Lukas Geniušas

Lukas Geniušas
Lukas Geniušas (b. 1990), pianist – Second Prize (XV International Tchaikovsky Competition, 2015)

Sunday, June 19, 2016

Jan Lisiecki at Carnegie Hall with Philadelphia Orchestra under Yannick Nézet-Séguin

Jan Lisiecki at Carnegie Hall, January 14, 2016.
Photo by Karsten Moran for The New York Times

















Jan Lisiecki at Carnegie Hall with Philadelphia Orchestra under Yannick Nézet-Séguin

In crucial ways, the charismatic conductor Yannick Nézet-Séguin, now in his fourth season as music director of the Philadelphia Orchestra, is excelling in the job. The players seem energized by his leadership. The orchestra sounded terrific on Thursday at Carnegie Hall, in a concert highlighted by an uncommonly sensitive performance of Beethoven’s Fourth Piano Concerto, with the pianist Jan Lisiecki.


Just 20 and making his Carnegie debut, Mr. Lisiecki has won acclaim for combining refined technique, keen musical instincts and a poetic sensibility. He brought out the searching, mystical elements of this work. The first movement begins with the piano alone, playing the subdued theme. Mr. Lisiecki posed it like a wistful question for the orchestra to consider.


When the movement became an active dialogue between soloist and ensemble, Mr. Lisiecki’s playing mixed youthful impetuousness with mature pensiveness. Whole spans of passagework emerged with a hazy cast, yet with each note clear. When the music turned agitated, rather than going for big sound, he would bring out some jarring rhythmic detail or clashing tone with a crackling accent.


In the solemn second movement, the strings played the unison thematic statement with emphatic sound and clipped articulation, almost like a Baroque oratorio. In Mr. Lisiecki’s hands, the piano’s bereft reply sounded like the voice of a Romantic poet trying to break in. The dancing final rondo had beguiling playfulness. But Mr. Lisiecki could swiftly shift stances and bring out strangely quizzical stretches and crazed bursts of intensity.


Source: Anthony Tommasini, 2016 (nytimes.com)


Yannick Nézet-Séguin leading the Philadelphia Orchestra at Carnegie Hall.
Photo by Karsten Moran for The New York Times
















Ο Γιαν Λισιέτσκι μιλάει για το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 4 του Μπετόβεν, την Ορχήστρα της Φιλαδέλφειας και τον Γιανίκ Νεζέτ Σεγκέν

Κάνοντας το ντεμπούτο του στο Κάρνεγκι Χολ της Νέας Υόρκης στις 14 Ιανουαρίου 2016, συνοδευόμενος από την Ορχήστρα της Φιλαδέλφειας υπό τη διεύθυνση του Καναδού μαέστρου Γιανίκ Νεζέτ Σεγκέν, ο εικοσάχρονος Πολωνοκαναδός πιανίστας-φαινόμενο Γιαν Λισιέτσκι ερμήνευσε το 4ο Κονσέρτο για πιάνο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν.


«Ο τρόπος που αρχίζει το Κοντσέρτο είναι τόσο περίεργος αλλά και ζεστός. Η ορχήστρα παίζει ό,τι παίζω και εγώ στο πιάνο, αλλά με έναν ακόμη πιο ζεστό τρόπο. Νομίζω ότι έτσι το Κοντσέρτο γίνεται πολύ φιλόξενο, σε καλωσορίζει στο περιβάλλον του. Είναι ένα έργο που σε ταξιδεύει. Ξεκινά από ένα όμορφο μέρος και πηγαίνει σε ορισμένα πολύ σκοτεινά σημεία, αλλά ολοκληρώνεται επίσης χαρούμενα», λέει ο Λισιέτσκι αναφερόμενος στο Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 4 σε Σολ μείζονα, έργο 58 του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν.


«Βομβαρδιζόμαστε με τόσες πληροφορίες, με ειδήσεις, με πράγματα που πρέπει να κάνουμε, που το να πας σε έναν συναυλιακό χώρο θα πρέπει να είναι σαν να πηγαίνεις σε ένα ιερό, ένα ιερό όπου βρίσκεσαι για να καθαρθείς από όλα αυτά τα πράγματα. Είσαι εκεί για να έχεις μια στιγμή περισυλλογής και, τελικά, να φύγεις από την αίθουσα και να αισθάνεσαι διαφορετικά, να αισθάνεσαι κάτι νέο», επισημαίνει ο νεαρός πιανίστας.


