Lukas Geniušas

Lukas Geniušas
Lukas Geniušas (b. 1990), pianist – Second Prize (XV International Tchaikovsky Competition, 2015)

Tuesday, June 07, 2016

Felix Mendelssohn: Violin Concerto in E minor – Vlad Stanculeasa, Gothenburg Symphony Orchestra, Lahav Shani

Ο 32χρονος Ρουμάνος βιολονίστας Vlad Stanculeasa ερμηνεύει με δεξιοτεχνία το Κοντσέρτο για βιολί σε Μι ελάσσονα, έργο 64 του Φέλιξ Μέντελσον. Τη Συμφωνική Ορχήστρα του Γκέτεμποργκ διευθύνει ο χαρισματικός 27χρονος Ισραηλινός πιανίστας και αρχιμουσικός Lahav Shani. Η συναυλία δόθηκε στο Μέγαρο Μουσικής του Γκέτεμποργκ στις 18 Ιουνίου 2015.

O Μέντελσον συνέλαβε την ιδέα να γράψει ένα κοντσέρτο για βιολί το 1838 και την υλοποίησε στις 16 Σεπτεμβρίου 1844, όταν ολοκλήρωσε το έργο. Όλο αυτό το διάστημα βρισκόταν σε επαφή με τον φίλο του βιολονίστα Φέρντιναντ Ντάβιντ (1810-1873), ο οποίος με τις συμβουλές του τον καθοδήγησε στη σύνθεση των σολιστικών μερών του βιολιού.

Φυσικό ήταν ο Ντάβιντ να είναι ο σολίστ του Κοντσέρτου στην πρώτη του παρουσίαση στις 13 Μαρτίου 1845, στην αίθουσα Γκεβαντχάους της Λειψίας. Ο Μέντελσον, που θα διηύθυνε την ορχήστρα, απουσίαζε λόγω ενός προβλήματος υγείας. Έδωσε, όμως, το «παρών» στη δεύτερη παρουσίαση του έργου, στις 23 Οκτωβρίου 1845, όταν ανέβηκε στο πόντιουμ με τον Ντάβιντ και πάλι ως σολίστ.

Το Κοντσέρτο σε Μι ελάσσονα, έργο 64 του Φέλιξ Μέντελσον, είναι γραμμένο για σόλο βιολί και ορχήστρα που περιλαμβάνει 2 φλάουτα, 2 όμποε, 2 κλαρινέτα, 2 φαγκότα, 2 κόρνα, 2 τρομπέτες, τύμπανα και έγχορδα.

Πηγή: sansimera.gr















Vlad Stanculeasa plays Felix Mendelssohn's Violin Concerto in E minor, conducted by Lahav Shani. With him on stage is his fellow collegues in Gothenburg Symphony Orchestra where he also is first alternate concert master. Recorded in Gothenburg Concert Hall on June 18, 2015.

Violin Concerto in E Minor, Op.64, by Felix Mendelssohn, is one of the most lyrical and flowing works of its type and one of the most frequently performed of all violin concerti. It premiered in Leipzig on March 13, 1845.

Mendelssohn, then conductor of the Leipzig Gewandhaus Orchestra, composed his concerto with violinist Ferdinand David, his concertmaster, in mind. The men had been good friends since they were teenagers. Although Mendelssohn had first mentioned writing a violin concerto in 1838, it was not completed until 1844. On the day of the premiere, David was the soloist, but Mendelssohn, who was ill, could not conduct his new work, so the orchestra was led instead by Mendelssohn's assistant, Danish conductor and composer Niels Gade.

Mendelssohn used the standard classical structures for the piece, but he made adaptations to better suit both his own tastes and the changing times. These changes include an almost instant introduction of the solo instrument and, until then unusual, a written-out solo cadenza; these were usually improvised by the soloist.

The turbulent first movement, Allegro molto appassionato, is written in classic sonata form, having a variety of thematic expositions, a development, and recapitulation of the themes. Rather than bringing this movement to a defined close after the coda, Mendelssohn has a single bassoon playing a sustained tone provide the bridge to the overall restful mood of the second movement, Andante, which is in ternary (ABA) form. Again eliminating the standard moments of silence between movements, Mendelssohn immediately starts the third movement, Allegretto non troppo – allegro molto vivace, which he composed in hybrid sonata rondo form. He concludes with the sprightly, vibrant, even joyous music he seemed to create so effortlessly throughout his career.

Evidence from Mendelssohn's correspondence suggests that he connected the movements into an uninterrupted span of music because he, as a performer, found mid-composition applause to be distracting. It is in part because of Mendelssohn that the modern tradition of holding applause to the end of a work came to be standard practice.

