Lukas Geniušas

Lukas Geniušas
Lukas Geniušas (b. 1990), pianist – Second Prize (XV International Tchaikovsky Competition, 2015)

Monday, July 13, 2015

Lorin Maazel – A year after his death / Ένας χρόνος από το θάνατό του

Lorin Maazel
(6 Μαρτίου 1930 - 13 Ιουλίου 2014 • March 6, 1930 - July 13, 2014)

Ένας χρόνος από το θάνατό του  – A year after his death

















Αυτό που συνήθως λέγεται για έναν διευθυντή ορχήστρας είναι ότι η ωρίμανση είναι πολύ πιο αργή από ό,τι για έναν μουσικό. Ο Λόριν Μάαζελ αποτελεί την πιο χτυπητή εξαίρεση αυτού του κανόνα: αυτός τον οποίο αποκαλούσαν "Little Lorin" ήταν ήδη βιρτουόζος του βιολιού όταν διηύθυνε την πρώτη του επαγγελματική ορχήστρα σε ηλικία 9 ετών, και ήταν μόλις 11 ετών, με κοντό παντελονάκι, όταν ο Τοσκανίνι τον κάλεσε να πάρει την μπαγκέτα στη Νέα Υόρκη.

Γεννημένος στη Γαλλία από Αμερικανοεβραίους γονείς, υπήρξε μία ιδιοφυΐα στην οποία τίποτα δεν μπορούσε να αντισταθεί. Όταν όλες οι μεγάλες ορχήστρες του κόσμου τον ζητούσαν, ο «Μαέστρο Μάαζελ» έβρισκε το χρόνο να σπουδάσει παράλληλα μαθηματικά, φιλοσοφία, μία πλειάδα γλωσσών, κλπ.

Όλα αυτά τα λαμπρά ταλέντα συγκεντρώνονταν στη διεύθυνση της ορχήστρας: οι μουσικοί ορχήστρας σε ολόκληρο τον κόσμο θα το επιβεβαιώσουν, ότι ο Μάαζελ ήταν ο μεγαλύτερος βιρτουόζος στην μπαγκέτα και είχε το πιο αλάνθαστο αυτί. Ο Λόριν Μάαζελ διηύθυνε περισσότερες από 150 ορχήστρες σε 5.000 παραστάσεις και συμμετείχε σε περισσότερες από 300 ηχογραφήσεις έργων (από τον Μπετόβεν μέχρι τον Τσαϊκόφσκι και από τον Ντεμπυσσύ και τον Ραβέλ μέχρι τον Ραχμάνινοφ, τον Στράους και τον Μάλερ).

Παντρεμένος και πατέρας τεσσάρων παιδιών, ο Λόριν Μάαζελ συνέθεσε το «1984», την πρώτη του όπερα εμπνευσμένη από το ομώνυμο βιβλίο του Τζορτζ Όργουελ, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου στο Κόβεντ Γκάρντεν και ανέβηκε, με όλα τα εισιτήρια προπωλημένα, στη Σκάλα του Μιλάνου.

«Τεράστια καλλιτεχνική και ανθρώπινη απώλεια», χαρακτήρισε το θάνατο του Λόριν Μάαζελ ο σημερινός διευθυντής της Κρατικής Όπερας της Βιένης, Ντομινίκ Μέγιερ, εκφράζοντας ευγνωμοσύνη για τα πολλά «ίχνη» που αφήνει πίσω του ο μεγάλος εκλιπών και που θα μείνουν ανεξίτηλα για πάντα. Ο Ντομινίκ Μέγιερ μίλησε για τον μεγάλο προσωπικό θαυμασμό που έτρεφε απέναντι στον «πολυσχιδή καλλιτέχνη, καταπληκτικό αρχιμουσικό και εξαιρετικό άνθρωπο με παγκόσμια ενδιαφέροντα», τον οποίο μόλις πριν από ένα χρόνο η Κρατική Όπερα της Βιένης σε ένδειξη ευγνωμοσύνης για τις υπηρεσίες του, είχε τιμήσει με την ανώτατη διάκριση ανακηρύσσοντάς τον σε επίτιμο μέλος της, ενώ η προτομή του κοσμεί από τότε την είσοδό της. Όπως σημείωσε ο ίδιος, με τον τρόπο αυτόν έκλεισε και μία «πληγή», καθώς ο Λόριν Μάαζελ είχε επικριθεί εν μέρει, την εποχή που υπήρξε διευθυντής της Όπερας, τη δεκαετία του 1980 (σ.σ. και η κριτική αυτή τον είχε οδηγήσει αργότερα σε παραίτηση), ωστόσο, σύμφωνα με τον Ντομινίκ Μέγιερ, οι ιδέες και οι καινοτομίες που ο Μάαζελ είχε τότε εισαγάγει, εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι σήμερα.

Ο Λόριν Μάαζελ διετέλεσε διευθυντής της Κρατικής Όπερας της Βιένης κατά τα έτη 1982-1984, αναλαμβάνοντας να επαναφέρει τον τρόπο διοίκησής της από τους προκατόχους του, Γκούσταβ Μάλερ και Ρίχαρντ Στράους, καταργώντας το ισχύον καθεστώς του καθημερινά εναλλασσόμενου ρεπερτορίου. Ο ίδιος είχε πρωτοεμφανιστεί ως διευθυντής της ορχήστρας της την 26η Νοεμβρίου του 1964 στην πρεμιέρα του «Φιντέλιο», για να διευθύνει τα επόμενα χρόνια μια σειρά από πρεμιέρες με έργα όπως «Κάρμεν», «Τανχόιζερ», «Τουραντό», «Λούλου», «Αΐντα», «Φάλσταφ», «Βαλκυρία», έχοντας διευθύνει συνολικά στην Κρατική Όπερα της Βιένης, οκτώ όπερες σε δεκάδες παραστάσεων, όπως επίσης πολλές βραδιές μπαλέτου και συναυλίες.

