμουσικό και εξαιρετικό άνθρωπο με παγκόσμια ενδιαφέροντα», τον οποίο μόλις πριν από ένα χρόνο η Κρατική Όπερα της Βιένης σε ένδειξη ευγνωμοσύνης για τις υπηρεσίες του, είχε τιμήσει με την ανώτατη διάκριση ανακηρύσσοντάς τον σε επίτιμο μέλος της, ενώ η προτομή του κοσμεί από τότε την είσοδό της. Όπως σημείωσε ο ίδιος, με τον τρόπο αυτόν έκλεισε και μία «πληγή», καθώς ο Λόριν Μάαζελ είχε επικριθεί εν μέρει, την εποχή που υπήρξε διευθυντής της Όπερας, τη δεκαετία του 1980 (σ.σ. και η κριτική αυτή τον είχε οδηγήσει αργότερα σε παραίτηση), ωστόσο, σύμφωνα με τον Ντομινίκ Μέγιερ, οι ιδέες και οι καινοτομίες που ο Μάαζελ είχε τότε εισαγάγει, εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι σήμερα.

Ο Λόριν Μάαζελ διετέλεσε διευθυντής της Κρατικής Όπερας της Βιένης κατά τα έτη 1982-1984, αναλαμβάνοντας να επαναφέρει τον τρόπο διοίκησής της από τους προκατόχους του, Γκούσταβ Μάλερ και Ρίχαρντ Στράους, καταργώντας το ισχύον καθεστώς του καθημερινά εναλλασσόμενου ρεπερτορίου. Ο ίδιος είχε πρωτοεμφανιστεί ως διευθυντής της ορχήστρας της την 26η Νοεμβρίου του 1964 στην πρεμιέρα του «Φιντέλιο», για να διευθύνει τα επόμενα χρόνια μια σειρά από πρεμιέρες με έργα όπως «Κάρμεν», «Τανχόιζερ», «Τουραντό», «Λούλου», «Αΐντα», «Φάλσταφ», «Βαλκυρία», έχοντας διευθύνει συνολικά στην Κρατική Όπερα της Βιένης, οκτώ όπερες σε δεκάδες παραστάσεων, όπως επίσης πολλές βραδιές μπαλέτου και συναυλίες.

Πολύχρονη και σημαδιακή υπήρξε η συνεργασία του Λόριν Μάαζελ με τη θεωρούμενη ως κορυφαία ορχήστρα παγκοσμίως, τη Φιλαρμονική της Βιένης, την οποία διεύθυνε πρώτη φορά το 1962 στη θέση του Χέρμπερτ φον Κάραγιαν και τελευταία τον περασμένο Σεπτέμβριο στη μεγάλη περιοδεία της στην Ευρώπη, ενώ είχε προηγηθεί, τέλη Μαΐου του 2013 στη Βιένη, η υπαίθρια Συναυλία Θερινής Νυκτός στους κήπους των πρώην χειμερινών ανακτόρων Σενμπρούν, με δεκάδες χιλιάδες θεατές. Επίσης, διηύθυνε τις περισσότερες (συνολικά ένδεκα) Πρωτοχρονιάτικες Συναυλίες της Φιλαρμονικής της Βιένης. (*)



Ο Γκούσταβ Μάλερ ολοκλήρωσε την Πρώτη Συμφωνία του το 1888 και την παρουσίασε στο κοινό το 1889 στη Βουδαπέστη. Μετά από μια σειρά τροποποιήσεων, το έργο πήρε την οριστική του μορφή το 1896.

Θα μπορούσε κανείς να πει ότι η Πρώτη Συμφωνία αποτελεί ένα είδος εισαγωγής στο έργο του Μάλερ, με την έννοια ότι προλέγει τα βασικά ζητήματα με τα οποία αυτός θα ασχοληθεί ενδελεχώς στις επόμενες Συμφωνίες του. Ο Μάλερ κάνει τις συστάσεις, δίνοντάς μας μιαν ιδέα για το ποιος είναι, τι μπορεί και τι σκοπεύει να κάνει. Σε αυτό το συμπυκνωμένο έργο μπορεί κανείς να διακρίνει τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τον συνθέτη σε όλη τη ζωή του: την αποξένωση από τον κόσμο, την έλλειψη της ευτυχίας, τη ματαιότητα, το θάνατο, αλλά και τη σαρκαστική διάθεση με την οποία στέκεται απέναντι σε όλα αυτά. (**)



Gustav Mahler (1860-1911)

♪ Symphony No.1 in D major "Titan" (1888)

i. Langsam. Schleppend
ii. Kräftig bewegt, doch nicht zu Schnell
iii. Feierlich und gemessen, ohne zu schleppen
iv. Stürmisch bewegt

Orquesta Sinfónica de Galicia
Μουσική διεύθυνση (Conductor): Lorin Maazel

Palacio de la Ópera, A Coruña, 17 Μαΐου 2012 (May 17, 2012)

(HD 1080p)

(*) Πηγή: nooz.gr (14 Ιουλίου 2014)
(**) Πηγή: avclub.gr



















































Δείτε επίσης – See also

Richard Strauss: Le bourgeois gentilhomme – Lorin Maazel (Audio video)

Richard Strauss: Also sprach Zarathustra – Lorin Maazel (Audio video)

Richard Strauss: Symphonia Domestica – Lorin Maazel (Audio video)

Richard Strauss: An Alpine Symphony – Lorin Maazel (Audio video)

Wolfgang Amadeus Mozart: Symphony No.41 "Jupiter" in C major – Lorin Maazel

&

Gustav Mahler: Symphony No.1 in D major "Titan" – Lucerne Festival Orchestra, Claudio Abbado (HD 1080p)

No comments:

Post a Comment