Ilya Rashkovskiy

Ilya Rashkovskiy
Ilya Rashkovskiy (b. 1984), pianist

Friday, October 16, 2015

Grigory Sokolov plays Schubert, Beethoven, Rameau and Brahms – Recital at the Berliner Philharmonie, 2013

Έχουν ήδη περάσει πάνω από 40 χρόνια από τότε που ένα 16χρονο αγόρι από το Λένινγκραντ – σημερινή Αγία Πετρούπολη – εξέπληττε τους πάντες, στον Διεθνή Διαγωνισμό Τσαϊκόφσκι (1966) με την εντυπωσιακή ερμηνευτική του ωριμότητα και την τεχνική του αρτιότητα. Έχοντας αρχίσει να μελετάει πιάνο από την ηλικία των 5 ετών στη γενέτειρά του, έχοντας ήδη δώσει από τα 12 του το πρώτο του μεγάλο ρεσιτάλ κι έχοντας εξασφαλίσει από μικρός τον θαυμασμό του μυθικού πλέον Εμίλ Γκίλελς, ο πρώην «τρομερός έφηβος» του πιάνου έχει μεταμορφωθεί σήμερα σε έναν από τους μεγαλύτερους πιανίστες εν ζωή. Με μιαν ακόρεστη δίψα για την πιανιστική εργογραφία, ο Γκριγκόρι Σοκόλοφ κατάφερε να αποκτήσει ένα εκτενέστατο ρεπερτόριο που καλύπτει ένα χρονικό φάσμα μεγαλύτερο των τεσσάρων αιώνων. Ως πιανίστας, ο Γκριγκόρι Σοκόλοφ χαρακτηρίζεται από σχεδόν ανεξάντλητη μουσική δύναμη, ευφάνταστο αυθορμητισμό, ιδιάζουσα ποιητικότητα, προσωπικό ύφος και ρυθμική ελευθερία.

Η γκάμα των χρωματισμών του είναι απεριόριστη, χωρίς ωστόσο να προδίδεται η μελωδική γραμμή, ενώ, από τεχνική άποψη, ο θρυλικός δεξιοτέχνης δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην κατασκευή των πιάνων που χρησιμοποιεί, των οποίων τον μηχανισμό γνωρίζει σε βάθος. Όσο για τη δική του ιδιότυπη τεχνική, θεωρεί πρωτεύουσας σημασίας την ευκινησία των δακτύλων και αποκηρύσσει την κατάχρηση του πεντάλ, έχοντας ένα δικό του ερμηνευτικό «πιστεύω» που βασίζεται στη φυσικότητα.

Ο Γκριγκόρι Σοκόλοφ είναι περιζήτητος σε όλο τον κόσμο. Έχει εμφανιστεί στο Λονδίνο, το Παρίσι, τη Βιένη, το Βερολίνο, τη Μαδρίτη, το Σάλτσμπουργκ, τη Νέα Υόρκη και αλλού, ενώ έχει συνεργαστεί με φημισμένους αρχιμουσικούς (Myung-whun Chung, Valery Gergiev, Trevor Pinnock, Sakari Oramo, Paavo Järvi, Herbert Blomstedt, Alexander Lazarev, Moshe Atzmon, κ.ά) και διάσημες Ορχήστρες (Φιλαρμονικές της Νέας Υόρκης, του Μονάχου, Γκεβάντχαους της Λειψίας, Κονσερτγκεμπάου του Άμστερνταμ, Φιλαρμόνια του Λονδίνου, Συμφωνική του Μόντρεαλ, κ.ά.). Σε ό,τι αφορά στη δισκογραφική του δραστηριότητα, προτιμά τις ζωντανές ηχογραφήσεις και έχει καταγράψει σε βινύλιο και ψηφιακό δίσκο έργα Μπαχ, Μπετόβεν, Μπραμς, Σοπέν, Ραχμάνινοφ, Προκόφιεφ, Σούμπερτ, Σούμαν, Σκριάμπιν και Τσαϊκόφσκι.

Το ρεσιτάλ αυτό, στο οποίο ο Γκριγκόρι Σοκόλοφ ερμηνεύει Φραντς Σούμπερτ, Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, Ζαν Φιλίπ Ραμώ και Γιοχάνες Μπραμς, δόθηκε στη βερολινέζικη αίθουσα συναυλιών Berliner Philharmonie στις 5 Ιουνίου 2013. Η μοναδική προηγούμενη φορά που ο Γκριγκόρι Σοκόλοφ συμφώνησε να βιντεοσκοπηθεί το ρεσιτάλ του, ήταν τον Νοέμβριο του 2002 στο Θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι.