Source: Betsy Schwarm (britannica.com)



Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

♪ Violin Concerto in E minor, Op.64 (1844)

i. Allegro molto appassionato
ii. Andante
iii. Allegretto non troppo – Allegro molto vivace

Vlad Stanculeasa, violin

Gothenburg Symphony Orchestra
Μουσική διεύθυνση (Conductor): Lahav Shani

Gothenburg Concert Hall, June 18, 2015 (18 Ιουνίου 2015)

(HD 720p)















Ο Vlad Stanculeasa γεννήθηκε στην Κραϊόβα στις 4 Σεπτεμβρίου 1984. Αφού παρακολούθησε τα μαθήματα του Εθνικού Πανεπιστημίου Μουσικής στο Βουκουρέστι, συνέχισε τις σπουδές του στο βιολί στη Διεθνή Ακαδημία «Γεχούντι Μενουχίν» στην Ελβετία (με τους Alberto Lysy και Liviu Prunaru) και τις ολοκλήρωσε στο περίφημο Ωδείο της Λωζάνης (με καθηγητή τον Pierre Amoyal).

Το 2007 ο Vlad Stanculeasa κέρδισε το τρίτο βραβείο και το βραβείο για την καλύτερη απόδοση του "Amintiri din copilărie" στον Διεθνή Διαγωνισμό «Γκεόργκε Ενέσκου».

Ως σολίστ της Camerata Lysy, έχει εμφανιστεί σε διάσημες αίθουσες συναυλιών, όπως στη Victoria Hall στη Γενεύη και στο Kultur Casino στη Βέρνη, και έχει προσκληθεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ: Menuhin Festival (Γκστάαντ, Ελβετία), Festival de Música do Estoril (Πορτογαλία), Carl Orff Music Festival (Αλμπερομπέλο, Ιταλία), Speyer Muzikfestival (Γερμανία).

Από το 2009 είναι επισκέπτης εξάρχων (πρώτο βιολί) στην Ορχήστρα Δωματίου της Βασιλείας και, πρόσφατα, έγινε εξάρχων της Συμφωνικής Ορχήστρας του Γκέτεμποργκ.

Ο Vlad Stanculeasa παίζει σε ένα βιολί Sanctus Serafin του 1793, το οποίο ανήκε στον Ρουμάνο συνθέτη Γκεόργκε Ενέσκου (1881-1955). Ο Ενέσκου το δώρισε στον διάσημο Αμερικανό βιολονίστα Γεχούντι Μενουχίν που το κράτησε μέχρι το θάνατό του το 1999.



Born in Craiova, violinist Vlad Stanculeasa attended the classes of the National University of Music in Bucharest, after which he perfected his skills at the Yehudi Menuhin International Academy in Switzerland (with Alberto Lysy and Liviu Prunaru) and at the Lausanne Conservatoire, where he studied with professor Pierre Amoyal.

He received the third prize and the prize for best performance of "Amintiri din copilărie" at the George Enescu International Competition in 2007.

Vlad Stanculeasa is a soloist of Camerata Lysy, gave concerts on renowned places, like Victoria Hall (Geneve) and Casino (Bern), and was invited to perform in numerous international festivals: Menuhin Festival (Gstaad), Festival de Música do Estoril (Portugal), Carl Orff Music Festival (Alberobello, Italy), Speyer Muzikfestival (Germany).

From 2009 he became guest concertmaster of the Chamber Orchestra in Basel and, recently, he became concertmaster of the Symphonic Orchestra from Gothenburg.

Vlad Stanculeasa plays on a Sanctus Serafin violin from 1793 that belonged to George Enescu. Enescu gifted Yehudi Menuhin with the instrument, and he kept it until his death in 1999.

Source: festivalenescu.ro















Ο Lahav Shani γεννήθηκε στο Τελ Αβίβ το 1989. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο πιάνο στην ηλικία των έξι, με τη Hannah Shalgi, και τις συνέχισε με τον καθηγητή Arie Vardi στο Buchmann-Mehta School of Music στη γενέτειρά του. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Μουσική Ακαδημία "Hanns Eisler" στο Βερολίνο, στη μουσική διεύθυνση με τον καθηγητή Christian Ehwald και στο πιάνο με τον καθηγητή Fabio Bidini. Προστατευόμενος, τα τελευταία χρόνια, του Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ, ο Lahav Shani κέρδισε, το 2013, το πρώτο βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Μουσικής Διεύθυνσης «Γκούσταβ Μάλερ», ο οποίος διοργανώνεται στη γερμανική πόλη Μπάμπεργκ.

