Sofia Gubaidulina, composer

Sofia Gubaidulina, composer
Sofia Gubaidulina

Friday, September 15, 2017

Documenta 14 faces deficit of €7 million – The state saved the quinquennial at the eleventh hour

54 blue lambs by Aboubakar Fofana. Athens. Photo by Stathis Mamalakis


















Adam Szymczyk Led documenta to the Brink of Bankruptcy With a Show That Went Vastly Over Budget

Documenta 14 director Adam Szymczyk has led the world-renowned art quinquennial to the brink of bankruptcy, after the exhibition ran significantly over budget. According to the German local newspaper HNA, which broke the story, the deficit amounts to roughly €7 million ($8.3 million).

The insolvency of documenta's parent company was narrowly averted when numerous creditors accepted deferral agreements for outstanding payments after the state of Hesse and the city of Kassel agreed to act as guarantors, writing a check for a €3.5 million loan ($4 million) at an emergency board meeting on August 30 to keep the exhibition up and running. The financial injection ensures the quinquennial can continue to run until its conclusion on September 17, and ensures that its employees will be paid.

In a statement published on the city's official website, the mayor of Kassel and chairman of the board of documenta's parent company Christian Geselle confirmed that the quinquennial was facing "financial constraints" and confirmed that the city of Kassel and the state of Hesse reached a deal to "guarantee the liquidity of the company" going forward, although the statement does not name figures.

"The board is aware of the extraordinary importance of documenta for the city of Kassel and the state of Hesse", Geselle said in the statement. "Documenta is inextricably linked to Kassel and we want documenta to continue to bring world class contemporary art to Kassel."

It's still unclear how the €37 million budget ($44 million) was squandered, as independent auditors are still examining the numbers. However, initial reports suggest that the exhibition's secondary venue in Athens was the root of the problem, with the Greek show costing more than anticipated. At the same time, ticket sales have failed to make up for the shortfall – and, halfway through its run time, projections show that a three percent decline in visitor numbers is expected in comparison to the previous edition.

At the moment, the reason for the near-bankruptcy appears to be a case of financial mismanagement by documenta officials. Adam Szymczyk's decision to stage the show in two different countries significantly inflated costs, while chief executive Annette Kulenkampff, a trained art historian and former publisher, did little to stop the director's spending. Meanwhile, the chair of the advisory board was until recently filled by former Kassel mayor Bertram Hilgen, who allegedly allowed the spending to continue in an effort to protect his legacy at the end of his political term. Now it's up to Hilgen's successor, Geselle, and the other board members to pick up the pieces and come up with a solution to documenta's financial problems.

A post-mortem is already scheduled at a second board meeting next week, where the independent auditors will present their findings, which will doubtless shed more light on what exactly went wrong.

Reached by email, a representative of documenta declined to comment, and referred artnet News to the statement by the mayor of Kassel.

Source: Henri Neuendorf, September 12, 2017 (artnet.com)


The Parthenon of Books by Marta Minujín. Friedrichsplatz, Kassel.
Photo by Roman März

















Τελικά η Αθήνα «έριξε» έξω την Documenta 14;

Σχόλια περί «χρεοκοπίας» της μεγάλης εικαστικής διοργάνωσης στον διεθνή Τύπο

Το υπέρογκο ποσό που απαιτεί η πραγματοποίηση της εκάστοτε documenta είναι κάτι γνωστό. Ο θεσμός έχει αναπτύξει τεράστιες οικονομικές απαιτήσεις τόσο ως προς την παραγωγή των έργων (οι καλλιτέχνες της μισθώνονται περίπου για 2 χρόνια ώστε να δημιουργήσουν ένα νέο έργο τους σε βάθος) όσο και ως προς τις επιμελητικές ανάγκες και φιλοδοξίες.

Η Documenta 14 ωστόσο ξεπέρασε κατά πολύ τις προηγούμενες διοργανώσεις. Ένας γρήγορος απολογισμός δείχνει ότι, αν η documenta του 2007 στοίχισε 19 εκατομμύρια ευρώ στην πόλη του Κάσελ, η Documenta 14 σχεδόν διπλασίασε το ποσόν φτάνοντας τον προϋπολογισμό των 37 εκατομμυρίων ευρώ. Και από το αρχικό ποσόν που είχε στα χέρια του ο διευθυντής Άνταμ Σίμτσικ, το αποτέλεσμα μάλιστα που προκύπτει είναι ένα έλλειμμα της τάξεως των 7 εκατομμυρίων ευρώ.

Ο δήμαρχος του Κάσελ και το ΔΣ της εταιρείας που είναι υπεύθυνη για την οικονομική διαχείριση της έκθεσης, επιβεβαίωσαν το οικονομικό πρόβλημα που προέκυψε από την φετινή documenta, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο ανάγκης ενός δανείου προκειμένου να καλυφθεί το έλλειμμα των 7 εκατομμυρίων. Το πρόβλημα ωστόσο περιορίζεται στο θέμα των οικονομικών της έκθεσης και δεν θέτει σε κίνδυνο το μέλλον της διεθνούς διοργάνωσης, αφού η πόλη αναγνωρίζει πλήρως τη σημαντικότητά της. «Η Documenta 14 συνδέεται με το Κάσελ και θέλουμε να συνεχίσει να φέρνει σύγχρονη τέχνη παγκόσμιας κλάσης στην πόλη μας», αναφέρει μία σχετική δήλωση.

Ωστόσο, ο διευθυντής της, Άνταμ Σίμτσικ θα κληθεί να εξηγήσει πού σπαταλήθηκε το υπέρογκο ποσόν των 37 εκατομμυρίων ευρώ. Πολλοί λένε ότι τα έξοδα της έκθεσης ανέβηκαν ιδιαίτερα επειδή μοιράστηκε στις δύο πόλεις (Κάσελ - Αθήνα), καθώς η documenta της Αθήνας ξεπέρασε το budget που αναμενόταν.

Τα καυστικά αστεία έχουν ξεκινήσει κάνοντας έναν παραλληλισμό ανάμεσα στην οικονομική κατάσταση της χώρας μας και την επικείμενη «χρεοκοπία» της documenta.

Μήπως αυτό ήταν τελικά το «μάθημα» που δώσαμε στην ευρωπαϊκή αυτή έκθεση; Πώς να ξοδεύει κανείς ελεύθερα, χωρίς δεσμεύσεις και λογικούς περιορισμούς;

Πηγή: tospirto.net, 15 Σεπτεμβρίου 2017


Artist Book by Daniel Knorr. Athens. Photo by Milos Bicanski















See also – Δείτε επίσης

Προπαγανδίζουν απόψεις κατά των εκλογών και καταγγέλλουν τη «μιζέρια της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας» οι διοργανωτές της Documenta 14

Και οι νεκροί εξεγείρονται κατά της Documenta 14 στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών, δηλώνοντας «Ούτε στον τάφο δεν μπορείς να ησυχάσεις πια, γαμώ τον πολιτι(ζ)μό μας, γαμώ!»

Documenta 14: Το Κτήνος αποθρασύνεται – Γράφει η Ζωή Κωνσταντοπούλου

No comments:

Post a Comment