In the 40 years since the 16-year-old Grigory Sokolov was awarded first prize at the International Tchaikovsky Piano Competition in Moscow in 1966, the world has been blessed with what one American critic recently called "a kind of pianism, musicianship and artistry one thought had vanished forever". Championed at a young age by Emil Gilels and a prominent figure on the Russian music scene since his early teens, Sokolov has gained an almost mythical status amongst music-lovers and pianophiles throughout the world. He is considered by many today to be the world's greatest living pianist. Ever since his first major piano recital in Leningrad at the age of 12, Sokolov has amazed everyone again and again with the enormous breadth of his repertoire and his huge, almost physical musical strength. Using little pedal, and thus superior finger-work, he draws from the concert grand an immense variety of sounds; he has an unlimited palette of colours, a spontaneous imagination and a magical control of line. His interpretations are poetic and highly individual, and his rhythmic freedom and elasticity of phrase are perhaps unequalled among pianists today.

Those who are used to his art are most particularly attracted by the naturalness of his performing manner, which is part of his artistic credo. His playing betrays no influence from past masters, his style and approach are entirely his own, and are completely unique. Whatever Grigory Sokolov performs, be it a Pavane of William Byrd, a Bach Fantasia, Chopin Mazurka or a Prelude of Ravel, it suddenly sounds completely new. Even a familiar Beethoven Sonata can be rediscovered as a new piece. But all this magic has its earthly roots: Sokolov knows more about a Steinway than many piano technicians, and before he sits down to play a strange instrument, he first examines its inner mechanics, taking it to pieces. He is used to studying for many hours every day, and even on the day of a concert, practices on stage for hours, "getting to know" the piano. That he prefers his CDs to be recorded live is not surprising, since he likes to capture the sacred moments of a real, live concert and avoid the sterile atmosphere of a studio.

Grigory Sokolov is a regular guest of the most prestigious concert halls and festivals of Europe. He has performed in London, Paris, Vienna, Berlin, Madrid, Salzburg, Munich, Rome, New York, and worked with many of the world's most prominent conductors including Myung-Whun Chung, Valery Gergiev, Trevor Pinnock, Neeme Järvi, Herbert Blomstedt, Sakari Oramo, Alexander Lazarev, Moshe Atzmon, etc. He has worked with orchestras including the New York Philharmonic, Montreal Symphony, Münchner Philharmoniker, Leipzig Gewandhaus, the Philharmonia and Amsterdam Concertgebouw. Sokolov has made a number of live recordings for Melodya and Opus 111 labels. These include works by Bach, Beethoven, Brahms, Chopin, Rachmaninoff, Prokofiev, Schubert, Schumann, Scriabin, and Tchaikovsky.

In June 2013 Grigory Sokolov, a piano superstar, gave his approval for his recital at the Berliner Philharmonie to be filmed. The last time his performance was filmed live was in November 2002, more than ten years ago, at the Théâtre des Champs-Élysées in Paris.


[Το βίντεο αφαιρέθηκε για λόγους «πνευματικών δικαιωμάτων» – The video was removed for "copyright reasons"]

Grigory Sokolov / Recital at the Berliner Philharmonie, 2013

Franz Schubert (1797-1828)

♪ Four impromptus, Op.90, D.899

No.1 in C minor (Allegro molto moderato)
No.2 in E flat major (Allegro)
No.3 in G flat major (Andante)
No.4 in A flat major (Allegretto)

♪ 3 Klavierstucke, D.946

No.1 in E-flat minor
No.2 in E flat major
No.3 in C major



Ludwig van Beethoven (1770-1827)


♪ Piano Sonata No.29 in B flat Major, Op.106 "Grosse Sonate fur das Hammerklavier"

i. Allegro
ii. Scherzo, assai vivace
iii. Adagio sostenuto. Appassionato e con molto sentimento
iv. Largo – Allegro risoluto
v. Fugue



Jean-Philippe Rameau (1683-1764)


♪ Suite in D Major, second part of the Pieces de clavecin avec une methode pour la mecanique des doigts (Piano transcription)

1. Les Tendres Plaintes. Rondeau
7. Les Tourbillons. Rondeau
8. Les Cyclopes. Rondeau
5. La Follette. Rondeau

♪ Les Indes galantes (Piano transcription)

Danse des sauvages



Johannes Brahms (1833-1897)


♪ Intermezzi, Op.117

No.2 in B flat minor

Grigory Sokolov, piano


Berliner Philharmonie (Berlin, Germany), June 5, 2013 (5 Ιουνίου 2013)


(HD 720p)






































No comments:

Post a Comment