Ilya Rashkovskiy

Ilya Rashkovskiy
Ilya Rashkovskiy (b. 1984), pianist

Friday, January 08, 2016

Pierre Boulez: Répons – Ensemble Intercontemporain, Matthias Pintscher (HD 1080p)

Pierre Boulez (1925-2016) – In Memoriam

Pierre Boulez at the Budapest Spring Festival in 2005















Ο Πιέρ Μπουλέζ έγραψε το έργο "Répons" το 1981, αναθεωρώντας το αρκετές φορές μέχρι το 1985. Η σύνθεση απαιτεί έξι σολίστες, ορχήστρα δωματίου και ηλεκτρονικά τα οποία παίζονται σε πραγματικό χρόνο κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης. Το "Répons" θεωρείται έργο-σταθμός στην εργογραφία του Μπουλέζ και ένα από τα σημαντικότερα έργα της σύγχρονης μουσικής.

Το έργο ερμηνεύει το σύνολο Ensemble intercontemporain, το οποίο ίδρυσε ο Πιέρ Μπουλέζ στο Παρίσι το 1976, υπό τη διεύθυνση του 45χρονου Γερμανού συνθέτη και αρχιμουσικού Matthias Pintscher. Συμπράττουν οι σολίστες Luigi Gaggero (σαντούρι), Samuel Favre (βιμπράφωνο), Gilles Durot (ξυλόφωνο), Frédérique Cambreling (άρπα), Hideki Nagano και Sébastien Vichard (πιάνο). Στα ηλεκτρονικά οι Andrew Gerzso και Gilbert Nouno. Η συναυλία δόθηκε στη Φιλαρμονική του Παρισιού στις 11 Ιουνίου 2015.



Répons, a crucial work in the spatialized music repertoire, resonates for the first time at the Philharmonie de Paris. The fruit of a long period of creation, Répons requires the performers be arranged in a special configuration. A chamber ensemble is in the middle of the room, six soloists are placed along the periphery of the room around the audience, and six groups of loudspeakers project the electronics in real-time. "Répons does not only refer to the dialogue between the soloists and the ensemble, to the dialogue among the soloists, to the dialogue that is transformed and that isn’t, but also to the dialogue among several different materials" (Pierre Boulez). The spiraling musical form and the concert hall's architecture are mutually engaging, as is the unforgettable entrance of the six "electrified" soloists, or their suspended ending. The very antithesis of this dialogue, Mouvement, a masterpiece by Helmut Lachenmann, mingles inexorably with the paralysis of Michael Jarrell's work for percussion from the Assonances series, a sketchbook, always open.



Répons, œuvre cruciale de la musique spatialisée, résonne pour la première fois à la Philharmonie de Paris. Fruit d’une longue gestation, Répons nécessite une disposition spéciale des interprètes. Un ensemble de chambre au centre de la salle, six solistes à la périphérie entourant le public, six groupes de haut-parleurs projetant l’électronique en temps réel. «Répons ne renvoie pas seulement au dialogue entre les solistes et l'ensemble, au dialogue des solistes entre eux, au dialogue de ce qui est transformé et de ce qui ne l'est pas, mais aussi au dialogue de plusieurs matériaux» (Pierre Boulez). La forme musicale en spirale et l'architecture de la salle de concert s'interpellent mutuellement, comme lors de l'entrée inoubliable des six solistes «électrifiés», ou de leur fin suspendue. Aux antipodes de ce dialogue, Mouvement, chef-d’œuvre de Helmut Lachenmann, qui mène inexorablement à la paralysie et l'œuvre pour percussion de Michael Jarrell, appartenant à la série des Assonances, un cahier d'esquisses, toujours ouvert.



Pierre Boulez (1925-2016)

♪ Répons (1981-1985)

Luigi Gaggero, cymbalum
Samuel Favre, vibraphone
Gilles Durot, xylophone
Frédérique Cambreling, harp
Hideki Nagano & Sébastien Vichard, pianos

Ensemble intercontemporain
Μουσική διεύθυνση (Conductor): Matthias Pintscher

IRCAM Computer Music Design: Andrew Gerzso, Gilbert Nouno

Philharmonie de Paris,  June 11, 2015 (11 Ιουνίου 2015)

(HD 1080p)























































































Δείτε επίσης – See also

No comments:

Post a Comment