Πολύχρονη και σημαδιακή υπήρξε η συνεργασία του Λόριν Μάαζελ με τη θεωρούμενη ως κορυφαία ορχήστρα παγκοσμίως, τη Φιλαρμονική της Βιένης, την οποία διεύθυνε πρώτη φορά το 1962 στη θέση του Χέρμπερτ φον Κάραγιαν και τελευταία τον περασμένο Σεπτέμβριο στη μεγάλη περιοδεία της στην Ευρώπη, ενώ είχε προηγηθεί, τέλη Μαΐου του 2013 στη Βιένη, η υπαίθρια Συναυλία Θερινής Νυκτός στους κήπους των πρώην χειμερινών ανακτόρων Σενμπρούν, με δεκάδες χιλιάδες θεατές. Επίσης, διηύθυνε τις περισσότερες (συνολικά ένδεκα) Πρωτοχρονιάτικες Συναυλίες της Φιλαρμονικής της Βιένης. 

Πηγή: nooz.gr (14 Ιουλίου 2014)


The world-renowned conductor, composer, and mentor, Maestro Lorin Maazel, devoted more than 75 years of his life to music making.

A second-generation American, born in Paris on March 6, 1930, Lorin Maazel began violin lessons at age five and conducting lessons at age seven. He studied with Vladimir Bakaleinikoff, and appeared publicly for the first time at age eight. Between ages nine and fifteen, he conducted most of the major American orchestras, including the NBC Symphony at the invitation of Arturo Toscanini. In the course of his decades-long career, Maestro Maazel conducted more than 150 orchestras in no fewer than 5,000 opera and concert performances. He has made more than 300 recordings, including symphonic cycles of complete orchestral works by Beethoven, Brahms, Debussy, Mahler, Schubert, Tchaikovsky, Rachmaninoff, and Richard Strauss, winning ten Grands Prix du Disques.

Maestro Maazel was also a highly regarded composer, with a wide-ranging catalog of works written primarily over the last 15 years. His first opera, 1984, based on George Orwell's literary masterpiece, had its world premiere at the Royal Opera House, Covent Garden and a sold-out revival at La Scala, Milan.  

During his career, Maestro Maazel served as Artistic Director of the Deutsche Oper Berlin and General Manager of the Vienna State Opera, as Music Director of the Radio Symphony of Berlin, the Symphony Orchestra of the Bavarian Radio, the Pittsburgh Symphony, the Cleveland Orchestra, the Munich Philharmonic, and the New York Philharmonic.  In the last year, he maintained an active conducting schedule, leading 111 concerts in 2013 alone, from Oman to Munich.  

A true citizen of the world, fluent in seven languages, Maestro Maazel led orchestras and performances around the globe. He viewed music as a bridge-builder. During his career, he worked in East Berlin and the former Soviet Union. In February 2008, he and the New York Philharmonic visited Pyongyang, North Korea, to perform a concert broadcast on North Korean state television, airing live internationally. "I have always believed that the arts, per se, and their exponents, artists, have a broader role to play in the public arena. But it must be totally apolitical, nonpartisan, and free of issue-specific agendas. It is a role of the highest possible order; bringing peoples and their cultures together on common ground, where the roots of peaceful interchange can imperceptibly but irrevocably take hold," he wrote in the Wall Street Journal in 2008.  The North Korean defector singer Ji Hae Nam told CNN's Christiane Amanpour that the concert was: "an opportunity for North Korean people to realize that America is not as bad as they've learned."

In addition to conducting and composing, Maestro Maazel was an avid reader and lover of literature, a student of philosophy, astronomy, and math, a film buff, and fierce ping-pong player. He wrote short fiction, watched his fair share of tennis (rare was the U.S. Open he didn't catch on TV) and listened for pleasure to all kinds of music, especially Tony Bennett. Maestro Maazel was also an ardent fan of technology and engaged with tens of thousands of fans through his blog, Facebook, and Twitter.  

With his wife, Dietlinde Turban Maazel, he founded the Castleton Festival in 2009 and has held annual summer performances and training seminars since then at state-of-the-art venues they built on his Virginia farm. Knowing the value of mentoring he himself benefited from as a youth, Maestro Maazel established the Castleton Festival with a mission: it would be a "vista-opener," in his words, an opportunity to nurture young musicians through mentoring and performing, to draw audiences to performances showcasing young talent, and to bring fresh energy to classical music alongside established artists such as Denyce Graves and Sir James Galway.

The Castleton Festival is Maestro Maazel's legacy.  As the music soared, he rejoiced in seeing young players, singers, and conductors be transported to unimagined realms. Addressing the audience at the June 28, 2014 opening night of the Castleton Festival, Maestro Maazel described working with the young orchestra and singers as a "more than a labor of love – a labor of joy."

maestromaazel.com



















Δείτε τα βίντεο – Watch the videos

Richard Strauss: Le bourgeois gentilhomme – Lorin Maazel (Audio video)

Richard Strauss: Symphonia Domestica – Lorin Maazel (Audio video)

Richard Strauss: Also sprach Zarathustra – Lorin Maazel (Audio video)

Richard Strauss: An Alpine Symphony – Lorin Maazel (Audio video)

Wolfgang Amadeus Mozart: Symphony No.41 "Jupiter" in C major – Lorin Maazel

Gustav Mahler: Symphony No.1 in D major "Titan" – Lorin Maazel

No comments:

Post a Comment