«Αγαπώ την περιπέτεια και μου αρέσει να απολαμβάνω ό,τι συμβαίνει, με τον δικό μου τρόπο. Όταν βρίσκομαι για πρώτη φορά σε μια πόλη, το αγαπημένο μου πράγμα είναι απλώς να περπατώ χωρίς συγκεκριμένο σκοπό, χωρίς να θέλω να πάω κάπου συγκεκριμένα.»


«Στη σκηνή πρέπει να υπάρχει αυθορμητισμός αλλά και λογική σκέψη. Ωστόσο οι καλύτερες επιδόσεις είναι εκείνες που δεν έχεις να εξισορροπήσεις ανάμεσα στα δύο, αλλά που αυτό συμβαίνει φυσικά. Έχεις μιαν ιδέα, την επικοινωνείς με τον μαέστρο και την ορχήστρα και απλώς βλέπεις ότι πετυχαίνει. Για μένα αυτές είναι οι καλύτερες στιγμές και νομίζω ότι αυτές είναι επίσης και για το κοινό.»


Μιλώντας για τον Γιαν Λισιέτσκι, ο μαέστρος Γιανίκ Νεζέτ Σεγκέν τονίζει: «Καθαρότητα, σαφήνεια, ειλικρίνεια. Αυτά τον χαρακτήριζαν πάντα, ακόμη και όταν ήταν δεκατεσσάρων. Επίσης, από τεχνικής άποψης, απλώς αγγίζει το πλήκτρο και ακούς μιαν απόλυτα αληθινή μουσική. Ό,τι κάνει είναι ήδη υπέροχο, αλλά γνωρίζουμε ότι σε δέκα ή είκοσι χρόνια θα είναι ακόμη πιο υπέροχο!».


Ο Γιάν Λισιέτσκι καταλήγει: «Νομίζω ότι ο Γιανίκ και εγώ, μοιραζόμαστε τη χαρά της ζωής και τη χαρά της μουσικής. Και οι δύο την προσεγγίζουμε με ευχαρίστηση, δεν το κάνουμε από αγγαρεία, δεν είναι κάτι που αισθανόμαστε ότι πρέπει να κάνουμε από υποχρέωση. Τουλάχιστον, αυτό συμβαίνει όταν είμαι στη σκηνή με τον Γιανίκ. Νομίζω ότι πάντα ανεβαίνουμε αλλά και φεύγουμε από τη σκηνή με ένα χαμόγελο».


Τον Ιανουάριο του 2016 κυκλοφόρησε το τρίτο άλμπουμ του Γιαν Λισιέτσκι από την Deutsche Grammophon, με όλα τα έργα για πιάνο και ορχήστρα του Ρόμπερτ Σούμαν, με την Ορχήστρα της Ακαδημίας της Αγίας Καικιλίας της Ρώμης υπό την διεύθυνση του Αντόνιο Παπάνο.



Jan Lisiecki poses for a selfie with conductor Yannick Nézet-Séguin
on the stage of Carnegie Hall in New York City. Photo by Jan Lisiecki



















See also

Pyotr Ilyich Tchaikovsky: Romeo and Juliet, Fantasy-Overture – Rotterdam Philharmonic Orchestra, Yannick Nézet-Séguin

Richard Wagner: Wesendonck Lieder – Anna Caterina Antonacci, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Yannick Nézet-Séguin

Sergei Prokofiev: Symphony No.5 in B flat major – Rotterdam Philharmonic Orchestra, Yannick Nézet-Séguin

Yannick Nézet-Séguin is the next music director of the Metropolitan Opera

Ludwig van Beethoven: Choral Fantasy – Jan Lisiecki, Sinfonia Varsovia, Podlasie Opera and Philharmonic Choir, Grzegorz Nowak (HD 1080p)

Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Concerto No.20 in D minor – Jan Lisiecki, Gothenburg Symphony Orchestra, Stanisław Skrowaczewski

Robert Schumann: Piano Concerto in A minor – Jan Lisiecki, Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Antonio Pappano

Frédéric Chopin: Études – Jan Lisiecki (Audio video)

Jan Lisiecki plays Ignacy Paderewski, Johann Sebastian Bach & Frédéric Chopin

No comments:

Post a Comment