Προκαλώντας μεγάλη εντύπωση με την εκπληκτική ωριμότητά του και το μουσικό του ένστικτο, καθιερώθηκε ταχύτατα ως μαέστρος, διευθύνοντας μεγάλες και ιστορικές ορχήστρες, όπως τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, τη Φιλαρμονική της Βιένης, τη Φιλαρμονική του Λος Άντζελες, τη Σταατσκαπέλε του Βερολίνου, τη Σταατσκαπέλε της Δρέσδης, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Βερολίνου, τη Φιλαρμονική της Τσεχίας, την Ορχήστρα Tonhalle της Ζυρίχης, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ολλανδικής Ραδιοφωνίας, την Ορχήστρα Φιλαρμόνια του Λονδίνου, τη Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα της Στοκχόλμης, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Γκέτεμποργκ, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Φρανκφούρτης, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Κολωνίας, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Μπάμπεργκ, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Γαλλικής Ραδιοφωνίας, την Εθνική Ορχήστρα του Καπιτωλίου της Τουλούζης, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ρότερνταμ, τη βελγική Βασιλική Φλαμανδική Φιλαρμονική, την αγγλική συμφωνική ορχήστρα Hallé, τη βρετανική Συμφωνική Ορχήστρα του Μπέρμιγχαμ, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σεούλ και τη Συμφωνική Ορχήστρα Yomiuri Nippon του Τόκιο.

Ο Lahav Shani έχει προσκληθεί ως επισκέπτης αρχιμουσικός από τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βιένης, για την περίοδο 2017-2018.



Prodigiously gifted 27 year old Israeli conductor Lahav Shani's conducting career was launched when he won first prize at the 2013 Gustav Mahler International Conducting Competition in Bamberg. Since then he has quickly established himself as one of the most talked about young conducting talents making a huge impression with his astonishing maturity and natural, instinctive musicality.

In January 2016 Shani stood in for Philippe Jordan conducting the Vienna Symphony Orchestra on a major European tour including concerts in Paris, Frankfurt and Munich. In the 2017-2018 season Shani will become Principal Guest Conductor of the Vienna Symphony Orchestra.

In June 2014 Shani made a sensational debut in Berlin, replacing Michael Gielen, with the Berlin Staatskapelle with concerts at the Berlin Konzerthaus and the Berlin Philharmonie. He returns to conduct the orchestra for four performances of "La Bohème" in December 2016 at the Berliner Staatsoper and for orchestral concerts in the Berlin Philharmonie in May 2017. In December 2015 Shani stepped in, at short notice, for an indisposed Franz Welser-Moest for concerts with the Vienna Philharmonic in the Musikverein when he directed Bach: Concerto in D minor from the keyboard and conducted Mahler's Symphony No.1 winning high praise from the critics and a standing ovation from the public.

In the 2015-2016 season and beyond, Shani will conduct orchestras such as the Bavarian Radio Symphony, Vienna Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, Berlin Staatskapelle, Dresden Staatskapelle, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Tonhalle-Orchester Zürich, Netherlands Radio Philharmonic, Philharmonia Orchestra, Czech Philharmonic, Royal Stockholm Philharmonic, Gothenburg Symphony, Frankfurt Radio Symphony, Gürzenich Orchester Köln, Bamberger Symphoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National du Capital de Toulouse, Rotterdam Philharmonic, Royal Flemish Philharmonic, Hallé, City of Birmingham Symphony, Seoul Philharmonic and Yomiuri Nippon Symphony.

In October 2013 Shani was invited to open the season of the Israel Philharmonic Orchestra – Globes, reviewing one of the performances, wrote that "this concert will be remembered as a dizzying, perhaps even historic event in the history of the Israel Philharmonic". An immediate re-invitation followed for the next two seasons. His close relationship with the Israel Philharmonic started in 2007 when he performed Tchaikovsky's Piano Concerto under the baton of Zubin Mehta, and continued in 2010 when he joined Mehta and the orchestra on tour in Asia, where he participated as solo pianist, conductor's assistant and as double bass player.

Shani was born in 1989 in Tel Aviv. He started his piano studies at six with Hannah Shalgi, and continued with Prof. Arie Vardi at the Buchmann-Mehta School of Music in Tel Aviv. He then went on to complete his studies in conducting with Prof. Christian Ehwald and piano with Prof. Fabio Bidini, both at the Academy of Music Hanns Eisler Berlin. In recent years he has been mentored by Daniel Barenboim.

Source: intermusica.co.uk






























































More photos / Περισσότερες φωτογραφίες



See also / Δείτε επίσης


Gothenburg Symphony Orchestra – All the posts

No comments:

Post a Comment